"Bästa" val?

  • Antal röster
    4
  • Omröstningen stängd .
J jonte0 skrev:
Hej!

Jag ställer en på flit något öppen fråga om vilken produkt man idag kanske helst vill välja vid uppförandet av ett enplanshus om 140kvm i mellersta Sverige. Det finns ju många aspekter; isolering, hållfasthet, byggeffektivitet, materialkostnad, konstruktionsstöd etc.

Jag vill till u < 0,15W/m2 så jag tar med de som klarar detta för en vägg.

De tävlande kan antas vara:

- Finnja Isolerblock Exakt (350mm / 0,148 W/m²K med isolerremsa (bygger 3mm)) Länk
- Xella Ytong Energy + (400mm / 0,15 W/m²K) Länk
- Weber Leca Isoblock 2.0 30 (350mm / 0,129 W/m²K) Länk
- H+H Termoblocket 375 (400mm / 0,12 (ukorr-värde (?)) Länk

Rösta gärna (1 eller 2 val ok), motivering vore super.

Det fanns en liknande tråd för några år sedan men det verkar ha hänt en hel del på detta område så jag frågar igen :)

//

Hej! hur har det gått?!
Jag hade kört på det lättbetong blocket 400 mm från Xella. framförallt så slipper du få sämre diffusion i väggen alltså hur huset ”andas” eftersom du inte har ”plast” i form av isolering Polyuretanskum/EPS i kärnan.
Brand motstånd annan faktor. Samt livslängd och miljösynpunkt. Cradle to Cradle certifierat. Osv mm. Kör hårt o lycka till
 
  • Gilla
RoffeN och 1 till
  • Laddar…
S spaxx skrev:
Ja lite skillnad att ha möjlighet att skruva fast någonting i väggen om man jämför med en Theromur :)
Det går alltid att skruva 45 reglar i thermomuren (i plastförstärkningen) och då får du ett installations utrymme till el.
Isolering i, på med osb och gips så kan du hänga det mesta på väggarna:)
 
A Argastesnickaren skrev:
Det går alltid att skruva 45 reglar i thermomuren (i plastförstärkningen) och då får du ett installations utrymme till el.
Isolering i, på med osb och gips så kan du hänga det mesta på väggarna:)
A Argastesnickaren skrev:
Det går alltid att skruva 45 reglar i thermomuren (i plastförstärkningen) och då får du ett installations utrymme till el.
Isolering i, på med osb och gips så kan du hänga det mesta på väggarna:)
A Argastesnickaren skrev:
Det går alltid att skruva 45 reglar i thermomuren (i plastförstärkningen) och då får du ett installations utrymme till el.
Isolering i, på med osb och gips så kan du hänga det mesta på väggarna:)
Sorry men aldrig förstått mig på dem som använder Thermomur. Blir som o bo i en fiskelåda… (de som producerar blocken började med just fiskelådor…) nä men allvar. Cellplast i hela ytterväggen sen en liten betongkärna. definitivt inget stenhus i alla fall. Diskussioner nu i bla danmark om att förbjuda cellplast i\under platta på mark, pga miljöaspekten, så tiden är väl snart förbi när man får bygga väggar som består av merparten cellplast. ‍♂️ just saying
 
Intressant . vad tänker danskarna isolera grunder med då... undrar man ju... :)

Jag känner mig ganska trygg i mitt val av Leca Isoblock 35 2.0 - u-värde känns prioriterat....

//
 
  • Gilla
O_Andersson
  • Laddar…
Jag håller på att planera ett tvåplanshus och har jämfört en del och Landat i Ytong(Xella) för att det är ett homogent material som också är helt brand säkert, dessutom har det bättre fästförmåga när man ska skruva upp saker. Putsen till Weber vet jag är sjukt dyrt fick offert på 900 000:- för mitt tvåplans hus.

Har kollat en hel del på Thermomur då många betong firmor gärna använder dem då det är svårt att misslyckas men sen det här med plast i väggarna är går helt bort för mig, pratade med mina kollegor som jobbar med brandskydd och de kollad på mig och sa typ, vad tror du händer när det brinner ? ett trä hus är bra mycket bättre då. de trodde att man kommer förbjuda det på sikt.
 
R
Honkan Honkan skrev:
Jag håller på att planera ett tvåplanshus och har jämfört en del och Landat i Ytong(Xella) för att det är ett homogent material som också är helt brand säkert, dessutom har det bättre fästförmåga när man ska skruva upp saker. Putsen till Weber vet jag är sjukt dyrt fick offert på 900 000:- för mitt tvåplans hus.

Har kollat en hel del på Thermomur då många betong firmor gärna använder dem då det är svårt att misslyckas men sen det här med plast i väggarna är går helt bort för mig, pratade med mina kollegor som jobbar med brandskydd och de kollad på mig och sa typ, vad tror du händer när det brinner ? ett trä hus är bra mycket bättre då. de trodde att man kommer förbjuda det på sikt.
Inte bygger man ett småhus som är tänkt att brinna? För om det väl brinner så är det oftast en totalskada i vilket fall så det spelar mindre roll om ytterväggar står kvar eller inte, då fönster, inredning och tak är gjorda av trä..
Det är en liten del av våra småhus som är drabbade av bränder, så trähus funkar utmärkt..
Tror inte att cellplast kommer att förbjudas ur brandsyn på enbostadshus, kanske av miljömässiga nackdelar i så fall..
 
Redigerat:
  • Gilla
jonte0
  • Laddar…
MrJay
Honkan Honkan skrev:
Jag håller på att planera ett tvåplanshus och har jämfört en del och Landat i Ytong(Xella) för att det är ett homogent material som också är helt brand säkert, dessutom har det bättre fästförmåga när man ska skruva upp saker. Putsen till Weber vet jag är sjukt dyrt fick offert på 900 000:- för mitt tvåplans hus.

