Nissens
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej så är det. Ska det vara tillförlitligt så behövs schemalagda batteribyten och redundans.
Eller ännu hellre något som inte är beroende av batterier…
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Jag har ca 15 enheter och batteriet håller mellan 1-2 år beroende på div temperatur och längd från brygga/plug.

Ska man lita på en rumsstyrning hos hyresgäster gäller det att det fungerar 100% av tiden i 20 år framöver. Då går det inte att det helt plötsligt kopplar ner.
Jo då får man ha ett riktigt FU-schema för batteribyten.
Sen ska man styra så jovisst kan man då välja Danfoss men kräver också batteribyten samt kostar en slant.
ZigBee
https://www.danfoss.com/sv-se/produ...nfoss-ally/danfoss-ally-support/#tab-overview
Själv valde jag då en billigare Zigbeelösning för termostarer från Sonos.
 
Nissens
P paralun skrev:
Jo nu köpte jag 4 stycken Aqaragivare i Augusti förra året och har inte bytt batterier än.
ZigBee
[länk]
Sen vet jag inte vad ett "proffs" skulle använda till en rimlig kostnad?
Ett ”proffs” hade valt något som är så driftsäkert som möjligt, och som kräver minimalt med underhåll. Alltså inget ”smart” eftersom det är lått att få det att fungera ändå..
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
C CurreOrrell skrev:
I första hand är det intrimmning av grundvärme i resp. rum efter att jag installerat värmepump och skall öppna upp alla radiatorer och ta bort termostaterna. (Har gått från pelletseldning till jordvärme)

Efter detta kommer jag behöva justera in vissa rum med termostater såklart, men behöver en överblick på värmen initialt för att se vilka rum som behöver "strypas", alt. om värmekurvan från VP behöver höjas/sänkas.
Lokala termostaternas huvuduppgift är att strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.

Det är injustering av radiatorkretsen dels med STAD-ventilerna på stammarna samt med förinställningen i varje termostatventil (eller returventilen om förinställningen saknas i termostatventilen).

Steg 1: Injustering av förinställningen.
Steg 2: Injustering av värmekurvan.
Steg 3: Montering & injustering av termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.


I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
 
Nissens
P paralun skrev:
Jo en professionell ZigBee lösning och inget crap.
[länk]
Sen spelar då just Aqaras givare i samma division.
Nja, Zigbee betraktar nog de flesta som en ”smart” lösning, vilket ”proffs” hade undvikit. Så enkelt och underhållsfritt som möjligt skall det vara. Just temperatursturning för hyresgäster måste vara grymt driftsäkert. Stor skillnad jämfört med att leka med det i sitt egna hem.

Det finns ju redan grymt driftsäkra lösningar som i stort sett är underhållsfria..
 
Nissens Nissens skrev:
Nja, Zigbee betraktar nog de flesta som en ”smart” lösning, vilket ”proffs” hade undvikit. Så enkelt och underhållsfritt som möjligt skall det vara. Just temperatursturning för hyresgäster måste vara grymt driftsäkert. Stor skillnad jämfört med att leka med det i sitt egna hem.

Det finns ju redan grymt driftsäkra lösningar som i stort sett är underhållsfria..
Jo precis hela branschen väljer ZigBeelösningar inkl då Danfoss. Det bara är så just nu.
Tror du Danfoss tar fram något crap?

Sen kan du gärna visa på andra "grymt driftsäkra" lösningar!?
 
  • Gilla
Filbert
  • Laddar…
T
Ingen.
 
Jag jobbar till viss del med sånt här i professionell kontext. Då på IT-sidan, och är insyltad i det som görs från edge (enskilda sensorer) till analys och styr/regler.

De jag jobbar med väljer allt som oftast (när det gäller hyresfastigheter) att ha sensorer med batteritid på +10 år. Det som är nära på det jobbigaste att hantera med sådant här är att komma in till folk och byta batterier/enheter. Och då i tid, innan batteriet är slut. Resten är "bara it" även om det kan röra sig om miljontals mätvärden per timme som skall processas enligt konstens alla regler.

