Jag kommer behöva trimma in värmen i resp rum i mitt 4-lägenhets hyreshus och har i dagsläget möjlighet att mäta temperaturen i ett av rummen i varje läögenhet via en Telldus Duo.

Jag har tittat lite och lutar mot en ZigBee-lösning, men är lite för novis på detta område.

Det jag vill göra i första steget är att:

- Läsa av 12-15 temperatursensorer via min telefon oavsett var jag befinner mig
- Ev styra något relä via telefonen oavsett var jag befinner mig

Steg 2 är att låta resp. hyresgäst kunna styra t.ex sin motorvärmare via app.

Trödlöst nätverk finns i fastigheten.
 
  • Gilla
fatsuG7 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
C CurreOrrell skrev:
Jag kommer behöva trimma in värmen i resp rum i mitt 4-lägenhets hyreshus och har i dagsläget möjlighet att mäta temperaturen i ett av rummen i varje läögenhet via en Telldus Duo.

Jag har tittat lite och lutar mot en ZigBee-lösning, men är lite för novis på detta område.

Det jag vill göra i första steget är att:

- Läsa av 12-15 temperatursensorer via min telefon oavsett var jag befinner mig
- Ev styra något relä via telefonen oavsett var jag befinner mig

Steg 2 är att låta resp. hyresgäst kunna styra t.ex sin motorvärmare via app.

Trödlöst nätverk finns i fastigheten.
Är det inte enklare att ha en termostatstyrning i varje lägenhet och sedan styra värmebäraren?

Låter som att du vill krångla till något som kan vara enkelt…
 
Redigerat:
  • Gilla
cZuLLLL och 3 till
  • Laddar…
F
Om du ska köra någon smart lösning så skulle jag rekommendera att du tittar på Home assistent. Betydligt mer flexibelt än någon propiertär lösning. Men det kräver lite mer meck och intresse.
 
Redigerat:
  • Gilla
S_lund
  • Laddar…
Om nån frågar dig vilken bil dom ska välja, vad svarar du då? Det beror på helt enkelt. Är du tekniskt händig eller vill du har nåt som "bara funkar" men sannolikt är dyrare och mindre flexibelt?

Det finns inget perfekt system. Men för det du beskriver så fungerar ju i princip allt.
 
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Är det inte enklare att ha en termostatstyrning i varje lägenhet och sedan styra värmebäraren?

Låter som att du vill krångla till något som kan vara enkelt…
I första hand är det intrimmning av grundvärme i resp. rum efter att jag installerat värmepump och skall öppna upp alla radiatorer och ta bort termostaterna. (Har gått från pelletseldning till jordvärme)

Efter detta kommer jag behöva justera in vissa rum med termostater såklart, men behöver en överblick på värmen initialt för att se vilka rum som behöver "strypas", alt. om värmekurvan från VP behöver höjas/sänkas.
 
F Fideliox skrev:
Om du ska köra någon smart lösning så skulle jag rekommendera att du tittar på Home assistent. Betydligt mer flexibelt än någon propiertär lösning. Men det kräver lite mer meck och intresse.
HomeAssistant kan ju vara intressant då jag redan har en RPI som skall styra vald värmekälla beroende på elpriset.

Jag ska kika vidare på det.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Med en Zigbee-controller och några temperstursensorer så är du hemma. Sen är möjligheterna till utbyggnad oändliga. Zigbee är ju en öppen standard så om du upptäcker att du inte är nöjd med controllern så är det lätt att byta ut den.

Homey är nog populär (jag har ingen erfarenhet själv).

https://www.m.nu/zigbee/styrenheter-zigbee
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
O
C CurreOrrell skrev:
Jag kommer behöva trimma in värmen i resp rum i mitt 4-lägenhets hyreshus och har i dagsläget möjlighet att mäta temperaturen i ett av rummen i varje läögenhet via en Telldus Duo.

Jag har tittat lite och lutar mot en ZigBee-lösning, men är lite för novis på detta område.

Det jag vill göra i första steget är att:

- Läsa av 12-15 temperatursensorer via min telefon oavsett var jag befinner mig
- Ev styra något relä via telefonen oavsett var jag befinner mig

Steg 2 är att låta resp. hyresgäst kunna styra t.ex sin motorvärmare via app.

Trödlöst nätverk finns i fastigheten.
Jag gillar smarta hem osv. Men vill du verkligen ha en hemmalösning i en professionell kontext?

