R Rewrap skrev:
Fritidshus så det blir ett par veckor på sommaren sen några helger resten av året
Ja men då är det väl bara röja upp och laga lite då och då? Att det är lite vint och ruttet lite här och var kan ju rimligen inte spela nån roll. Nu låter det ju mer som att du köpt nåt som är alldeles för dåligt från start. Du åker väl dit för att varva ner och vara ledig och kanske göra nåt annat än att bygga nytt ? Särskilt som om du nämner att budgeten är tajt..
 
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
Då låter det enklare att ta det genom bygglov och nybygge, speciellt med tanke på vilket skick nuvarande kåk är i.
Det beror på om det går med tanke på strandskydd.
Det är inte säkert att du kan få bygglov.
Därvid måste du kolla med kommunen om det är möjligt att få både riv & bygglov innan med tanke på läge & skick på huset.
Du vill inte hamna i läget att det du får betala sanktionsavgifter
 
F
Du pratade om att höja taket och redan där har du ett bygglov.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
Hur menar du vägg för vägg? Om vi tar min stuga som exempel, riva timmerväggen, ersätta med vägg med panel, rinse and repeat med alla väggar? Det blir en hel del extrajobb.

Det ligger dessutom utanför detaljplanerat område.

Min budget är tight, däremot så har jag skog och en granne som mot ett par flak öl kan tänka sig att såga upp både brädor, reglar och panel. Då är materialet i sammanhanget i princip "gratis". I alla fall vad gäller stomme.
Ja som andra skrivit, riv en vägg, bygg upp den nya. Sen bara fortsätta och även viktigt med dokumentation om det blir tjafs.

Hur reglerna är utanför detaljplanerat område vet jag inte. Är de långt från allt så hade jag nog bara kört på.. Men de är ju alltid en chansning.

Ja kostnaden blir ju inte så stor då, däremot tidsåtgång. Det går åt mer material än man tror..
 
F fsn skrev:
Du pratade om att höja taket och redan där har du ett bygglov.
Fast är det skillnad på bygglov och bygglov??
Ett bygglov som omfattar "nybygge"/"ersättnings bygge" så måste ju standskydd etc tas i beaktande
Men om man "bara" behöver ett bygglov för att höja taket på en existerande byggnad så behöver det väl inte kollas mot strandskydd??
 
En stålbalk under som du lyfter lite i så huset lyfter lite. Gräv bort bef plint, gjut nya och ställ tillbaka, runt hela huset.
Riv en vägg både ut och inv och gör om osv
Gör lika med golv, byt det som behövs bytas.

Jag har lite samma problem, men jag är 108m från vatten. 2 små huskroppar som sitter ihop, den ena helt rutten den andra ok.
Funderar på att såga lös den ruttna, lyfta bort, göra ny grund, bygga en ny del som är samma storlek. Lyfta bort den friska, ny grund, dit med med den gamla och bygga ihop.
Funkar nog inte enl regler men gör nog så ändå när det är dax.
 
H
R Rewrap skrev:
Hur menar du vägg för vägg? Om vi tar min stuga som exempel, riva timmerväggen, ersätta med vägg med panel, rinse and repeat med alla väggar? Det blir en hel del extrajobb.

Det ligger dessutom utanför detaljplanerat område.

Min budget är tight, däremot så har jag skog och en granne som mot ett par flak öl kan tänka sig att såga upp både brädor, reglar och panel. Då är materialet i sammanhanget i princip "gratis". I alla fall vad gäller stomme.
Ja men utanför detaljplan är det helt säkert att du klarar dig angående fasadförändring?

Vi var tvungen att ha lov från kommunen angående färg och byte av fönster.
Vi bor utanför detaljplan.
Bara för man bor utanför detaljplan får man inte förändra fasaden som man vill.
 
  • Gilla
Soldan
  • Laddar…
R
H Hallerudsbo skrev:
Ja men utanför detaljplan är det helt säkert att du klarar dig angående fasadförändring?

Vi var tvungen att ha lov från kommunen angående färg och byte av fönster.
Vi bor utanför detaljplan.
Bara för man bor utanför detaljplan får man inte förändra fasaden som man vill.
Hur kan kommunen bestämma vilken för som är ok utanför detaljplanerat?
Mig veterligen så kan dom inte detta..
 
H
R Rejäl skrev:
Hur kan kommunen bestämma vilken för som är ok utanför detaljplanerat?
Mig veterligen så kan dom inte detta..
Nej ingen aning men vi fick söka lov för byte av färg och fönster.
Därav att jag undra om det behövs här med speciellt när det är strandskydd.

Folk kan väl inte göra som dom vill med sina hus angående färg och utseende av fasad utanför detaljplan eller?
 
R
H Hallerudsbo skrev:
Nej ingen aning men vi fick söka lov för byte av färg och fönster.
Därav att jag undra om det behövs här med speciellt när det är strandskydd.

Folk kan väl inte göra som dom vill med sina hus angående färg och utseende av fasad utanför detaljplan eller?
Vad jag vet så vill kommunen lägga sig i väldigt mycket men jag tror inte det finns någon lag om färgen på huset..

Fönsterbyte får man göra utan också om man inte ändrar storlek utanför detaljplan..
 
H
R Rejäl skrev:
Vad jag vet så vill kommunen lägga sig i väldigt mycket men jag tror inte det finns någon lag om färgen på huset..

Fönsterbyte får man göra utan också om man inte ändrar storlek utanför detaljplan..
Ja jag vet inte.
Dock som sagt var vi tvingade att sända in en söknad 2014 när vi bytte fönster.
Samt byte till panel och annan färg på huset.
Fönstrena hade dock samma storlek.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Har också för mig att det är vägg för vägg som gäller för att det ska vara "renovering"
dvs riv, ersätt vägg i 4 omgångar
Plus att du måste fotodokumentera att du verkligen tagit en vägg åt gången.
Fast för att det verkligen ska fungera att räkna som fyra olika "omgångar" så måste man sprida ut arbetet över flera år. Har man otur kan det bli tjafs ändå.
 
E Eld skrev:
Fast för att det verkligen ska fungera att räkna som fyra olika "omgångar" så måste man sprida ut arbetet över flera år. Har man otur kan det bli tjafs ändå.
Är du säker på det?
Man har ju renoverat en vägg i taget samt inte rört stomme och tak.
(därvid bilder på att man gjort just det och inte rivit & byggt alla samtidigt )
 
PeterFalun
jag hade tagit en dialog med kommunen, rådfrågat dom vad du kan och inte kan/får göra
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Troligen, om du skall undgå att ngn ogin granne osv anmäler det, så måste det utifrån, under "renoveringen" också vara ne renovering, så vid inget tillfället bör huset vara "borta".

Men att lyfta huset och gjuta en platta kanske är ett alternativ- och sen i processen byta ruttna stockar ?
Murstocken kanske du åker på att riva och bygga ny, men det torde också kunan räknas som renovering (till och med om du tar bort den och byter mot en stålskorsten tex är det ju inte ngt som normalt sett kräver bygglov, möjligen bygganmälan ?)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.