Har kollat en hel del på Thermomur då många betong firmor gärna använder dem då det är svårt att misslyckas men sen det här med plast i väggarna är går helt bort för mig, pratade med mina kollegor som jobbar med brandskydd och de kollad på mig och sa typ, vad tror du händer när det brinner ? ett trä hus är bra mycket bättre då. de trodde att man kommer förbjuda det på sikt.
Jag bygger ett passivt hus med Themomur. Plastreglerna du pratar om håller blocken styva vid gjutning och används istället för reglar, en skruv i plasten kan hålla upp en tavla som väger 150kg (om man nu råkar ha en sådan). Ja… vad händer när det brinner? Det lär brinna snabbt med farlig rök om EPS isoleringen tar fyr, lite som trähus de allra flesta har. Betongen lär det inte hända ett smack med. Jag antar att du putsar ditt hus? Vi har putsad fasad och putsad gips på insidan, att det skulle börja brinna finner både jag och KA som högst otroligt! Du nämner att man på sikt kanske förbjuder denna byggteknik? Det vill jag gärna se! I Tyskland har det byggts med denna teknik sedan 60-talet och det blir allt vanligare i norden och baltikum. Sorry, men jag köper varken dina eller polarens argument.
 
Redigerat:
  • Gilla
jonte0
  • Laddar…
Min uppfattning är att cellplasten kommer för att kunna få isolering till en billig peng, men det är inte optimalt om man inte tänker på kostnad. Men det är helt valfritt hur man vill bygga sitt eget hus, jag förklarade bara hur jag resonerar.

Min polare jobbar som Brandingenjör på MSB och de skriver dessutom föreskrifter på området, men jag tror säkerligen det är bra om man gör rätt. men googlar man på cellplast i hus så får man väldigt mycket negativt kopplat till brand.

https://www.nyteknik.se/debatt/brandfarlig-och-giftig-cellplast-byggs-in-i-smahus/886493

https://se.paroc.com/om-paroc/nyhet...-med-cellplast-kan-vara-en-tickande-brandbomb

https://www.brandskyddsforeningen.se/brandsakerhet/byggsektorn/cellplast/fakta-om-cellplastbrander/
 
R
Honkan Honkan skrev:
Min uppfattning är att cellplasten kommer för att kunna få isolering till en billig peng, men det är inte optimalt om man inte tänker på kostnad. Men det är helt valfritt hur man vill bygga sitt eget hus, jag förklarade bara hur jag resonerar.

Min polare jobbar som Brandingenjör på MSB och de skriver dessutom föreskrifter på området, men jag tror säkerligen det är bra om man gör rätt. men googlar man på cellplast i hus så får man väldigt mycket negativt kopplat till brand.

[länk]

[länk]

[länk]
Håller med om att cellplast är brandfarligt och ska inte användas i flerfamiljshus, bara under betongplattan..

I den första artikeln så pratar dom om småhus och visar en brunnen fasad av ett flerfamiljshus😇😊😂
 
Om man bygger med isoleringen mellan skikt av typ 10cm lättbetong och sen kanske även puts på ut och insida så skall man sova väldigt hårt för att bli överrumplad av gaser från plasten. Vet inte hur långe man skulle kunna ha öppen eld mot en vägg med puts innan plasten börjar smälta...

Känner ingen oro med denna typ av sandwish vägg (Weber Leca Isoblock 2.0 ) - bara glädje när man ser u-värdena :)

//
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jag hade inte velat bo ett hus med en in eller utsida av cellplast, men som ett isolerande skikt mellan två betongväggar ser jag inte alls samma risk.

Men personligen skulle jag nog föredragit Ytongs variant med lättbetong i mitten, känns bäst med sten helt genom.

Jag försöker hitta mer info om Lecas isoblock, men hittar inget på Webers hemsida. 🤔
 
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag hade inte velat bo ett hus med en in eller utsida av cellplast, men som ett isolerande skikt mellan två betongväggar ser jag inte alls samma risk.

Men personligen skulle jag nog föredragit Ytongs variant med lättbetong i mitten, känns bäst med sten helt genom.

Jag försöker hitta mer info om Lecas isoblock, men hittar inget på Webers hemsida. 🤔
Här kommer isoblock:

https://www.se.weber/files/se/2020-08/arbetsanvisning_leca_isoblock.pdf
 
R Rejäl skrev:
Här kommer isoblock:

[länk]
Jo, den hittade jag med.
Men det är bara arbetsbeskrivningen, inget om U-värden och liknande.

Precis som om de glömt bort produkten när de gjorde en ny hemsida.
 
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Jo, den hittade jag med.
Men det är bara arbetsbeskrivningen, inget om U-värden och liknande.

Precis som om de glömt bort produkten när de gjorde en ny hemsida.
Här kommer Finjas exakt block med U-värden:

https://www.finja.se/storage/ma/f826deb36b9d433ca2b0d938012d38cd/a363b762f7b842bc8e4f549a904c3148/pdf/8F2FA92B393A797368F1982E84E45463E3B32B95/Isolerblock Exakt_116_PB_sv.pdf

Hittade Webers med😉

https://www.se.weber/files/se/2020-08/projekteringsanvisning_leca_isoblock.pdf

Ytong lättbetong är betong som tillverkas av kalk, sand och vatten och har en väldigt låg densitet. Den låga densiteten beror på de miljontals luftporer som bildas under produktionens gång.
Dessa är homogena utan isolering inuti…
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.