Om du nu vill genomföra det här är det kanske även idé att titta på etiken och transparensen mot hyresgästerna, vilket också är en stor del i det hela i en mer "profesionell" värld. I de lösningar jag är med och arbetar har i regel alltid hyresgästerna full tillgång till "sin" data. Då också begränsad så att de inte kan se vad tidigare hyresgäst haft för värden. Även små saker som temperatur/luftfuktighet eller vattenförbrukning kan användas för att kartlägga och analysera människors beteenden. Men det motverkas bra genom öppenhet och tydlighet i vad datat används till och hur.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag kör Homey och det klarar ca 50.000 olika märken/enheter men bäst är att kika först vad för saker som fungerar innan man köper en Homey, finns just nu Homey pro bollar på tex Tradera för bra peng istället för den nya Homey pro om man har en mer begränsad budget. Testat Home Assistant men upplevde det som krångligt att få allt att fungera då det kan krävas lite mer av användaren (finns bra forum att få hjälp i också med HA).

Min Homey sköter all belysning, uppvärmning av huset, markiser och vattenläckage.
Hälsningar Johan

En uppdatering av ovan angående Homey är att välja bort Tuya då det är struligt att få att fungera..
 
Bara för att förtydliga för alla som visat intresse så blir själva "rumstempmätningarna" enbart ett kortare "projekt" för att kunna ställa en hyffsat bra temp i resp. rum under tiden som jag hittar rätt värmekurva på anläggningen.

Efter detta så återgår jag till att enbart ha EN givare i resp. lägenhet för att se ev. avvikande kalla/varma värden i lägenheterna.

Att byta batterier i ev. sensor görs av mig, om inte hyresgästen själv byter, då även dom har intresse av att se tempen i sin lägenhet.

Möjligheten för hyresgäst att ev. sänka tempen i ett rum kommer ju att finnas, genom återmonterad termostat på elementen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Jo precis hela branschen väljer ZigBeelösningar inkl då Danfoss. Det bara är så just nu.
Tror du Danfoss tar fram något crap?

Sen kan du gärna visa på andra "grymt driftsäkra" lösningar!?
Vilken bransch tänker du på?

Jag har redan beskrivit det. Klassisk lösning med lokala rumstermostater och begränsa maxtemp i värmepumpen. En lösning som kräver i stort sett inget underhåll och fungerar i mååånga år.

Det som kräver tillsyn är ju värmepumpen, men den står ju centralt så det är ingen stor grej.
 
Nissens
C CurreOrrell skrev:
Bara för att förtydliga för alla som visat intresse så blir själva "rumstempmätningarna" enbart ett kortare "projekt" för att kunna ställa en hyffsat bra temp i resp. rum under tiden som jag hittar rätt värmekurva på anläggningen.

Efter detta så återgår jag till att enbart ha EN givare i resp. lägenhet för att se ev. avvikande kalla/varma värden i lägenheterna.

Att byta batterier i ev. sensor görs av mig, om inte hyresgästen själv byter, då även dom har intresse av att se tempen i sin lägenhet.

Möjligheten för hyresgäst att ev. sänka tempen i ett rum kommer ju att finnas, genom återmonterad termostat på elementen.
Så, tänker du förbjuda hyresgästerna att sänka rumstempen vid behov?

Att hyresgästerna vill se tempen är inget konstigt, de flesta har väl en egen termometer hemma på väggen som någon hyresvärd inte har med att göra. 😊
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vilken bransch tänker du på?

Jag har redan beskrivit det. Klassisk lösning med lokala rumstermostater och begränsa maxtemp i värmepumpen. En lösning som kräver i stort sett inget underhåll och fungerar i mååånga år.

Det som kräver tillsyn är ju värmepumpen, men den står ju centralt så det är ingen stor grej.
Jo nu ville då TS ha tips och jag gav tips på en framtidssäker ZigBeelösning från Danfoss.
Sen finns det då billigare Zigbeelösningar. Sen är det då en större komplikation att det gäller lägenheter och inget eget hus men det är ju upp till TS att bedöma.
 
Nissens Nissens skrev:
Så, tänker du förbjuda hyresgästerna att sänka rumstempen vid behov?

Att hyresgästerna vill se tempen är inget konstigt, de flesta har väl en egen termometer hemma på väggen som någon hyresvärd inte har med att göra. 😊
Om jag inte läser mitt senaste inlägg helt fel, så beskriver jag att dom har full möjlighet att sänka temperaturen i ett rum mha återmonterade termostater.

Citat:
"Möjligheten för hyresgäst att ev. sänka tempen i ett rum kommer ju att finnas, genom återmonterad termostat på elementen."
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.