Jag har provat på att arbeta på annan ort i två år (började på nya jobbet strax efter man lättade på coronarestriktionerna) men är hemma på helgerna. Tidigare när jag jobbade på hemmaplan så sov jag hemma i huset på nätterna även i veckorna och då var det aldrig några problem.
Nu sista månaderna har jag märkt att luftvägarna påverkas negativt när jag har varit i huset några timmar men sen så försvinner det några timmar efter att jag har åkt hemifrån igen.

Det blir liksom tungt att andas genom näsan men genom munnen går bra fast om jag tar ett riktigt djupt andetag så är det som att jag vill hosta till nästan.

Nu var jag och duschade för en liten stund sen och hostade upp lite slem samtidigt när jag stod där och för stunden så känns det lite bättre igen.

Det är uppenbarligen något i inomhusluften som jag har börjat att reagera mot vad tror ni det kan vara?
Kom med förslag så ska jag se om jag kan bemöta dem.
 
Det är nästan helt omöjligt att gissa, kan vara vad som helst. Att veta mer om vad det är för hus underlättar något. Ålder, grundtyp, allmän standard/renovering, ventilationstyp.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Visst!

Det är en enplansvilla på 91 kvadratmeter byggd i lättbetong 1953, inner/ytterväggar, golvbjälklag, taket, rubbet är byggt i Siporex/Ytong. Är med uppvärmd källare under 2/3 av huset och under vardagsrummet är det en krypgrund i direktanslutning till källaren.
Var från början byggd med självdrag men när jag bytte till 3-glasfönster 2016 så blev nog huset mycket tätare än innan.
När jag har renoverat så har jag byggt in en ventilationstrumma som går från källaren, upp bakom en garderob i sovrummet och sedan ut till alla rummen (förutom badrummet) uppe vid taket.

I badrummet har jag en elektrisk fläkt i taket som startar när luftfuktigheten blir för hög, den luftkanalen mynnar ut i murstocken. Även köksfläkten mynnar numera ut i en kanal i murstocken. Tidigare före köksrenoveringen så stod spisen på ett annat ställe och då fanns det en separat immkanal på ett annat ställe. Denna kanal finns fortfarande kvar och i undertaket sitter det en tallriksventil på ett annat ställe i köket fast som jag har stängd vintertid.

Nere i källaren så har jag borrat ett hål i väggen i närheten av där den gamla pannan en gång stod för att genom ett kort spirorör längs med en vägg få in luft till pannan. Pannan är sedan 2017 ersatt med en bergvärmepump men tilluftsröret är kvar. Källaren består i princip av ett enda stort rum (förutom ett litet garage som är avskiljt från resten) så det är max några meter från där utomhusluften kommer in som luften går upp till resten av huset. Min tanke är ju att någon gång koppla ihop rören och sen sätta in en vattenradiator i den delen av ventilationstrumman som ännu ej existerar för att på så sätt med hjälp av en liten fläkt kyla huset med hjälp av borrhålet sommartid.

Förutom denna passiva ventilationen jag redan har beskrivit så sitter det en luftvärmeväxlare över ett av fönstren i vardagsrummet som suger in frisk luft utifrån som den värmer upp med hjälp av luften som blåses ut på samma ställe.

När jag köpte huset hösten/vintern 2015 så var allt så basic man kan tänka sig, i princip så var det bara 4 väggar och ett tak. Det enda föregående ägare hade gjort var att han hade grävt upp runt hela kåken och satt dit platonmatta och ett dräneringsrör som löper hela vägen runt huset. Och detta är jag naturligtvis tacksam för att det är gjort. Sedan dess så har jag både bytt samtliga fönster till 3-glas PVC, tilläggsisolerat vinden med lösull (var enbart isolerat med gamla tidningar tidigare vilket gjorde att huset då var klassat som energistandard G, alltså lägsta klassen). Bytte den gamla kombipannan till en bergvärmepump och sen efter detta när jag har renoverat rummen ett efter ett så har jag bytt ut de gamla radiatorerna mot vattenburen golvvärme istället.
I dagsläget så har hallen, köket och sovrummet vattenburen golvvärme. Badrummet har elektrisk golvvärme och hobbyrummet (som är nästa rum som står på tur för renovering) kommer det inom snar framtid bli vattenburen golvvärme. Enda rummet där det sedan fortfarande kommer att sitta radiatorer i sen när jag är klar är vardagsrummet då jag tycker att det är lite synd att behöva bryta upp den fina parketten där inne.
 
