B
Normalt är ju ca 6m lyfthöjd på pumpen. Men det står ju på pumpen. Har du 0.7bar systemtryck finns det ju inte ens en teoretisk möjlighet för pumpen att skapa ett undertryck före pumpen.
 
Om du har nolltryck och fyller så kommer trycket att stiga när du fyllt ledningen upp till kärlet. Men uppenbarligen har ju det vatten som var i kärlet läckt ut. Om du fyllt tills det rinner i skvallerröret så är det fullt i kärlet.
 
B BSOD skrev:
Normalt är ju ca 6m lyfthöjd på pumpen. Men det står ju på pumpen. Har du 0.7bar systemtryck finns det ju inte ens en teoretisk möjlighet för pumpen att skapa ett undertryck före pumpen.
Det låter som om pumpen drar iväg luftbubblor i omgångar. Mellan de ljuden är den mera normal i ljudet. Samtidigt hörs det bubbelljud i rören till tank och expansion. Därav min undran om det finns en möjlighet att en gammal sliten pump kan suga luft när den får jobba med att förflytta vatten
 
Och tankarna laddas på rätt sätt. och ingen övertemp på pannan.
 
J jonaserik skrev:
Och tankarna laddas på rätt sätt. och ingen övertemp på pannan.
Max 85-90 grader. Har stått och passar den hela kvällen för att kolla.
 
  • Gilla
Gislaved6
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du har nolltryck och fyller så kommer trycket att stiga när du fyllt ledningen upp till kärlet. Men uppenbarligen har ju det vatten som var i kärlet läckt ut. Om du fyllt tills det rinner i skvallerröret så är det fullt i kärlet.
Då borde det inte visa fullt efter 15 sekunder
 
Jo, höjden på kärlet är ju liten i förhållande på ledningen. Så trycket kommer att stiga bara du fyller ledningen.
 
E EssoJ skrev:
Max 85-90 grader. Har stått och passar den hela kvällen för att kolla.
Det inte så att pumpen kaviterar , den kan gå för fort och får inte tag i vattnet som den ska. Då slår pumpen sönder vattnet. Elda inte så hårt och sänk pumpfarten ett snäpp om det går. Orsak kan vara något med termostaten i laddomaten eller själva pumphjulet.
 
  • Gilla
Gislaved6
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det inte så att pumpen kaviterar , den kan gå för fort och får inte tag i vattnet som den ska. Då slår pumpen sönder vattnet. Elda inte så hårt och sänk pumpfarten ett snäpp om det går. Orsak kan vara något med termostaten i laddomaten eller själva pumphjulet.
Now er are talking!
 
J jonaserik skrev:
Det inte så att pumpen kaviterar , den kan gå för fort och får inte tag i vattnet som den ska. Då slår pumpen sönder vattnet. Elda inte så hårt och sänk pumpfarten ett snäpp om det går. Orsak kan vara något med termostaten i laddomaten eller själva pumphjulet.
Hur skulle det kunna orsaka att vattnet försvinner?
 
D Daniel 109 skrev:
Hur skulle det kunna orsaka att vattnet försvinner?
Kavitationsbubblor måste ta vägen någonstans. Tror inte att de löser sig tillbaka. På propellrar kan de ställa till avsevärda problem.
 
Sen det med var ev bubblor hamnar. Uttag för värme ska tas ut en bit ner i tankar, brukar finnas ca 20 cm ner från topp. Laddning kan göras direkt på topp med avluftare där som tar hand om bubblorna, när laddingen avslutas, Då kan inte ev luft gå ut i systemet
 
  • Gilla
Gislaved6
  • Laddar…
E EssoJ skrev:
Kavitationsbubblor måste ta vägen någonstans. Tror inte att de löser sig tillbaka. På propellrar kan de ställa till avsevärda problem.
Kavitationsbubblor kollapsar och försvinner.
De kan inte trolla bort vatten.
 
J jonaserik skrev:
Sen det med var ev bubblor hamnar. Uttag för värme ska tas ut en bit ner i tankar, brukar finnas ca 20 cm ner från topp. Laddning kan göras direkt på topp med avluftare där som tar hand om bubblorna, när laddingen avslutas, Då kan inte ev luft gå ut i systemet
Har en vanlig avluftarskruv där som på en radiator. Vill inte skruva på den när tanken håller 80 grader. Saknar en automatluftare.
 
D Daniel 109 skrev:
Kavitationsbubblor kollapsar och försvinner.
De kan inte trolla bort vatten.
Då misstänker jag trots allt cirkulationspumpen. Nåt märkligt är det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.