J JohanLun skrev:
Jag gjorde en egen uppskattning och tycker det är märkligt att de som "hyr" kapaciteten kan betala så mycket, det måste vara frågan om en temporär affärsmodell pga olika bidrag, dåligt nät osv. Säg att du har 10kWh batteri och fyller det när elen kostar 0,50 kr och tömmer när den elen kostar 5kr. Då vinner du 4.5x10 (minus förluster), vi avrundar till en femma detta under kanske 3 månader, vi säger 100 dagar gånger 50kr, 5000kr Största delen av året är skillnaden kanske 1kr., resterande 250 dagar, dvs 2500kr. totalt 7500kr. Är det att nätet lägger ned helt och pga nätets överbelastning och inte pga elpriset detta kan inbringa så mycket pengar? Eller tänker jag fel med min uppskattning?
Stora intäkten ligger inte att hyra ut det som lagring eller med att köpa och sälja el utan som "effektreserv" och stöd om Svenska kraftnät behöver aktivera sina effektreserver. För stödtjänsterna finns en egen marknad likt "Nordpol" där aggregatorerna budar mot Svenska Kraftnät om hur mycket effekt och till vilket pris de kan leverera om det blir för hög eller för låg frekvens i nätet.

Många gånger behöver inte detta aktiveras men Svenska kraft nät måste ändå ha garderat sig så de har resurser om det skulle behövas.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Kunde inte förklarat det bättre själv. Enkelt uttryckt så betalar Svenska kraftnät beredskapen av effekten för att kunna reglera frekvensen upp eller ner beroende på tillgång och efterfrågan.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Skatteverket har just gått ut med ett förtydligande gällande batterier och ROT. Läs gärna det innan ni bestämmer er för att investera.

[länk]
Jag undrar vad det där egentligen innebär. Jag tycker det känns ganska tandlöst av den anledningen att det står ju inte att man aldrig någonsin för upplåta batteriet till tjänster utan jag tolkar det som om att en utbetalning endast görs i de fall man använder batteriet för egen lagrad el. Betyder det att man en vecka efter utbetalning kan ändra sin plan och ansluta sig till checkwatt? Att man inte kan skicka in ett offerunderlag/kvitto på en installerad anläggning där checkwatts modu ingår ja det tycker jag är rimligt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Fast att köra effektstödtjänster på vinterhalvåret när solcellerna ändå inte producerar kan ju inte vara fel, sen använda dem för energilagring på sommarhalvåret
 
  • Gilla
Gillar att bygga och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Fast att köra effektstödtjänster på vinterhalvåret när solcellerna ändå inte producerar kan ju inte vara fel, sen använda dem för energilagring på sommarhalvåret
Verkar ju reglering under sommaren när det är mycket "ojämn" produktion med sol och vind som ger mest pengar dock om jag inte helt missuppfattat de trådar jag läst här
 
Vinterhalvåret nör solen inte lyser kan du inte använda ditt batteri som villkoren är utformade nu.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Vinterhalvåret nör solen inte lyser kan du inte använda ditt batteri som villkoren är utformade nu.
Den kommentaren tycker jag är nonsens.
Alla insatta förstår att det är bättre för samhället att kunna utnyttja oanvända resurser (installerade batterier i privata solcellsanläggningar) för att minska utsläpp och kostnader i elnätet.
 
G Gillar att bygga skrev:
Den kommentaren tycker jag är nonsens.
Alla insatta förstår att det är bättre för samhället att kunna utnyttja oanvända resurser (installerade batterier i privata solcellsanläggningar) för att minska utsläpp och kostnader i elnätet.
Villkoren säger att du bara får lagra egenproducerad el i batteriet, alltså inte ladda batteriet med billig el från nätet och inte heller sälja elen när den är dyr.
Men jag håller med dig, Skatteverkets senaste ställningstagandet och hur regelverket är utformat idag så försvinner investeringsviljan för de flesta privatpersoner när du inte kan få grönteknik för investeringen.

