Har problem med att trycket i pannan sjunker till 0 och luft kommer in till acktanken så att jag måste lufta den. När jag öppnar kranen för att fylla på vatten i pannsystemet stiger trycket i pannan ganska omgående, behöver inte fylla mer än 10-15 sek för att trycket skall bli normalt för höjden till expansionskärlet. Därefter går det att släppa ut luften ur tanken. När tanken är luftad håller pannan trycket för att sedan sjunka igen när systemet kallnar. Det kommer ingen luft i högsta radiatorn, endast vatten.
När laddpumpen startar hörs ett bubblande ljud som tyder på luftbubblor. Brukar hålla termostaten som styr laddpumpen på 60 grader till en början för att sedan höja efterhand som tempen i tanken stiger. Varige gång jag justerar termostaten bubblar det till när pumpen startar.
Kan det vara så att pumpen, som är ganska gammal, suger in luft som sedan ansamlas i panna och acktank? Ser inte något läckage från pumpen.
Hur kommer det sig att inte luften kommer ut i radiatorsystemet utan endast i panna och acktank?
Har haft rörläggare här men han tyckte också det var knepigt.
 
Har du svarat i ett annat inlägg och skapat en ny tråd. För att veta något, får du ta foton på tankar och panna hur det är kopplat, samt tar du ut ( troligtvis ) värmen från tank med shunt.
 
E EssoJ skrev:
Har problem med att trycket i pannan sjunker till 0 och luft kommer in till acktanken så att jag måste lufta den. När jag öppnar kranen för att fylla på vatten i pannsystemet stiger trycket i pannan ganska omgående, behöver inte fylla mer än 10-15 sek för att trycket skall bli normalt för höjden till expansionskärlet. Därefter går det att släppa ut luften ur tanken. När tanken är luftad håller pannan trycket för att sedan sjunka igen när systemet kallnar. Det kommer ingen luft i högsta radiatorn, endast vatten.
När laddpumpen startar hörs ett bubblande ljud som tyder på luftbubblor. Brukar hålla termostaten som styr laddpumpen på 60 grader till en början för att sedan höja efterhand som tempen i tanken stiger. Varige gång jag justerar termostaten bubblar det till när pumpen startar.
Kan det vara så att pumpen, som är ganska gammal, suger in luft som sedan ansamlas i panna och acktank? Ser inte något läckage från pumpen.
Hur kommer det sig att inte luften kommer ut i radiatorsystemet utan endast i panna och acktank?
Har haft rörläggare här men han tyckte också det var knepigt.
Är ditt expansionskärl helt?
 
Enligt texten så kanske det är ett öppet system, får se vad som kommer från TS
 
E Emanuel01 skrev:
Är ditt expansionskärl helt?
Ja expansionskärlet är helt. Inga läckage under. Problemet har funnits i ca två-tre veckor så om kärlet läckt så skulle det synas i rummet under. Gammalt hus utan ångspärr.
 
J jonaserik skrev:
Har du svarat i ett annat inlägg och skapat en ny tråd. För att veta något, får du ta foton på tankar och panna hur det är kopplat, samt tar du ut ( troligtvis ) värmen från tank med shunt.
Ja värme tas med shunt från tank.
 
Då är det kärl på vinden, hur är det kopplat med rören, ett måste för att kunna ev ge något svar, se mitt inlägg # 2
 
J jonaserik skrev:
Då är det kärl på vinden, hur är det kopplat med rören, ett måste för att kunna ev ge något svar, se mitt inlägg # 2
Koppar hela vägen inga problem att fylla systemet till det rinner i skvallerrör. Bra flöde både upp och ner.
 
E EssoJ skrev:
Koppar hela vägen inga problem att fylla systemet till det rinner i skvallerrör. Bra flöde både upp och ner.
Om de sjunker till 0 måste de ju vara läckage någonstans om det går snabbt.
Hur högt över pannan är kärlet?

Edit: hur högt tryck får du på mätaren när du fyllt på?
 
E Emanuel01 skrev:
Om de sjunker till 0 måste de ju vara läckage någonstans om det går snabbt.
Hur högt över pannan är kärlet?

Edit: hur högt tryck får du på mätaren när du fyllt på?
Ej läckage. Trycket ca 0,7 bar håller hela dagen efter fyllning. Stämmer med höjden mellan panna och kärl
 
Du skrev ju att trycket sjunker till 0 i första inlägget. Då måste ju vattenpelare försvinna.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Du skrev ju att trycket sjunker till 0 i första inlägget. Då måste ju vattenpelare försvinna.
Problemet är att den inte gör det. Vattenpelaren är kvar men manometern på pannan visar 0. Öppnar jag kranen stiger manometern till strax över 0,7 med öppen kran för att stabiliseras vid 0,7 efter en kort fyllning ca 15 sek.
 
Fyller du på är de klart de läcker någonstans om inte systemet kokar konstant eller att säkerhetsventilen läcker.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Fyller du på är de klart de läcker någonstans om inte systemet kokar konstant eller att säkerhetsventilen läcker.
Nu var ju min grundfråga om en gammal cirkulationspump kan suga luft utan att vatten läcker ut. Eventuella läckage i mitt system har jag full koll på.
 
B
Och du har inte på sista tiden kraftigt ökat volymen vatten i systemet? T.ex. ett par nya acktankar?

Det låter onekligen som att det läcker, men att du ännu inte hittat vart det läcker. Jag hade kollat i pannan. Ibland kan det läcka när det är varmt, men att när pannan svalnar minskar läckaget kraftigt. Läcker det i pannan är det inte ovanligt att det blir in mot eldstaden och försvinner ut som ånga i röken.

Annars är det bara att leta läckor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.