För ett tag sedan ställde jag ett antal frågor med anledning av ett hus vi köpt i Kroatien och för vilket vi nu färdigställer ritningarna som ska skickas in för bygglov. Tråden finner ni här.

Ett antal av er uttryckte en önskan om att få följa projektet och eftersom jag nu har vissa andra funderingar som jag gärna hade haft era synpunkter på, så tänkte jag nu ta tillfället i akt och starta en separat tråd för detta projekt.

Huset ligger i staden Krk på ön med samma namn. Det är ett antal hundra år gammalt och var tidigare två separata hus. Det är dock oklart när de sammanfogades till ett.

Vi är mitt i gamla stan, vilket innebär trånga gränder utan trafik, vilket är underbart under semestern, men samtidigt innebär en del utmaningar ur ett renoveringsperspektiv.
 
  • Gilla
GalnaÄlgen och 3 till
  • Laddar…
Nedan finner ni en 2min lång video som ger en bra överblick av husets placering:




0:49 in i videon skymtar ett ljusgult hus i övre delen av bilden. Det är det huset som vi kommer renovera.
 
  • Gilla
GalnaÄlgen och 2 till
  • Laddar…
Och här en bild på framsidan av huset. Röd pil är huvudentrén. Källarentrén skymtas nere i vänster hörn.

Pittoresk stentrappa med krukväxter leder upp till en ockrafärgad byggnad, blåa fönsterluckor, medelhavsatmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
maria01 och 10 till
  • Laddar…
För närvarande ser ritningarna ut enligt följande:


Bild 1

Arkitektonisk ritning av ett rum med måttangivelser och möbleringssymboler, totalt cirka 22 kvadratmeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bild 2

Arkitektonisk ritning, planlösning med möbler, måttangivelser, två rum, kök, entré, skala, teknisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bild 3

Arkitektonisk planritning av två sovrum och ett badrum med dimensioner och möblering, i gråskala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bild 4

Arkitektonisk planritning av ett loft, innehåller möbler, mått och ytor uppmärkta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
Bild 1: Källare (endast under västra delen av huset)

Bild 2: Bottenplan (vardagsrum + kök m utgång till trädgård)

Bild 3: Ovanvåning

Bild 4: Vind/loft (idag helt stängt och nås enbart med stege genom ett hål i taket)
 
Enligt nuvarande ritningar når vi endast källarplan utifrån – d.v.s. ut genom huvudentrén, ner för trappan ni ser på bilden ovan och sedan låsa upp dörren till källaren.

Fördelar:
  • Källaren är något fuktig och med denna lösning undviker vi källarlukt i övriga delar av huset.
  • Bekvämt med WC på bottenplan istället för en trappa ner till källaren.

Nackdelar:
  • Lite mer omständigt att ta sig ner till tvättmaskin och förvaring i källaren
  • Inte optimalt med en toalett mitt i sällskapsdelen av huset (kök, matbord och vardagsrum). Å andra sidan är man mest i trädgården under sommaren så det kanske inte spelar någon större roll. Och man kan alltid välja att gå på toaletten en våning upp.

Vi är osäkra på om vi ska behålla toaletten under trappan eller om vi ska bygga en trappa ner till källaren och samtidigt låta bygga en toalett (och kanske t.o.m. en extra dusch) därnere istället.

Vi kommer sanera källaren så gott det går och installera ett ventilationssystem, så även om det inte blir 100% så bör det åtminstone bli bättre. Och så tänker jag att man kan sätta en dörr där nere för att förhindra att källarlukten sprider sig upp. Något i denna riktning:

Arkitektonisk ritning, planvy, toalett (WC), måttangivelser, skala, väggar, konstruktionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad hade ni valt? WC eller källartrappa?
 
C
M mvs skrev:
Vad hade ni valt? WC eller källartrappa?
Efter visst övervägande hade jag nog själv valt bort källartrappan till förmån för WC:n.

Men du har helt rätt i att det inte är så "fräscht" med en WC-dörr som öppnas rakt ut mot ett sällskapsutrymme. Det går inte att flytta in WC:n en bit under trappen så att dörren kan öppnas mot ett litet "kapprum"?
 
C cpalm skrev:
Efter visst övervägande hade jag nog själv valt bort källartrappan till förmån för WC:n.

Men du har helt rätt i att det inte är så "fräscht" med en WC-dörr som öppnas rakt ut mot ett sällskapsutrymme. Det går inte att flytta in WC:n en bit under trappen så att dörren kan öppnas mot ett litet "kapprum"?
Ok, tack. Blir tyvärr svårt att hitta en annan lösning under trappan. Det är små utrymmen och det är på gränsen att vi alls får plats med en toalett där.

