R Rewrap skrev:
Tror ej det blir brott mot strandskyddslagen, byggnaden kom till innan allmänt strandskydd trädde i kraft och har flygfoton som bekräftar det.
Jo, så länge det verkligen går som renovering behöver du ingen strandskyddsdispens. Men eftersom det inte finns några klara regler om vad som räknas som renovering. Så finns en risk att ärendet tas upp som brott mot strandskyddslagen, och att det därmed underkänns som renovering. Den faktorn tror jag ökar risken avsevärt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns inget stöd i lagen för att kunna kringgå bygglovsreglerna genom att göra en sak i taget. Är syftet att byta ut hela husets stomme så spelar det ingen roll om man gör det på ett eller tio år.

Enda möjligheten är väl kanske om man kan hävda att huset var friskt från början och inga renoveringsplaner fanns, men ena väggen helt plötsligt behövde renoveras ett år och den andra väggen ett annat år av någon plötslig och oförutsedd anledning. Men då är man ju inte på lite hypotetisk hårklyveri...
Schyst att Svensk byråkrati har löst "Theseusparadoxen"/"Morfars yxa paradoxen"
Båda blir svartbyggen !! 😂😂

"The ship wherein Theseus and the youth of Athens returned from Crete had thirty oars, and was preserved by the Athenians down even to the time of Demetrius Phalereus, for they took away the old planks as they decayed, putting in new and stronger timber in their places, insomuch that this ship became a standing example among the philosophers, for the logical question of things that grow; one side holding that the ship remained the same, and the other contending that it was not the same"
&&
"For if that Ship of Theseus (concerning the Difference whereof, made by continual reparation, in taking out the old Planks, and putting in new, the sophisters of Athens were wont to dispute) were, after all the Planks were changed, the same Numerical Ship it was at the beginning; and if some Man had kept the Old Planks as they were taken out, and by putting them afterward together in the same order, had again made a Ship of them, this, without doubt, had also been the same Numerical Ship with that which was at the beginnings and so there would have been two Ships Numerically the same, which is absurd... But we must consider by what name anything is called when we inquire concerning the Identity of it... so that a Ship, which signifies Matter so figured, will be the same, as long as the Matter remains the same; but if no part of the Matter is the same, then it is Numerically another Ship; and if part of the Matter remains, and part is changed, then the Ship will be partly the same, and partly not the same."
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Om det inte finns detaljplan eller områdesbestämmelser så behövs ingen anmälan eller bygglovsansökan…Ja dom gillar i lägga sig i men är tveksam till att dom har lagligt stöd till detta…
Detalj/stadsplan finns, sattes många år efter att huset byggdes så avviker från den på många sätt :)
Med tanke på resten som du skriver ska jag vara ganska glad ändå, fick godkänt att byta fasad utan bygglovsansökan (med bland annat motkravet om färg).
Stadsarkitektens motivering var att "Bevara husets karaktär".
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Om man river huset och sedan anmäler sig själv till kommunen och åker på byggsanktionsavgift. Har man inte då en möjlighet till rättelse, dvs bygga upp huset som det såg ut för att slippa avgiften?
 
  • Haha
  • Gilla
Ulric och 11 till
  • Laddar…
M MWHN skrev:
Om man river huset och sedan anmäler sig själv till kommunen och åker på byggsanktionsavgift. Har man inte då en möjlighet till rättelse, dvs bygga upp huset som det såg ut för att slippa avgiften?
+1 på den frågeställningen!
 
M MWHN skrev:
Om man river huset och sedan anmäler sig själv till kommunen och åker på byggsanktionsavgift. Har man inte då en möjlighet till rättelse, dvs bygga upp huset som det såg ut för att slippa avgiften?
Jag tror du får resonera såhär. Om du river utan rivningslov, så är det själva rivningen som är lovpliktig. Du kan inte återställa en rivning. För det krävs bygglov att bygga upp någonting (och i det här fallet strandskyddsdispens).

Faran med att försöka göra detta snart som TS vill. Är att det går inte att i förväg veta om renoveringsvägen är OK. OM det senare visar sig att det räknas som rivning och återuppbyggnad. Så finns risk att strandskyddet klipper till. Om du vill riva och bygga nytt med bygglov så får du med största sannolikhet dispens på grund av att det redan finns ett hus. Men om du river så finns inte längre ett hus, och argumentet för strandskyddsdispens försvinner. Så gör du en olovlig rivning, så kan du förlora rätten att ha ett hus på fastigheten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Någon som vet vad rivningslov kostar?
Kan man delriva ett hus?
 
