Dan1891 Dan1891 skrev:
OK, Zigbee är bättre? Tänkte slippa köpa på Amazon, utan handla lokalt för min test.
https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-set-med-uttag-smart-40364748/ (eller den utan fjärrkontroll) är ganska billiga just nu... För att koppla dem till HomeAssistant behöver du dock en ZigBee-sticka, typ Sonoff ZBDONGLE-E eller någon av en massa olika som finns (baserade på CC2531, EFR32MG21, etc). Och de finns inte i alla varuhus (även om jag skulle kunna cykla till m.nu och hämta upp beställningar lär inte alla ha en smartahem-butik i närheten).
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag har gjort den automationen med HAs automation wizard. Om du väljer en temperatursensor som device kommer du att få upp de olika valmöjligheterna att trigga på i en "rullgardin". Väljer du "temperature changes" så får du upp fält för above/below och duration.

Man ska inte göra det svårare än man behöver :)
Det är just det, det finns inga triggers på termometern, förmodligen för att det inte genereras några events, vilket var anledningen till min fråga om fire_event. Men det kanske går att lösa som @Jensa86 föreslog.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
OK, Zigbee är bättre? Tänkte slippa köpa på Amazon, utan handla lokalt för min test.
Handla på Lidl eller Ikea då. Mkt billigare än alla dessa wifi-grejor.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du hittar inga ledtrådar i loggbok eller historik?
Efter
tveksamt tveksamt skrev:
Inte strikt HA, men relaterat.
Jag har en shellyplugg som verkar leva ett lite eget liv. Då och då slår den på och av sig själv. Jag kan inte hitta någon gammal automation som skulle förklara det och det verkar vara slumpmässigt när den slår på. Den verkar dock slå av efter precis 15 min.

Någon som upplevt något liknande? Har nu gjort en fabriksåterställning för att se om det löser nåt..
Problemet löst, en gammal rest låg kvar i en annan shellyenhet att trigga denna. De har inte legat och kunnat vara aktiva på samma sätt tidigare varför den här resten sedan typ 3 år tillbaka inte har upptäckts förrän i vinter.
@nino var alltså inne på rätt spår i inlägg 3824.
 
  • Gilla
fam-lundborg och 3 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Tänkte slippa köpa på Amazon, utan handla lokalt för min test.
m.nu har just nu tvåpack zigbeeplugg för 299:- om det nu räknas som lokalt. Sen kan nog frakt tillkomma beroende på hur mycket man handlar för, tror jag.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Jag tänkte nog testa ändå med Clas pluggen för 79:-, bara för att leka lite med Home Assistant :)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
bara för att leka lite med Home Assistant
Passa dig. Det kan vara vanebildande. 😂
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
Håller på att sätta upp temperaturövervakning över värmesystemet, men stöter på ett litet problem. One wire givarna (ds18b20) verkar uteslutande finnas med runda sonder/givare? Funkar ju utmärkt i dykrören i ack.tanken men jag vill även mäta på rör, framledningstemp. bl.a. Då skulle jag hellre se en platt sond/givare, men kan inte hitta?
Nån som är bättre på att googla än jag?
 
D Dublin skrev:
Håller på att sätta upp temperaturövervakning över värmesystemet, men stöter på ett litet problem. One wire givarna (ds18b20) verkar uteslutande finnas med runda sonder/givare? Funkar ju utmärkt i dykrören i ack.tanken men jag vill även mäta på rör, framledningstemp. bl.a. Då skulle jag hellre se en platt sond/givare, men kan inte hitta?
Nån som är bättre på att googla än jag?
Jo jag har en givare på en framledningstemperatur och det blev inbäddning i lite isolering samt silvertejp.
Det bästa är om har en rörisolering och öppnar den och sätter dit givaren och på med isoleringen igen.
Mycket känsligt att det är tätt för att mäta rätt temperatur.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Kylpasta och ett förband som hålls spänt.
 
  • Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo jag har en givare på en framledningstemperatur och det blev inbäddning i lite isolering samt silvertejp.
Det bästa är om har en rörisolering och öppnar den och sätter dit givaren och på med isoleringen igen.
Mycket känsligt att det är tätt för att mäta rätt temperatur.
Jepp, det är så det är gjort just nu tänkte bara om det går att förbättra (och funderar lite på varför ingen annan haft samma behov).
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Kylpasta och ett förband som hålls spänt.
Absolut, bara att kontaktytan mellan två runda föremål ändå blir begränsad. Men det kommer att duga 🙂
 
Det jag gillar med de runda givarna, är att kabeln redan finns där och den verkar tåla bra med värme. Om man kör de platta givarna och det är höga temperaturer,
så får man vara noga med vad man väljer för ledare att löda på.

Vanlig slangklämma funkar fint att använda också. Spänn åt så hårt du vågar, sen på med rörisolering.

Tipset om kylpasta är overkill till den applikationen. (Vilket betyder att jag måste skaffa kylpasta till mina rör från/till vedpannan och acktankarna).
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Här finns bra givare: [länk]
En sådan kan väl få lite större kontaktyta om man sätter den vinkelrätt mot röret.
Lite svårare att får fast. Den ser ju ut att ha perfekt skåra för ett buntband annars.

Men denna runda är mycket billigare. Specielt med rabatt nu. Finns med 1 m eller 3 m kabel.
https://www.styrahem.se/p/585/shelly-temperaturgivare-1-m

D Dublin skrev:
Nån som är bättre på att googla än jag?
Nej, får inga googleträffar ens på några platta dallasgivre på svenska siter…
Inspirationsbilder amazon och kina kan man ju hitta.
DS18B20 temperatursensor med kablar och anslutningsclip, elektronikkomponent, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tre elektriska kablar med olika termineringar och en avskalad kabel som visar inre trådar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade även 3D printade plastfästen men det tillför väl inget.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.