Redigerat:
BirgitS
Det vanliga är att man har friskluftsventiler i eller nära fönster i alla rum där man vistas under lång tid, sov- och vardagsrum. Att ta luften från källaren är inte normalt. Man behöver också fläktar i badrum, kök och tvättstuga som går kontinuerligt för att se till att det blir ett ständigt luftflöde i de rum där man vistas. Ett första steg kan alltså vara att byta ut badrumsfläkten till en som går jämnt och sätta in en sån fläkt även i kökets f.d. imkanal.

Normen för att människor och hus ska må bra är 0,35 l/s och kvm, dock minst 4 l/s och person i t.ex. sovrum. Dessutom minst 15 l/s i badrum och 10 l/s i kök, tvättstuga och toaletter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Som sagt, du har för lite ventilation.

Du har typ bara försämrat ventilationen,
fönsrerbyte (mindre tilluft)
byte värmekälla (från varm murstock till kall murstock, ger noll i självdrag).

När du bara är hemma på helgerna så står luften stilla under veckorna.



Innan vi bytte från (obefintligt) självdrag till FTS-system så märke vi direkt när ingen hade varit hemma på någon dag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Rekommenderar ni att jag sätter in en värmeväxlare i sovrummet också?
 
BirgitS
Nej, jag rekommenderar det som är standard, dvs. endast tilluft i sov- och vardagsrum samt frånluftsfläktar som går kontinuerligt i badrum, kök, tvättstuga och toaletter. Det är hela huset som ska ventileras inte bara ett sovrum.
 
  • Gilla
39x och 6 till
  • Laddar…
E EPG skrev:
Rekommenderar ni att jag sätter in en värmeväxlare i sovrummet också?
Vad menar du med värmeväxlare?

Tilluft/uteluft "ska" komma in i huset i tex sovrum, vardagsrum, kontor, gillestuga, etc.
Frånluft/avluft "ska" komma ut ur huset från tex badrum, kök, förråd, tvättstuga, klädkammare.
Överluften (luften mellan två rum) "ska" gå från bl.a. sovrum, gillestuga till bl.a. badrum, kök.

Självdragssystem fungerar bara när det finns en uppvärmd/varm murstock med frånluftskanaler samt tilluftsventiler/otätheter i ytterväggar.
 
BirgitS
Demmpa Demmpa skrev:
Vad menar du med värmeväxlare?
Gissningsvis
E EPG skrev:
Förutom denna passiva ventilationen jag redan har beskrivit så sitter det en luftvärmeväxlare över ett av fönstren i vardagsrummet som suger in frisk luft utifrån som den värmer upp med hjälp av luften som blåses ut på samma ställe.
 
Jag har några tankar.
Får du in tillräckligt med uteluft, dvs ren luft utifrån? Inte från krypgrund, ev luftspalt , vindar mm. I de rum du vill ha tilluft. Sovrum, vardagsrum.
Är den stora tilluftskanalen ren? Så det inte är massa kondens, damm, mögel o sånt.
Har du tillräckligt med frånluft? Så fläkten suger tillräckligt mycket luft. Funkar frånluften i de andra ställena? Eller har du bakdrag? Då alltid eller när badrumsfläkten går för fullt. Kanske fläkten måste gå hela tiden?
Har du överluft? Så luften kan från tilluftdon till frånluftsdon med stängda dörrar?
 
  • Gilla
Sägdude
  • Laddar…
I den typen av hus är det vanligt med mögel. Men har man bott där länge känner man inte lukten. Det är inte heller säkert att andra känner det. Kolla upp det.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Skulle gissa på att mögelsporer i källaren sprider sig uppåt via ventilationen. Även du nästan bara har betong där kan det förut funnits organiskt material på golvet tex. Att det är omdränerat är bra förstås men också en indikation på att något inte fungerade alls.
Och förre ägare prioriterade det tom högre än att isolera lite på vinden.
Folk är ofta rätt korkade.
 