Av vilken anledning väljer du bort källartrappan till förmån för WC:n?
 
C
M mvs skrev:
Av vilken anledning väljer du bort källartrappan till förmån för WC:n?
Dels tänker jag av praktiska skäl, att det är bra att ha en WC på entréplan där både uteplats och kök/matplats finns. I synnerhet för den som har svårt att gå i trappor eller om det är lite "bråttom". Vet inte hur det är i Kroatien men här hemma är det väl till och med ett krav enligt byggreglerna.

Sen tänker jag att det av tradition är vanligt att källaren inte kan nås direkt från bostadsdelen i lite varmare länder, där det inte är ett praktiskt problem att kila upp/ner utevägen. Återigen har jag ingen specifik koll på Kroatien(?) Trappen tar ju onekligen en hel del plats i källaren.

Samtidigt - kollade på ett hus i somras som hade WC med ingång direkt från matsalen. Skulle själv känna mig j-vligt obekväm med att sätta mig därinne och prutta under pågående sittning. Och då är jag inte speciellt pryd av mig.

Du menar att utnyttjandet av utrymmet under trappan är maxat på befintlig ritning? Ser onekligen ut som att det skulle gå att klämma ihop det lite till, men det kan ju vara en synvilla.

Hur ser det ut i befintlig planlösning?
 
C cpalm skrev:
Dels tänker jag av praktiska skäl, att det är bra att ha en WC på entréplan där både uteplats och kök/matplats finns. I synnerhet för den som har svårt att gå i trappor eller om det är lite "bråttom".

Sen tänker jag att det av tradition är vanligt att källaren inte kan nås direkt från bostadsdelen i lite varmare länder, där det inte är ett praktiskt problem att kila upp/ner utevägen.
Ja, lite så tänker jag också. Själv lutar jag mot att sätta in en källartrappa medan min hustru tycker att WC på bottenplan är viktigare. Vi hoppas ju kunna använda stället även på äldre dar så kanske hon ändå har rätt.

Ska bli intressant och se om andra här på forumet har ytterligare funderingar kring detta.
 
C cpalm skrev:
Du menar att utnyttjandet av utrymmet under trappan är maxat på befintlig ritning? Ser onekligen ut som att det skulle gå att klämma ihop det lite till, men det kan ju vara en synvilla.

Hur ser det ut i befintlig planlösning?
Ja, så är det. Toalettsitsen på ritningen ovan är under snedtak (d.v.s. direkt under trappan). Den går tyvärr inte att trycka längre in riktning väster för då slår man i huvudet. Enda delen där du kan stå rakt på detta lilla WC är vid handfatet.

Nedan något förenklat hur det ser ut idag. Den planlösningen funkar inte riktigt för oss...

Färgglad planritning av en bostad med benämnda rum och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
M mvs skrev:
Den planlösningen funkar inte riktigt för oss...
Nä, det förstår jag. Tänkte mer om det fanns något där att låta sig inspireras av.

Själv skulle jag bolla det där lite med arkitekten, men då är jag nog lite allergisk mot kompromisser som gått steget för långt. Har några stycken här hemma i huset som ständigt irriterar mig 😉
 
C cpalm skrev:
Själv skulle jag bolla det där lite med arkitekten, men då är jag nog lite allergisk mot kompromisser som gått steget för långt. Har några stycken här hemma i huset som ständigt irriterar mig 😉
Ja, det ska vi absolut göra. Min erfarenhet är dock att det är bra att ha med sig ett par idéer när man tar den diskussionen. Känner precis som du att kompromisser är tråkigt, men man har ju tyvärr bara ett antal kvm att jobba med.

Ett tag tänkte jag att vi skulle lägga källartrappan så här:

Arkitektonisk ritning av ett rum med möbler och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


eller så här:

Arkitektonisk planritning av ett rum med möblemang och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir dock väldigt mycket golvyta som går förlorad, så känns inte heller bra.

Tack för all input förresten. Mycket uppskattat!
 
Kul projekt, är lite avis kan man säga :) I diskussionen ovan håller jag med cpalm, med tanke på den lilla ytan ni har att spela med skulle jag skippa en invändig källartrappa och kört med en liten toa som på ritningen. Du får ju dessutom mer yta i källaren på så sätt.
 
  • Gilla
mvs
  • Laddar…
Måste trappan vara rak? Går det inte att få in en spiraltrappa någonstans? Då skulle den kunna gå hela vägen upp till övervåningen. Ett snyggt runt hål i något lämpligt hörn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.