Jag har ett nyare Trangiakök som jag monterar en Optimus Polaris i. Då jag jag köra på i princip allt utom sprit (om jag inte har med den vanliga brännaren då), inklusive flytande gasol (inverterad flaska). Spritbrännaren använder jag sällan, det är lättare med bensin eller gas.
Enda problemet är väl att kärlen är i minsta laget för fyra personer.
 
Mats-S
MultiMan MultiMan skrev:
Vilken gas klarar ens i närheten av -38C som ett exempel här:
hehe, gaständaren som han tänder med funkar, lite fel där i demon för tändaren är garanterat inte -38C
Han skulle använt solstickan för mera realism 😆
 
Redigerat:
Det finns en facebookgrupp som heter Trangia lovers. Det är inte bara i Sverige som Trangia är populärt. Tröttnade på alla hard core Trangia-lovers som använder Trangiaköket till allt så jag gick ur gruppen. :)

Jag köpte ett Trangiakök efter ett större Strömavbrott. (En transformator brann upp och halva området blev strömlöst i många timmar i -15 grader. I Stockholms kommun).
Har inte behövt använda spritköket i skarpt läge men har kompletterat med gasbrännare och dessutom köpt ett gammalt primuskök så vi bör klara att få varm mat några dagar åtminstone om elsystemet havererar igen.
 
När det gäller användning i friluftsliv och vardag så är trangia praktiskt men om man tittar på överlevnad så ska man kommaihåg varför man ska använda det.
Handlar det om att värma en kopp kaffe och laga en god måltid under strömavbrott, klockrent.

Men en kris som är längre än en vecka så bör man ställa sig frågan.
Om krisen blir längre än en vecka, var får man då tag i mer bränsle till köket. Och vad är priset på detta bränsle när tillgången är hotad....

Så ska man laga mat på "hemmaplan" under en kris så är det bättre att titta mot vedeldning i olika former
"Rocket stove" är ett mycket bättre alternativ om man inte ska bära runt på den.

Ved växer dessutom på bakgården om de skulle vara kris...
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
På vandring är den kompakt och praktisk. Vi har alla tre storlekarna för att kunna ta med ”lagom” i förhållande till behov och transportmetod.

Hemma skulle jag tända kaminen och laga mat på den, så får man värme samtidigt. För sommarbruk funderar jag på att skaffa en gasolspis.
 
Nissens
Praktiskt med etanol, ser att flera skriver att de har etanol i maten, men där skall den inte vara. 😉
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Någon som kört med e85 eller bensin?
Nej, men biltemas koncentrerade spolarvätska fungerar som ersättning för sprit/35 i militära spritkök
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har trangiakök med sprit och gasolbrännare samt både sommargas och vintergas. Spitbrännaren använder jag aldrig men jag har sprit hemma så jsg skulle kunna göra det. Dessutom har jag ett fotogenlkök och ett 60 år gammalt tvålågigt primus gasolkök. Så finns förstås vedspisen som är det första jag skulle ta till. Dessutom kan man ju tända grillen och ställa en kastrull på den.

Så sex olika alternativ att laga mat på vid stömavbrott... det borde räcka. Fem av alternativen går att använda inomhus.
 
M mrsnhp skrev:
Hemma skulle jag tända kaminen och laga mat på den, så får man värme samtidigt.
Har kaminen planslipad platta eller häll är det en utmärkt lösning.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Tycker det är kul när det pratas stormkök och överlevnads-/krissituationer att den vanliga grillen glöms bort. Eller bara några stenar och en hög med ved.

Har man bara rätt kokkärl som tål det så går det att fixa mycket.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Tycker det är kul när det pratas stormkök och överlevnads-/krissituationer att den vanliga grillen glöms bort. Eller bara några stenar och en hög med ved.

Har man bara rätt kokkärl som tål det så går det att fixa mycket.
En fältkamin är inte dumt att ha.
 
  • Gilla
Bygglenos
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En fältkamin är inte dumt att ha.
En välfylld vedbod och en bra kamin med planslipad häll är inte heller dumt att ha.
 
  • Haha
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Ett gäng Trangia's ska väl normalt ligga och skräpa bara-i-fall...

Har ett extremt opraktiskt Trangia Mini med spritbrännare som mer är nostalgi än användbart och ett Trangia 27 med Duossalkärlen. Inte non-stick men enklare att diska enligt mig än alu. Detta med gasbrännare med sprit som backup. Detta är väl en bra sak givet den oranga boken och vad nu MSB tycker att man bör ha för förmåga.

Kör normalt min 27:a på alla utflykter som innebär mer än mig själv. Är jag ensamt blir det något mindre kök med kärl i nonstick med heat exchanger för att spara på gas, korta uppvärmningstiderna och bara behöva en lättare avsköljning. Optimus Crux med HE-Weekend för närvarande
 
Hade gärna haft en något mer tjockbottnad stekpanna.

Som det är nu blir det bränt i mitten och ingen effekt på kanterna om man använder stormköket i något annat än vindstilla.
 
MultiMan
hsd hsd skrev:
Se upp med dessa butan engångsflaskor, de funkar dåligt när det är kallt
Betydligt bättre med gasol, propan, som levererar en bra bit under nollan
Pratar vi Trangia eller annat kök som använder EN417-gänga så är det t ex Primus sommargas som är i stort sett ren butan och funkar väl inte ens ner mot nollan. Dock har deras vintergas mycket mer propan och en veckad pappersinsats som ökar ytan och gör att den ska fungera ner till -20C eller t o m lite mer. Det räcker för de flesta. Den röda som väl är den mest sålda här passar ett rätt brett område.

Tre gasbehållare för olika årstider: Primus Winter Gas, Power Gas och Summer Gas, temperaturintervall -22°C till 40°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.