Skippar du tanken på grönteknik och tar allt ur egen ficka så kan du ju använda batteriet kors o tvärs alla årets 365 dagar och fylla det med CM10 moduler
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
En skillnad i offerterna som inte har kommenterats är batteriernas C-tal. Som synes är den 0,5 i offert 1-3 och 1,0 i offert 4.

Vad är då C-talet?
Jo, det beskriver hur snabbt ett batteri kan laddas ur. Om C är 1,0 så kan hela batteriet laddas ur på 1 timme. Om C är 0,5 så tar det dubbelt så lång tid att ladda ur batteriet (2 timmar).
Om batterier används för att hjälpa till att balansera nätfrekvensen (i en balanstjänst) så är ett högt c-tal bättre än ett lågt. Ett batteri på 10 kWh och C=1,0 kan leverera lika mycket effekt som ett dubbelt så stort batteri med ett C-tal på 0,5.

Man kan då konstatera att offert 3 och 4 kommer att vara likvärdiga ur ett effekt perspektiv. Jag skulle själv välja alternativ 3 i ditt ställe. För en relativt mindre merkostnad får du samma urladdningseffekt som alternativ 4 (bra för att maximera värdet av balanstjänsten) men också en dubbelt så stor energilagringskapacitet (20 kWh). Den kommer vara bra att ha den dag balanstjänsterna inte längre ger en vettig inkomst. Då kan du istället switcha till att lagra din egenproducerade solenergi och använda den då solen inte längre skiner (kväll och natt) och slippa energi och när kostnader.
 
  • Gilla
herge och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om man "hyr ut" kapaciteten i batteriet, vem står för förlusterna, dvs om det går åt tex 12kwh för att fylla 10kwh och sen bara får ut 10kwh när man matar tillbaka det?
Du som "uthyrare" står för elen.
 
D daVinci skrev:
Du som "uthyrare" står för elen.
För effektförluster också? Jag har nämligen noterat att när det är kallt och jag laddar min Zoe elbil med mormors laddare, dvs enfas 10A så är förlusterna ganska höga. Fel uppsatt tror jag att det skulle kunna vara en dålig ide att göra detta om det nyttjas när elprisskillnaderna är säg bara 20%.
 
G Gillar att bygga skrev:
Vad är då C-talet?
Jo, det beskriver hur snabbt ett batteri kan laddas ur.
Generellt så betyder det hur snabbt batteriet laddas i eller ur dock, inte hur snabbt det som mest bör laddas i eller ur. Brukar förekomma i tabeller och grafer etc.

Det bör stå "c max", "c rating" eller liknande.
 
Jag kommer att invänta förtydligande från SKV som kommer den 26e. Jag frågade SKV och fick detta svar, inte så muntert:

Om man helt eller delvis tänker upplåta sitt batteri till balanseringstjänster så uppfyller inte systemet för lagring kraven för skattereduktion, detta oavsett när i tid man faktiskt ansluter sig till tjänsten. Hoppas detta ger svar på din fråga.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ferroamparna har fått godkänt av överheten för en lösning där man båda kan använda batteriet för egna aktiviteter OCH leverera FCR-D tjänst.
https://ferroamp.com/om-ferroamp/nyheter/ny-losning-for-stodtjanster-ger-batteriagare-dubbel-nytta/

Nu blir det möjligt att tjäna pengar på sitt hembatteri genom att sälja stödtjänster till elnätet samtidigt som man använder det till fastighetens eget energibehov. Svenska kraftnät har godkänt Ferroamp och Ntricitys unika tekniska lösning för stödtjänsten FCR-D.

Sedan finns ju huvudverken kvar med att staten samtidigt säger nej till allt annat än att just lagra egenproducerad el i batterierna om man vill ha gröna avdraget.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Det var extremt lite fakta i den reklamtexten. Sedan är ju nästa fråga vad skatteverket säger.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.