Jag har tex Aqaras termometrar hemma men det är ett konstant bytande av batterier och hejsvejs så kopplar de inte upp längre. Ska du då gå in till respektive hyresgäst och byta?

Har jag varit du hade jag rådfrågat en elektriker och byggt ett riktigt system från början.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om nån frågar dig vilken bil dom ska välja, vad svarar du då? Det beror på helt enkelt. Är du tekniskt händig eller vill du har nåt som "bara funkar" men sannolikt är dyrare och mindre flexibelt?

Det finns inget perfekt system. Men för det du beskriver så fungerar ju i princip allt.
Jag är tekniskt händig, skulle jag säga, men detta är nya domäner för mig, därav min fråga om förslag på vad jag kan kolla djupare på.

I princip vill jag kunna övervaka temperaturerna under en period för att se så korrekt värmekurva på VP blir vald samt att resp. rum håller rätt temp.
Helst av allt vill jag ju att det skall vara gratis, men med tillräckligt mycket fördelar så kan man ju lägga några kronor extra på att utöka systemet med övriga funktionaliteter m.m.

Jag ska kolla vidare på HomeAssistant, som föreslagits ovan, och se om det kan vara en lösning för mig.
 
  • Gilla
S_lund och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Jag har tex Aqaras termometrar hemma men det är ett konstant bytande av batterier
Vad är du för termometrar du har? Jag har Fibaros (iofs Z-wave) brandvarnare och batterierna håller i några år.

Vill man utöka batteritiden så får man skruva ner polling-intervallen. Man kanske inte måste uppdatera vid varje tiondels förändring eller en gång var femte minut.
 
O
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad är du för termometrar du har? Jag har Fibaros (iofs Z-wave) brandvarnare och batterierna håller i några år.

Vill man utöka batteritiden så får man skruva ner polling-intervallen. Man kanske inte måste uppdatera vid varje tiondels förändring eller en gång var femte minut.
Dessa är det jag har främst

https://www.webhallen.com/se/produc...WXS03ww8wZAV7gHZBECwjpe8TlNY6HLBoC--wQAvD_BwE

Sen har jag även Netatmos väderstation som är bättre men även där behövs det bytas batteri.

Bäst batteritid är ironiskt nog Philip hues rörelsevakter. De kan även visa temperatur genom div appar.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Nissens
C CurreOrrell skrev:
I första hand är det intrimmning av grundvärme i resp. rum efter att jag installerat värmepump och skall öppna upp alla radiatorer och ta bort termostaterna. (Har gått från pelletseldning till jordvärme)

Efter detta kommer jag behöva justera in vissa rum med termostater såklart, men behöver en överblick på värmen initialt för att se vilka rum som behöver "strypas", alt. om värmekurvan från VP behöver höjas/sänkas.
Men du kan ju inte bestämma vilken temp hyresgästerna skall ha i sina bostäder… de måste ju ha möjligheten att sänka temperaturen om de skulle vilja det. Maxtemp är väl det du kan begränsa.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Jag gillar smarta hem osv. Men vill du verkligen ha en hemmalösning i en professionell kontext?

Jag har tex Aqaras termometrar hemma men det är ett konstant bytande av batterier och hejsvejs så kopplar de inte upp längre. Ska du då gå in till respektive hyresgäst och byta?

Har jag varit du hade jag rådfrågat en elektriker och byggt ett riktigt system från början.
Jo nu köpte jag 4 stycken Aqaragivare i Augusti förra året och har inte bytt batterier än.
ZigBee
https://www.webhallen.com/se/produc...y-sensor?channable=00c0c76964003239363834329a
Sen vet jag inte vad ett "proffs" skulle använda till en rimlig kostnad?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
O
P paralun skrev:
Jo nu köpte jag 4 stycken Aqaragivare i Augusti förra året och har inte bytt batterier än.
ZigBee
[länk]
Sen vet jag inte vad ett "proffs" skulle använda till en rimlig kostnad?
Jag har ca 15 enheter och batteriet håller mellan 1-2 år beroende på div temperatur och längd från brygga/plug.

Ska man lita på en rumsstyrning hos hyresgäster gäller det att det fungerar 100% av tiden i 20 år framöver. Då går det inte att det helt plötsligt kopplar ner.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Ska man lita på en rumsstyrning hos hyresgäster gäller det att det fungerar 100% av tiden i 20 år framöver. Då går det inte att det helt plötsligt kopplar ner.
Nej så är det. Ska det vara tillförlitligt så behövs schemalagda batteribyten och redundans.
 
  • Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.