F
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad är du för termometrar du har? Jag har Fibaros (iofs Z-wave) brandvarnare och batterierna håller i några år.

Vill man utöka batteritiden så får man skruva ner polling-intervallen. Man kanske inte måste uppdatera vid varje tiondels förändring eller en gång var femte minut.
Aqaras rapporterar bara vid förändringar om jag minns rätt. De jag har utomhus dör fortare än de jag har inomhus.
 
C CurreOrrell skrev:
Steg 2 är att låta resp. hyresgäst kunna styra t.ex sin motorvärmare via app.
Home Assistant ska ha möjlighet att styra vilka vyer en vis användare får se och använda. Om du har tid att lägga ner för att integrera själv så kan det vara värt att installera.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Bara för att klargöra tydligare innan ni överarbetar era svar så gäller detta ett tidigare 2-familjshus på 2x150m2 som numera är uppdalat i 4 lägenheter.

Köptes in för 330' så att lägga ner några offantliga pengar på ett fullständingt driftsäkert och bestående system för tempmätning i varje rum är inte intressant, utan jag vill för en kortare period, under tiden som resp. radiatorflöde justeras in, mäta temperaturen för att enkelt kunna överblicka temperaturerna.
 
  • Gilla
it-snubben och 2 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Home Assistant ska ha möjlighet att styra vilka vyer en vis användare får se och använda. Om du har tid att lägga ner för att integrera själv så kan det vara värt att installera.
Bra input, tack!
 
Jag kör HA själv och tar in värden från enkla trådlösa sensorer. Med HA kan man få ihop en budgetlösning vad gäller utrustning. Det går ju även att integrera flera olika system med HA.
 
Nissens
C CurreOrrell skrev:
Om jag inte läser mitt senaste inlägg helt fel, så beskriver jag att dom har full möjlighet att sänka temperaturen i ett rum mha återmonterade termostater.

Citat:
"Möjligheten för hyresgäst att ev. sänka tempen i ett rum kommer ju att finnas, genom återmonterad termostat på elementen."
Vad får dig att tro att du har rätt att bestämma temperaturen i något av rummen i deras bostäder? Får hyresgästerna bestämma vad du skall ha för temp i din bostad också?

Och varför skall du över huvud taget styra tempen i deras bostäder? De bor där och det finns reglerat vilka rumstemperaturer de har rätt till.

Jag förstår att du vill begränsa maxtempen, och det gör du ju lätt i värmepumpen, men i övrigt tror jag du är ute på tunn is. Hyresgäster är ju inte livegna…
 
För den applikationen under en begränsad tid så tror jag ZigBee blir utmärkt, men jag hade monterad ner dem när intrimningen var färdig. Enligt egen erfarenhet bör man inte ha mer prylar än absolut nödvändigt i bostäder man hyr ut, och den utrustning som finns skall vara så nära underhållsfri den kan vara eller sitta i utrymmen utanför lägenheterna.
Själv har jag dock inte använt ZigBee till temperatur så jag har inte tips på någon produkt.

Homey som nämts har rykte om sig att vara lite kinkig när det gäller ZigBee även om det funkat smärtfritt för mig. Eftersom det som jag tolkar det i första hand handlar om loggning så kan det vara bra att ha koll på att Homey ensamt har lite begränsningar (ju äldre data desto lägre upplösning) så eventuellt får man i detta fall komplettera med att lagra mätvärden utanför Homey-enheten.
 
Nissens Nissens skrev:
Vad får dig att tro att du har rätt att bestämma temperaturen i något av rummen i deras bostäder? Får hyresgästerna bestämma vad du skall ha för temp i din bostad också?

Och varför skall du över huvud taget styra tempen i deras bostäder? De bor där och det finns reglerat vilka rumstemperaturer de har rätt till.

Jag förstår att du vill begränsa maxtempen, och det gör du ju lätt i värmepumpen, men i övrigt tror jag du är ute på tunn is. Hyresgäster är ju inte livegna…
Nu får du ursäkta mig, men jag har ALDRIG påstått att JAG skall "styra/bestämma" några temperaturer i några av mina hyresgästers rum. Jag kan iaf inte läsa att jag någonstans påstår det?!?!?

Jag vill logga rumstemperaturerna under en begränsad tid för att trimma in maxtempen i rummen och hitta rätt värmekurva för fastigheten. D.v.s. målet är att alla rum håller x grader oavsett väderlek.

Mina hyresgäster kommer efter intrimmningen att ha fullt tillräcklig värme i lägenheterna, precis som dom har idag och så haft senaste 3 åren jag ägt fastigheten, utan några som helst klagomål.

Jag är fullt medveten om att maxtempen kommer styras genom den centrala värmekällan i källaren, men det är för att hitta rätt värmekurva som jag under en kortare period kommer ha behov av att logga temperaturerna i resp. rum.

Har jag förklarat detta tillräckligt pedagogiskt nu, eller uppfattas det fortfarande som om att jag vill styra hyresgästernas värme i de olika rum dom hyr i lägenheten?