  • Gilla
janusz_w och 4 till
  • Laddar…
E EPG skrev:
Visst!

Det är en enplansvilla på 91 kvadratmeter byggd i lättbetong 1953, inner/ytterväggar, golvbjälklag, taket, rubbet är byggt i Siporex/Ytong. Är med uppvärmd källare under 2/3 av huset och under vardagsrummet är det en krypgrund i direktanslutning till källaren.
Var från början byggd med självdrag men när jag bytte till 3-glasfönster 2016 så blev nog huset mycket tätare än innan.
När jag har renoverat så har jag byggt in en ventilationstrumma som går från källaren, upp bakom en garderob i sovrummet och sedan ut till alla rummen (förutom badrummet) uppe vid taket.

I badrummet har jag en elektrisk fläkt i taket som startar när luftfuktigheten blir för hög, den luftkanalen mynnar ut i murstocken. Även köksfläkten mynnar numera ut i en kanal i murstocken. Tidigare före köksrenoveringen så stod spisen på ett annat ställe och då fanns det en separat immkanal på ett annat ställe. Denna kanal finns fortfarande kvar och i undertaket sitter det en tallriksventil på ett annat ställe i köket fast som jag har stängd vintertid.

Nere i källaren så har jag borrat ett hål i väggen i närheten av där den gamla pannan en gång stod för att genom ett kort spirorör längs med en vägg få in luft till pannan. Pannan är sedan 2017 ersatt med en bergvärmepump men tilluftsröret är kvar. Källaren består i princip av ett enda stort rum (förutom ett litet garage som är avskiljt från resten) så det är max några meter från där utomhusluften kommer in som luften går upp till resten av huset. Min tanke är ju att någon gång koppla ihop rören och sen sätta in en vattenradiator i den delen av ventilationstrumman som ännu ej existerar för att på så sätt med hjälp av en liten fläkt kyla huset med hjälp av borrhålet sommartid.

Förutom denna passiva ventilationen jag redan har beskrivit så sitter det en luftvärmeväxlare över ett av fönstren i vardagsrummet som suger in frisk luft utifrån som den värmer upp med hjälp av luften som blåses ut på samma ställe.

När jag köpte huset hösten/vintern 2015 så var allt så basic man kan tänka sig, i princip så var det bara 4 väggar och ett tak. Det enda föregående ägare hade gjort var att han hade grävt upp runt hela kåken och satt dit platonmatta och ett dräneringsrör som löper hela vägen runt huset. Och detta är jag naturligtvis tacksam för att det är gjort. Sedan dess så har jag både bytt samtliga fönster till 3-glas PVC, tilläggsisolerat vinden med lösull (var enbart isolerat med gamla tidningar tidigare vilket gjorde att huset då var klassat som energistandard G, alltså lägsta klassen). Bytte den gamla kombipannan till en bergvärmepump och sen efter detta när jag har renoverat rummen ett efter ett så har jag bytt ut de gamla radiatorerna mot vattenburen golvvärme istället.
I dagsläget så har hallen, köket och sovrummet vattenburen golvvärme. Badrummet har elektrisk golvvärme och hobbyrummet (som är nästa rum som står på tur för renovering) kommer det inom snar framtid bli vattenburen golvvärme. Enda rummet där det sedan fortfarande kommer att sitta radiatorer i sen när jag är klar är vardagsrummet då jag tycker att det är lite synd att behöva bryta upp den fina parketten där inne.
Vad har du för luftfuktighet?
För låg kan ge dessasymtom.
Men även mögel
 
  • Gilla
burger och 1 till
  • Laddar…
A
Gör en lätt skiss på de olika våningarna och rita in var du har ventiler och fläktar.

Förtydliga också vad som gjorts med murstocken och om du vet hur många gångar du har upp till skorsten.
 
Lokal luftväxling känns spontant bättre i ett attefallshus eller liknande. Inte i ett hus där man bor konstant och luften skall bytas ut enligt tidigare inlägg.

Frånluft i dusch/ toa skall gå hela tiden och forceras när man duschar och det blir fuktigt. Tilluft i minimum sovrum men kanske också vardagsrum eller dylikt.

Dock är luften just nu väldigt torr inomhus. Jag reagerar för första gången. Har aldrig gjort det tidigare.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.