Vi får väl se till att ha koll på Rejäl och övriga som planerar för anarki.
 
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 7 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Så jag undrar vilken typ av kris vi bör förbereda oss för. Att ha ett fungerande hus i krigstid, well, då är risken andra människor. Civilt beteende är väldigt skört.

Vad föreställer ni er i era scenarion? Vilken del av året?
Stadsboende har både för och nackdelar, jag vill då inte bo i Linköping vid en krigssituation då stan snart blir mörk,kall och utan mat och vatten. Militärt utsatt pga industrin,flyget, stambanan och E4an
Jag tänker att det är bra att klara en februarimånad i huset på landet, eftersom jag inte preppar och lagrar bensin till personbilen får jag antingen hålla mig hemmikring elda, bära ved och vatten och äta ur skafferiet när jag räddat vad jag kan ur frysarna eller åka cykel eller traktor om bilens tank är tom och man inte kan tanka på mack.

Vid längre strömavbrott, typ hela nästa vinter kan jag självklart få problem med både mat reservdelsförsörjning,bränsle till traktor och motorsågar och tvätt av kläder, kommunikation, arbetsresor och hemmarbete.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men du kan inte jämföra Sverige med Ukraina..
Nej, det kan jag antagligen inte.
Ukraina hade rätt hög korruption och låg tilltro till staten innan kriget.

Men inget förenar så som en yttre fiende!
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 5 till
  • Laddar…
R
D Daniel 109 skrev:
Vi får väl se till att ha koll på Rejäl och övriga som planerar för anarki.
Ja planerar inte det, jag är en av dom som har mycket grejer och utrustning så jag kommer att försvara detta..
Men det finns många som knappt har något och om dom blir utan ström o mat så kommer dom inte att frysa ihjäl sig so en fågel..
 
R
K Klass0n skrev:
Nej, det kan jag antagligen inte.
Ukraina hade rätt hög korruption och låg tilltro till staten innan kriget.

Men inget förenar så som en yttre fiende!
Fast i detta landet är vi inte vana att fungera utan stöd, hjälp och samhällets funktioner…
 
  • Gilla
David_.._ och 5 till
  • Laddar…
Är inte det märkligt då vi är rätt utpräglade individualister ?
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Kanske det var såpass lyckligt i dina trakter. Här var strömmen borta en dryg månad, en smula svårare att hantera.
Kan tillägga att åtgärderna därefter var bra, tog sin tid men nu är alla elledningar nedgrävda i backen vilket gett noll elavbrott senaste decenniet vad jag kan komma ihåg.

Dock får man såklart skilja på elavbrott orsakade av naturfenomen, mot elavbrott som medvetet orsakats av fientlig makt. Där hjälper inte nedgrävda elkablar.

Faktum är att jag fått ett uppdrag av mina närstående att fixa så vi kan klara en månad utan extern strömförsörjning, inget lätt uppdrag. Allt jag kommit fram till hittills är att det behövs en trefas dieselgenerator på min 5 kW, och att den ska ge såpass ren el att den kan driva elektronik...

Fattar såpass att det inte bara behövs en generator utan även en vettig inkopplingsutrustning om det ska funka. Samtidigt kan jag ju tycka att det är vansinnigt mycket pengar för att förbereda sig på ett relativt osannolikt scenario... men japp jag har fått uppdraget.
 
  • Gilla
  • Haha
Incoog och 2 till
  • Laddar…
R
K Klass0n skrev:
Är inte det märkligt då vi är rätt utpräglade individualister ?
På vilket sätt?
 
R Rejäl skrev:
Fast i detta landet är vi inte vana att fungera utan stöd, hjälp och samhällets funktioner…
Åk ut på landsbygden så skall du se att alla klarar sig utan samhällets funktioner. Eller de flesta gör det. Stadsborna klarar sig inte.
 
  • Gilla
Mach77777 och 4 till
  • Laddar…
R
R Rkarlsson skrev:
Åk ut på landsbygden så skall du se att alla klarar sig utan samhällets funktioner. Eller de flesta gör det. Stadsborna klarar sig inte.
Bor på landsbygden, men vi har såpass dålig självförsörjning i landet så det kommer att bli problem..
Hur ska vi ens handla när vi knappt har kontanter kvar, hör är vi rätt unika..
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
På vilket sätt?
Kanske inte en allmängiltig definition, men t.ex vi har vänner som kommer från medelhavsområdet. För dem är den utökade familjen oerhört viktig och man hjälps åt på ett helt annat sätt än vad iaf vi gör inom min släkt. Jag och många svenskar jag känner är ju mer åt "själv är bästa dräng" hållet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R
K Klass0n skrev:
Kanske inte en allmängiltig definition, men t.ex vi har vänner som kommer från medelhavsområdet. För dem är den utökade familjen oerhört viktig och man hjälps åt på ett helt annat sätt än vad iaf vi gör inom min släkt. Jag och många svenskar jag känner är ju mer åt "själv är bästa dräng" hållet.
Ja men vad hjälper det, om det finns för lite mat vad tror du händer då?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
C
V Viktorbyggahus skrev:
Vad föreställer ni er i era scenarion? Vilken del av året?
Tänker lite likadant. Känns totalt överdrivet att hålla på med elverk och grejor om målbilden är att klara några timmars, kanske upp till ett dygns, strömavbrott. Då bör man nog istället kila ner på ICA och köpa ett storpack stearinljus.

Tyvärr tror jag det är där många är. Man spontanköper grejor på Jula och tänker att man är förberedd.
H HenrikHuslöse skrev:
En 400 liter carrytank med 12V pump.
Låter vettigt, men då är det rimligtvis diesel som gäller. 400 l bensin som ligger och surnar i garaget är ju ingen höjdare...
En annan fråga är hur man fyller tanken? Nu har bor jag själv på landet och kan säkert göra ett samköp med någon av traktens lantbrukare som också kan hjälpa till med att slanga över, men skall man beställa för utkörning har jag hört att det är minst 1 kubik som gäller(?)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Har ett elverk med några dunkar Aspen.
Med det kan jag i alla fall hålla värmesystemet igång.
Ved, minst 30 kubik extra
Vattnet fungerar utan ström i byn då vi ett eget vatten system som inte behöver någon el.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Bor på landsbygden, men vi har såpass dålig självförsörjning i landet så det kommer att bli problem..
Hur ska vi ens handla när vi knappt har kontanter kvar, hör är vi rätt unika..
Har ni bara stora butiker?

Vi har mindre butik och de tar kontanter även om strömmen går. Pennor och block fungerar lika bra utan. Det som blir värre är kylvaror, men de klarar man sig utan i värsta fall.

De som bor i glesbygden klarar sig ännu bättre, speciellt om det är gårdar med lite djur. De jag känner köper inget kött, de tillverkar eller jagar.

Den butik som går åt helvete först av alla är coop, de klarar inte ens av att vara utan internet :p

Senast idag (igår) var det ju på nyheterna att det ska vara tvång på att alla butiker som säljer mat ska ta emot kontanter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.