Nej, jag tillåter inte mina hyresgäster att bestämma värmen i min bostad, och inte heller jag i deras.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tycker att TS klart och tydligt förklarat flera ggr att han har en större fastighet med nytt värmesystem /planerat nytt värmesystem där det efterfrågas tips på enkla/smidiga smart-lösningar för att mäta temperatur i resp rum för att dels kunna hitta lämplig kurva på pumpen, och dels för att kunna justera/strypa eventuella obalanser mellan radiatorer.

Ingenting i vad TS vill göra verkar konstigt för mig, tvärtom så verkar metoden för att justera tämligen rimlig (monterar ju bort termostater för injustering vilket är helt korrekt). Injustering gör man ju för övrigt i alla flerbostadshus hyresrätter eller ej...

Slår ett slag för Sonoff SNZB-02, jag kör mina med Smartthings men fungerar också med Home assistant. Har även erfarenhet av Aqara Temp & fuktsensorer. Båda kör över Zigbee.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Nissens
C CurreOrrell skrev:
Nu får du ursäkta mig, men jag har ALDRIG påstått att JAG skall "styra/bestämma" några temperaturer i några av mina hyresgästers rum. Jag kan iaf inte läsa att jag någonstans påstår det?!?!?

Jag vill logga rumstemperaturerna under en begränsad tid för att trimma in maxtempen i rummen och hitta rätt värmekurva för fastigheten. D.v.s. målet är att alla rum håller x grader oavsett väderlek.

Mina hyresgäster kommer efter intrimmningen att ha fullt tillräcklig värme i lägenheterna, precis som dom har idag och så haft senaste 3 åren jag ägt fastigheten, utan några som helst klagomål.

Jag är fullt medveten om att maxtempen kommer styras genom den centrala värmekällan i källaren, men det är för att hitta rätt värmekurva som jag under en kortare period kommer ha behov av att logga temperaturerna i resp. rum.

Har jag förklarat detta tillräckligt pedagogiskt nu, eller uppfattas det fortfarande som om att jag vill styra hyresgästernas värme i de olika rum dom hyr i lägenheten?

Nej, jag tillåter inte mina hyresgäster att bestämma värmen i min bostad, och inte heller jag i deras.
Ok, det stod rätt tydligt innan att hyresgästerna skulle kunna kontrollera tempen i ETT rum.

Lätt att tro att lägenheterna har mer än ett rum.

Så det var ett missförstånd helt enkelt.

Billigaste och enklaste lösningen är väl att skaffa en ”Biltema” termometer med flera trådlösa givare. 😊
 
Vi har lite olika system parallellt:
-Telldus Stick, kostar numera månadsavgift så den vill vi överge. Har dock fungerat stabilt men börjar bli till åren och omsprungen funktionsmässigt imho. Vi har tempgivare och belysning kopplat till den (timerfunktion etc).
-TFA Weatherhub. Tysk tillverkare, dödligt fult gränssnitt men otroligt stabilt (såklart). Har bara ”vädersensorer” (temp, fukt, vindstyrka) och de är dyra även om paket finns. Ingen månadsavgift och på kallvinden där vi har en rad tempgivare funkar de utmärkt sen 2 år trots +40 till -15 i extremvariation.
-Homey PRO, den senaste investeringen som vi förmodligen kommer bygga vidare på. Än så länge lite instabilt vid strömavbrott, och ibland måste man starta om etc, men oändliga möjligheter. Har en rad zigbee-enheter kopplat till den (billiga tempgivare, Ikeas ”smarta” lampor etc.) plus vertikalmarkiserna. (Somfy)

Så Zigbee får min röst. Billigt och många möjligheter och om du vill kan du hemautomatsera mer :)
 
Redigerat:
Home assistant och sen WiFi-baserade puckar eller termometrar.
Finns många vettiga märken för det idag. Shelly är väldigt populära och WiFi är ju relativt enkelt det med.
 
TRJBerg
Nissens Nissens skrev:
Så, tänker du förbjuda hyresgästerna att sänka rumstempen vid behov?

Att hyresgästerna vill se tempen är inget konstigt, de flesta har väl en egen termometer hemma på väggen som någon hyresvärd inte har med att göra. 😊
Har du funderat på att läsa kommentaren som du svarar på?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
TRJBerg TRJBerg skrev:
Har du funderat på att läsa kommentaren som du svarar på?
Ja, det gjorde jag, har du funderat på detsamma?
Jag och ts har rett ut missförståndet. Han skrev tidigare att varje hyresgäst skulle kunna ändra tempen i ETT rum, men han menade hela lägenheten.

Så, om du hade läst tråden så hade du vetat det. 😊
 
Redigerat:
  • Gilla
Lillafrun
  • Laddar…
Nu är det beställt 15 tempsensorer och en zigBee gateway.
Nu väntar jag bara på mildare väder innan jag drar igång projektet.

Tack för feedback och förslag!
 
  • Gilla
Yderfält och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.