Vilka erfarenheter har Ni av ett sådant?
 
Måste väl vara en av Sveriges mest beprövade industriprodukter. Praktiskt med gasoltillsats så man inte behöver riskera att kontaminera maten med rödspritssmak. Dessutom enklare. Om man inte förbrukat all rödsprit/metanoli den konventionella brännaren så ska den ju hällas bort eller hällas tillbaka i flaskan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Med gasoltillsats så blir det bra värme dessutom.
I kristider kan det dock vara svårt att få tag på gas.
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
Tycker grytorna, kaffekokaren samt stekpannan är suveräna. Speciellt de som är belagda, med samma koncept, d v s att de går att packa ihop även i kokstället och vindskyddet.
Inte att förglömma handtaget till kärlen, tamojjen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Med gasoltillsats så blir det bra värme dessutom.
I kristider kan det dock vara svårt att få tag på gas.
Men det går inte åt särskilt mycket för varje matlagning så den kan man nog bunkra upp för längre tider av kris.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Praktiskt att bära med sig på vandring. Är man flera personer kan det vara praktiskt med lite större kastruller än vad som finns i det. Brännare för gasol eller olika oljebränslen är mer reglerbara, sotar mindre och ger mer värme än spritbrännaren.
 
  • Gilla
KA Berg och 1 till
  • Laddar…
Jo, jag pysslade med den lilla runda spritbrännaren i lumpen för 40 år sen.
I stället för T-sprit användes metanol. Som inte ger dålig smak av spill.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fördelen är att man kan packa ihop allt till en enhet. Vill man ha en backupp hemma skulle jag valt något annat. Men för att ta med ut är det smidigt att packa en sak och ha med allt.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
För dryga 25 år sedan inhandlades ett Primuskök, som går att köra på i stort sett vilket bränsle som helst.
Bensin, renad bensin Heptan, etanol, gas e t c.
Man byter till passande munstycke.
Jag kör på Metanol eller Heptan.
Vanlig mack bensin är mer typ explosivt.
Kände dock en som körde Jorden runt på MC. Använde samma bensin som rankades i MC:n i alla länder

Dessa brännare har en mycket hög kapacitet om man vill.
Går att använda för att få värme i ett mindre tält i en krissituation.
Svågern har använt en sån i Himalaya.

Nu har det kommit Primusbrännare med ljuddämpare.

Min brännare har jag använt många hundra gånger både sommar och vinter vid tältning och övernattning i öppna skogskojor.

Då utan vindskydd typ Triangiakök.
Men vintertid en liten runt plywoodskiva med kant runt om, när man ställer brännaren i snö, eller på is.

Använder alltid ett större tändstål. Ett säkert sätt att få eld.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Med ”tändstål” menar du då magnesiumpinne eller tändstål?
 
D Daniel 109 skrev:
Fördelen är att man kan packa ihop allt till en enhet. Vill man ha en backupp hemma skulle jag valt något annat. Men för att ta med ut är det smidigt att packa en sak och ha med allt.
Primus Bensinbrännare /kök! Har tre ben som man fäller ut. De utgör även ställning att ställa gryta och stekpanna på.
 
D Daniel 109 skrev:
Med ”tändstål” menar du då magnesiumpinne eller tändstål?
Magnesiumpinne. Aldrig hänt att jag inte fått eld.
När jag hade elever med ut i skogen, så fick var och en göra eld.

Poppis var att leta medhavd papper.
Fnöske, tunna remsor av björknäver, späntade små, små flisor av törved o s v.
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Vilka erfarenheter har Ni av ett sådant?
För mig är det klassiska Trangiaköket, som eldas med T-sprit, mer mysigt än användbart på exv. vandringar. Anledningen är att det är för långsamt/ineffektivt, vindkänsligt och det går åt för mycket bränsle.

Som tidigare sagts är dock möjligheten att lagra allting i kastrullen (med stekpannan som lock) bra.

Vill du ha ett kök som funkar året om rekommenderar jag MSR XGK EX. Det körs företrädesvis på alkylatbensin, men funkar med det mesta, inkl. bensin och flygfotogen. Det låter en del, men är väldigt effektivt och går fortare än en vanlig spisplatta. Du slipper även krånglet med gas på vintern, där du måste ha behållaren upp-och-ner för att det ska fungera.

Kastrullset med stekpanna köper du löst, och brännaren får plats däri. Köp kastruller med värmeväxlare i botten så blir det ännu bättre.

Det är dock inte svenskt. Vill du stödja Fenix Outdoor (Naturkompaniet, Fjällräven, etc.) så har Primus liknande varianter.
 
  • Gilla
JonEkstra
  • Laddar…
Gasbehållare behövde vi ha i sovsäcken vintertid, för att få någon effekt att tala om.
 
  • Gilla
Alexander HB
  • Laddar…
Vi har ett Trangia för friluftsbruk, billigast var att köpa med spritbrännaren och gasbrännaren seperat.

Har en näve tuber ifall det skulle krisa, köpte under pandemin, de går åt förr eller senare.
Och här nere blir det inte så kallt att tuberna inte funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.