Jag har inte läst hela tråden, så ursäkta om jag upprepar sådant som redan avhandlats.
Men här kommer tips från en konstruktör och senare snickare.
Det där huset är så litet och enkelt att det vore vansinne att riva och bygga upp på nytt. Riv först ALLT invändigt, tills du har timmerstommen framme. Ta även ner skorsten, om den inte nyligen renoverats. Gör sedan likadant på utsidan, men spara taket. Därefter börjar du räta upp huset med domkrafter. När det är klart bestämmer du om du ska ha ha det stående på plintar, eller gjuta en grundmur, så du får en krypgrund. Du kan även gjuta em platta. De två sista alternativen kräver att du gräver ur ca 0,5m och fyller med sand, grus och eventuell isolering.
Sen bytet du de stockar som är dåliga i timmerstommen. Sen sågas några hål strax under taket, där domkrafter kan ställas. Sen hissas taket bit, för bit och några ytterliggare stockar läggs på plats. Men kan även bygga den biten med stående reglar. Så har du plats för sovloft.
Sen är det färdigt att bygga in-, och utvändigt. Skorsten ersätts av en i pimpsten.
Det kanske låter som mycket. Men jag lovar att det går betydligt fortare och blir betydligt billigare än att riva och bygga nytt. Framförallt slipper du krångel med kommunen
 
  • Gilla
  • Älska
DiscoDuck och 8 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag har inte läst hela tråden, så ursäkta om jag upprepar sådant som redan avhandlats.
Men här kommer tips från en konstruktör och senare snickare.
Det där huset är så litet och enkelt att det vore vansinne att riva och bygga upp på nytt. Riv först ALLT invändigt, tills du har timmerstommen framme. Ta även ner skorsten, om den inte nyligen renoverats. Gör sedan likadant på utsidan, men spara taket. Därefter börjar du räta upp huset med domkrafter. När det är klart bestämmer du om du ska ha ha det stående på plintar, eller gjuta en grundmur, så du får en krypgrund. Du kan även gjuta em platta. De två sista alternativen kräver att du gräver ur ca 0,5m och fyller med sand, grus och eventuell isolering.
Sen bytet du de stockar som är dåliga i timmerstommen. Sen sågas några hål strax under taket, där domkrafter kan ställas. Sen hissas taket bit, för bit och några ytterliggare stockar läggs på plats. Men kan även bygga den biten med stående reglar. Så har du plats för sovloft.
Sen är det färdigt att bygga in-, och utvändigt. Skorsten ersätts av en i pimpsten.
Det kanske låter som mycket. Men jag lovar att det går betydligt fortare och blir betydligt billigare än att riva och bygga nytt. Framförallt slipper du krångel med kommunen
Om det är så enkelt som du säger att det är så gör jag definitivt helst det. Just nu känns huset väldigt trångt då golvet tryckts upp. Har inte tänkt på att det går att höja taket. Behövs bygglov för det?

Funderar även på det där med grunden. Det du alltså föreslår är att med hjälp av domkrafter lyfta hela huset en bit ovanför marken för att sen lägga ny grund? Antar att hela golvet rivs ut för att kunna göra detta? Som du ser på bilderna så är en vägg svart av mögel. Där måste stockarna bytas ut helt och hållet antar jag?

Uppskattar att det kommer lite olika perspektiv från alla. Har gått väldigt mycket fram och tillbaka mellan att riva och att renovera.
 
Att höja taket kräver definitivt bygglov.
 
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
Om det är så enkelt som du säger att det är så gör jag definitivt helst det. Just nu känns huset väldigt trångt då golvet tryckts upp. Har inte tänkt på att det går att höja taket. Behövs bygglov för det?

Funderar även på det där med grunden. Det du alltså föreslår är att med hjälp av domkrafter lyfta hela huset en bit ovanför marken för att sen lägga ny grund? Antar att hela golvet rivs ut för att kunna göra detta? Som du ser på bilderna så är en vägg svart av mögel. Där måste stockarna bytas ut helt och hållet antar jag?

Uppskattar att det kommer lite olika perspektiv från alla. Har gått väldigt mycket fram och tillbaka mellan att riva och att renovera.
Allt går att renovera, jag tror att det går att byta delar av bjälklaget och lyfta (domkraft) och byta några plintar. Du behöver nog inte byta hela väggar utan delar av väggarna. Ev. kanske du kan öppna upp till nock, bygga om takstolarna och byta tak om det behövs, dock inte höja byggnaden.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Allt går att renovera, jag tror att det går att byta delar av bjälklaget och lyfta (domkraft) och byta några plintar. Du behöver nog inte byta hela väggar utan delar av väggarna. Ev. kanske du kan öppna upp till nock, bygga om takstolarna och byta tak om det behövs, dock inte höja byggnaden.
Frågan är om det är ekonomiskt försvarbart att renovera istället för att riva och bygga nytt. Vad tror ni?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
Frågan är om det är ekonomiskt försvarbart att renovera istället för att riva och bygga nytt. Vad tror ni?
Med tanke på att du åker på bygglov och strandskyddsdispens om du vill riva allt kan det ta väldigt lång tid om tiden är en faktor. Det behöver inte bli dyrare att renovera.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
nino nino skrev:
Någon som vet vad rivningslov kostar?
Kolla på din kommuns hemsida.
nino nino skrev:
Kan man delriva ett hus?
Ja du kan riva en del av ett hus med rivningslov.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MWHN skrev:
Om man river huset och sedan anmäler sig själv till kommunen och åker på byggsanktionsavgift. Har man inte då en möjlighet till rättelse, dvs bygga upp huset som det såg ut för att slippa avgiften?
Ja, poäång för kreativitet!

Men precis som @hempularen skriver så går det inte att rätta en rivning. Lite som att såga ned träd i områden med en utökad marklovsplikt enligt detaljplanen för trädfällning. Det går heller inte att rätta.

Egentligen är det inte så konstigt för rivningslov infördes för att byggnadsnämnden skulle ha en möjlighet att stoppa rivningen av värdefull äldre bebyggelse. Och den gamla byggnaden är ju för alltid borta om den är riven.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.