Jag bor i hus 1800-talshus 95kvm + 75 kvm nybygt uppvärmt garage. Innertemp i garage +15C och i huset + 20C vid ca -12C utomhustemperatur (Norrbotten)
vedeldar mot ACC-tankar för värme i garage och hus. Även VV värms upp via vedpanna/accar.

Ligger på en medel dygnsförbrukning på runt 50kwh per dygn toppar runt 70 och dalar kring 40.

Vi är 4 st i hushållet. Jag tycker att energiförbrukningen är orimligt hög sett till yta temperatur och framförallt uppvärmningsform.
Är det något jag missar?

/Andreas
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det verkar mycket!

Har 90kvm bor själv, drar ca3-5kwh om dagen (frysboxen tar ofta det mesta) när jag eldar i pannan mot acktank.

Kör jag endast lvp på 17c vid -12 så drar det 20kwh.

Har du inte på någon elpatron eller annan elvärme någonstan?

50kwh på 24 timmar blir ca 2kw konstant.

Men om ni kör med motor och kupevärmare drar även dem såklart.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Energiförbrukningen låter orimligt hög med tanke på uppvärmning med vedpanna. Du borde kunna ligga på ca 4-5000 kWh på årsbasis, dvs tämligen konstant under 15 kWh per dygn.

Att elförbrukningen varierar kraftigt tyder på att den påverkas av utetemperaturen, dvs el används för uppvärmning på något sätt. Har du möjligtvis elpatron som komplement i acc-tankarna för uppvärmning alt VV? Uppvärmd ventilation som FTX tex?

Om du inte har några smartpluggar tillgängliga för elmätning kan du börja med att stänga av säkring för säkring och kolla hur "gulblinket" ändras på elmätaren. Lägre frekvens på blinket innebär lägre effektförbrukning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Det verkar mycket!

Har 90kvm bor själv, drar ca3-5kwh om dagen (frysboxen tar ofta det mesta) när jag eldar i pannan mot acktank.

Kör jag endast lvp på 17c vid -12 så drar det 20kwh.

Har du inte på någon elpatron eller annan elvärme någonstan?

50kwh på 24 timmar blir ca 2kw konstant.

Men om ni kör med motor och kupevärmare drar även dem såklart.
Tack för input. Jag har stängt av elpatronen som finns till en av acc-tankarna dvs. Stängt av via huvudströmbrytaren och skruvat bort säkringarna som hör därtill. Löste någonstans att dessa patroner ibland kan ligga på även fast termostaten inte slagit till🤷🏼‍♂️

Ang. Motor/ kupévärmare så använda dessa ytterst sparsamt då vi har bilarna i garaget.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Energiförbrukningen låter orimligt hög med tanke på uppvärmning med vedpanna. Du borde kunna ligga på ca 4-5000 kWh på årsbasis, dvs tämligen konstant under 15 kWh per dygn.

Att elförbrukningen varierar kraftigt tyder på att den påverkas av utetemperaturen, dvs el används för uppvärmning på något sätt. Har du möjligtvis elpatron som komplement i acc-tankarna för uppvärmning alt VV? Uppvärmd ventilation som FTX tex?

Om du inte har några smartpluggar tillgängliga för elmätning kan du börja med att stänga av säkring för säkring och kolla hur "gulblinket" ändras på elmätaren. Lägre frekvens på blinket innebär lägre effektförbrukning.
Ja, visst låter det som att något ligger och tjuvdrar ström. Nej jag har självdragshus med vattenburen värme golvvärme och radiatorer i hela huset och vattenburen golvvärme i garaget. Ska skaffa mig någon utrustning för att mäta elförbrukning, mätaren sitter en bit från bostadshuset🤦🏻‍♂️
 
Har du jordkällare eller pumphus med elradiator?
 
  • Gilla
zentzuken
  • Laddar…
RoTe
Är du någotsånär händig så köp en tångamperemeter och skruva av locket på elcentralen...
 
  • Gilla
zentzuken
  • Laddar…
Har du fått en ny elmätare?
Då bör du kunna se momentaneffekten.
Bryt 1 säkring i taget & se vadxsom händer.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
4 personer, hus från 65. Ca 150kvm.
All el ny och alla vitvaror nya.
Snittar på 15kwh/dygn.
Värme och vatten via gas.

Är inte noggranna med att släcka överallt osv.
Låter alldeles för mycket.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
zentzuken zentzuken skrev:
Ja, visst låter det som att något ligger och tjuvdrar ström. Nej jag har självdragshus med vattenburen värme golvvärme och radiatorer i hela huset och vattenburen golvvärme i garaget. Ska skaffa mig någon utrustning för att mäta elförbrukning, mätaren sitter en bit från bostadshuset🤦🏻‍♂️
Synd att det sitter en bit bort. Jag köpte en homewizard för några hundringar och då kan jag se momentaneffekt i en app. Är man lite extra nyfiken på var förbrukningar går så kan man ju gå runt och slå av saker, alt vrida ur säkringar för att forska lite närmare. Men den kräver wifi och det är säkert massa krångel med t.ex repeater.

Lite liknande sak kan ju en elektriker fixa med en strömlogger/strömtång men det känna inte motiverbart med kostnaden..

Det går ganska fort att komma upp i 2kw.. så gissningsvis så finns någon frostvakt, frostskydd eller annan elvärmare någonstans.
 
  • Gilla
Sågverksalfons
  • Laddar…
AXS
L lat skrev:
Har du fått en ny elmätare?
Då bör du kunna se momentaneffekten.
Bryt 1 säkring i taget & se vadxsom händer.
Kör på det här och skriv vad du får för resultat. Allt annat är bara onödigt jobb.
 
P
Radiatorer och golvärme så är det väl säkert två cirulationspumpar som går hela tiden. De drar ju lite.. Inte 2kw men ändå.
Uppvärmt garage? Hur då? Vattenradiatorer där också eller?
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
Frostskyddskabel?

Har du kulvert krävd till garage? Hur ser det ut med inkommande kallvatten?

Såg någon spec på 10w/m vid +10 C. Lär ju vara högre vid -12 C.

Julas värmekabel är specad 230v 10A vilket är 2300w
 
  • Gilla
zentzuken och 1 till
  • Laddar…
Ikeas elmätarpryl vore nog bra att sätta upp för att kolla.
Inga infravärmare som står på?
 
Ingen granne med hönshus? 🙄
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 25 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.