Fairlane Fairlane skrev:
Nej det var fordonsgas/biogas. Vi hade en sådan bil i familjen och där fick vi svetsa igen tank, lucka etc och köra på bensin tills bilen skrotades något år senare eller två
Check, det stämmer. Gas var rätt.
 
P Peter_Ker skrev:
Cykeln är överlägset bäst. Oavsett väder så kan man cykla på en snöröjd och nysaltad cykelväg vart man vill. Om det blir för jävligt så kan man bära cykeln förbi alla fastkörda Teslor och Ram pickisar. Det finns ingen begränsning av räckvidden heller.
Håller helt med, vore underbart om folk kunde sluta använda bil som en statussymbol och inse att med lite planering kan man i stadsmiljö klara sig utan bil eller en gammal ranglig sak som betalat av sig miljömässigt och fyller sin funktion.
Bättre för miljön och hälsan
 
A andhak2802 skrev:
Håller helt med, vore underbart om folk kunde sluta använda bil som en statussymbol och inse att med lite planering kan man i stadsmiljö klara sig utan bil eller en gammal ranglig sak som betalat av sig miljömässigt och fyller sin funktion.
Bättre för miljön och hälsan
Du menar att jag ska ha två bilar? En ranglig sak som jag kör runt med i stan och sedan en inte ranglig sak som jag vågar skjutsa min familj i när jag åker utanför staden?

Eller ska man kanske välja att antingen köra bil antingen i staden eller utanför staden, inte både och?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du menar att jag ska ha två bilar? En ranglig sak som jag kör runt med i stan och sedan en inte ranglig sak som jag vågar skjutsa min familj i när jag åker utanför staden?

Eller ska man kanske välja att antingen köra bil antingen i staden eller utanför staden, inte både och?
Hej,

Nej, det är inte det jag menar. Har man ett verkligt behov av en eller fler bilar är väl inte det något konstigt. Problemet som jag ser är att folk i allmänhet använder bil i fall där de faktiskt inte behöver det. Oavsett om det är en elbil eller fossilbil.

Har man en bil som fungerar finns det ingen anledning att byta till en ny bara för att ha det senaste.
 
A andhak2802 skrev:
Problemet som jag ser är att folk i allmänhet använder bil i fall där de faktiskt inte behöver det.
När görs det och varför är det ett problem?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A andhak2802 skrev:
Hej,

Nej, det är inte det jag menar. Har man ett verkligt behov av en eller fler bilar är väl inte det något konstigt. Problemet som jag ser är att folk i allmänhet använder bil i fall där de faktiskt inte behöver det. Oavsett om det är en elbil eller fossilbil.

Har man en bil som fungerar finns det ingen anledning att byta till en ny bara för att ha det senaste.
Det är ändå miljömässigt bättre att köpa en ny elbil än att åka runt i en befintlig bensinare om du kör över 600mil per år. Bor man bra till i stan är det dessutom ofta billigare att hyra bil vid behov
 
Alfredo Alfredo skrev:
När görs det och varför är det ett problem?
Det görs hela tiden och det är ett miljöproblem.

Ett exempel från idag är det trafikkaos som bildas varje morgon runt skolor och dagis eller runt lokala ica-butiken lite senare på dagen. Många av dessa skulle kunna cykla eller gå med barn och för att handla. Detta problem är förstås tydligare i storstad än bland lantisar där transportsträckorna är längre.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Många av dessa skulle kunna cykla eller gå med barn och för att handla. Detta problem
Du tycker det är ett problem. Jag tycker att det är upp till var och en att välja den transportmetod de vill alldeles oavsett vad de "kan" välja.

Men visst, fick jag vara helt ensam i trafiken skulle jag inte klaga men det känns inte riktigt realistiskt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du tycker det är ett problem. Jag tycker att det är upp till var och en att välja den transportmetod de vill alldeles oavsett vad de "kan" välja.

Men visst, fick jag vara helt ensam i trafiken skulle jag inte klaga men det känns inte riktigt realistiskt.
Det är inte tyckande från min sida. Att fossilbilsåkande är ett miljöproblem är fakta och inte tyckande. Att många bilar runt skolorna är ett trafiksäkerhetsproblem är också fakta, inte tyckande. Att många skulle kunna gå eller cykla istället är inte heller tyckande, det är fakta. Jag själv tex tar ibland bilen när jag mycket väl skulle kunna gå eller cykla.

Det är fritt för var och en att välja idag, eller hur? Det betyder inte att det inte är ett problem när man väljer bilen.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Att många bilar runt skolorna är ett trafiksäkerhetsproblem är också fakta, inte tyckande.
Ja ska vi hårdra det är väl all trafik ett trafiksäkerhetsproblem om man nu vill se det så...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja ska vi hårdra det är väl all trafik ett trafiksäkerhetsproblem om man nu vill se det så...
Ska vi hårddra det lite till så har vi alldeles för hög trafiksäkerhet.
Skulle vi köra ihjäl lite fler människor så skulle jorden bli lite mindre överbefolkad, vilket skulle lätta trycket på miljön
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja ska vi hårdra det är väl all trafik ett trafiksäkerhetsproblem om man nu vill se det så...
Ja så är det förstås, men runt skolorna i Stockholm är det ett problem på riktigt. Stressade föräldrar kör med huvudet i röven och det är incidenter regelbundet. Att inte fler ungar blir överkörda är ett mirakel.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
MathiasS MathiasS skrev:
Ja så är det förstås, men runt skolorna i Stockholm är det ett problem på riktigt. Stressade föräldrar kör med huvudet i röven och det är incidenter regelbundet. Att inte fler ungar blir överkörda är ett mirakel.
Hos oss stängde man av en gata för genomfart utanför en skola för att göra trafikmiljön för barnen bättre. Då började föräldrarna köra bil på cykelbanan för att ta sig fram. Nu när det är kallt har de även kört utanför vägbanan på en gräsyta för att komma runt. Detta är alltså föräldrar som själva har barn på skolan 🤷‍
 
  • Arg
  • Ledsen
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Hos oss stängde man av en gata för genomfart utanför en skola för att göra trafikmiljön för barnen bättre. Då började föräldrarna köra bil på cykelbanan för att ta sig fram. Nu när det är kallt har de även kört utanför vägbanan på en gräsyta för att komma runt. Detta är alltså föräldrar som själva har barn på skolan 🤷‍
ja det är sjukt faktiskt.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
  • Haha
Skandiamannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.