Hur lägger man sedumtak, på vilka tak passar det och klarar en privatperson av arbetet? Vi går igenom arbetsgången steg för steg samt tar en titt på andra faktorer såsom uppbyggnad och underhåll av ett sedumtak.


Du kan läsa artikeln här: Lägga sedumtak steg för steg
 
Tycker artikeln saknar en hel del varningar kring att lägga sedum på befintligt tak. Det är definitivt inte bara att smacka på sedum på ett ”modernt tätskikt” med tanke på att belastningen kommer bli en helt annan med fukthållande duk osv. Om något borde det finnas en uppmaning att läsaren måste undersöka om även ett helt nylagt undertak är okay och definitivt överväga att lägga ny godkänd papp eller duk på ett äldre underlag
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Jonas Westbom Jonas Westbom skrev:
Ser i artikeln att ni inte rekommenderar platonmatta utan bara ny tjärpapp. Varför? Känns också enklare och billigare med platonmatta. Tänker jag fel? [länk]
Ja du tänker fel.
Platonmattan är framtagen för att skapa en luftspalt och fuktskydda vertikala källarväggar med en höjd upp till c:a 2 m. Den är inte lämplig att lägga nästan horisontellt eller med låg lutning och den är inte utformad för att kunna skarvas (horisontellt eller vertikalt) på stora takytor. Det finns heller inga tillbehör för att skarva platonmattan och därmed skapa ett kontinuerligt tätt membran över olika takgeometrier över större takytor.
 
ok, har sett platon användas på norska hytter med grästak men det kanske har varit mer av ett budgetalternativ än ett föredraget material. Jag har en lång bodslänga. Ca 10 x 3 meter med sadeltak utan ventiler och skorstenar. Vad skulle vara bästa underlaget där för sedum?

G Gillar att bygga skrev:
Ja du tänker fel.
Platonmattan är framtagen för att skapa en luftspalt och fuktskydda vertikala källarväggar med en höjd upp till c:a 2 m. Den är inte lämplig att lägga nästan horisontellt eller med låg lutning och den är inte utformad för att kunna skarvas (horisontellt eller vertikalt) på stora takytor. Det finns heller inga tillbehör för att skarva platonmattan och därmed skapa ett kontinuerligt tätt membran över olika takgeometrier över större takytor.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Rickard.
Jonas Westbom Jonas Westbom skrev:
ok, har sett platon användas på norska hytter med grästak men det kanske har varit mer av ett budgetalternativ än ett föredraget material. Jag har en lång bodslänga. Ca 10 x 3 meter med sadeltak utan ventiler och skorstenar. Vad skulle vara bästa underlaget där för sedum?
Man använder något som liknar Platon under sedum även här ibland men den har inget med tätningen att göra.
Skarvsvetsad papp är det som rekommenderas.
 
  • Älska
Jonas Westbom
  • Laddar…
Det står att taket ska ha "En bärighet på minst 50 kilo per kvadratmeter". Sydligaste Sverige ligger i snözon 1, vilket innebär att taken ska ha en bärighet på minst 100 kg per kvadratmeter.
I artikeln borde det stå att bärigheten ska vara 50 kg utöver snölasten.
 
  • Gilla
HMX och 4 till
  • Laddar…
Jonas, om du har ett litet tak där det går att lägga en kontinuerlig sektion av Platonmatta så kan det vara ett bra alternativ om man undviker att spika eller skruva fast det. Lägg sedummattan ovanpå och se till att båda inte kan röra sig i sidled eller längdsled så kommer du att ha ett bra skydd under en lång tid.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Av alla ”Gör det själv hack” som finns är Platon på tak inte en jag skulle prova.

Skarvsvetsad papp är det rätta (med några till alternativ), vill man göra det själv finns 3° papp och dammduk/takduk av epdm som läggs skarvfritt som betydligt bättre alternativ. Båda har sina för och nackdelar men väljer man rätt för sitt tak och är noggrann så håller det troligtvis länge.
 
  • Gilla
Jonas Westbom
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Man använder något som liknar Platon under sedum även här ibland men den har inget med tätningen att göra.
Skarvsvetsad papp är det som rekommenderas.
Men att lägga platon ovanpå ytpapp borde ju rimligen fungera bra. Det pratas om att skarva Platon, varför, bara inte att lägga omlott?
 
Redigerat:
Rickard.
K karlmb skrev:
Men att lägga platon ovanpå ytpapp borde ju rimligen fungera bra. Det pratas om att skarva Platon, varför, bara att lägga omlott?
Vilken fördel skulle platon ge?
 
Frågan är sedan om det verkligen behövs topp-papp under sådan platon matta, eller om det räcker med underlagspapp, tex YAP 2200?
 
Rickard.
K karlmb skrev:
Tätt och samtidigt ventilerande under. Samt vattenhållande. Tex [länk]
Det känns fel att ha jord o rötter direkt emot nån form av papp
Tjaa med tätt under kan man såklart göra det, jag har inte gröna fingrar så jag kan inte säga om det är bra eller inte för sedumet 😉

Dom få gångerna jag fått äran att slita ut ryggen genom att bär ut sedum så följer jag bara deras anvisningar.
 
Finns det verkligen inga mer argument emot platonversionen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.