Håller på att spräcka en massa granit och måste således borra en hel del 20 mm hål för det, någon som har tipps på borrar som håller i längden?

Köpte dessa https://www.amazon.se/dp/B0009U7AS6?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details vilka funkade bra i typ 5 hål innan de blev slöa. Bytte borr mellan varje hål för att slippa överhettning men verkar inte ha hjälpt. Borde man doppa dom i en hink med kallt vatten kanske?
 
O Octavianus skrev:
Borde man doppa dom i en hink med kallt vatten kanske?
Min erfarenhet av att doppa borret i vatten är inte bra. De kyls av allt för snabbt så att infästningen av borrspetsen spricker och "spetsen" släpper från borret. Långsam avkylningen är nog det bästa.
 
  • Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Hej!

Nej doppa i vatten ska man inte göra, har råkat tappa nåt borr i en vattenpöl (när det är varmt) och då lossnar kärnan nåt hål senare.

Kan varmt rekommendera dessa borr:
https://gnejsgranit.se/produkt/sds-plus-borr/

Jag köpte 10 åt gången och växlade mellan, då brukar 1an alltid vara sval när det är dennes tur igen.

Har för mig att de säger ca 50 hål /borr men de flesta klarade ca 100 hål i granit enl min erfarenhet.
 
K Klass0n skrev:
Hej!

Nej doppa i vatten ska man inte göra, har råkat tappa nåt borr i en vattenpöl (när det är varmt) och då lossnar kärnan nåt hål senare.

Kan varmt rekommendera dessa borr:
[länk]

Jag köpte 10 åt gången och växlade mellan, då brukar 1an alltid vara sval när det är dennes tur igen.

Har för mig att de säger ca 50 hål /borr men de flesta klarade ca 100 hål i granit enl min erfarenhet.
Då provar vi det. Beställt 10st jag med. Tack för tipset.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Lycka till!
Hoppas det går bra!
 
Skall du borra i ren Sten skall du inte ha vanliga betonborr som är till för betong.
Betongborren har en röd märkning.
Och Sten borr har en blå märkning.
 
  • Wow
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
C
O Octavianus skrev:
Köpte dessa [länk] vilka funkade bra i typ 5 hål innan de blev slöa.
Skulle vilja påstå att det fenomenet tyder på att du har en för klen maskin. Borret avverkar lite bättre när det är nytt och har "vassa" kanter, men det är som du märker en kortvarig glädje när man borrar i natursten. Du behöver en maskin som ger bra avverkning även när skäret är nött. Borret är inte slut förrän hårdmetallskäret är helt nednött.

Har själv kört Hilti (men de har bara upp till 16 mm för SDS-plus, sen är det SDS-max som gäller), Bosch SDS-Plus-5 och Dewalt Extreme 2 och inget av dem har direkt stuckit ut som överlägset. Väljer lagom långa borr för kilarna, för längden är rätt avgörande för priset.
 
Redigerat:
Jo har en julaborrmaskin. Är väll inte det starkaste som finns. Har du några tips på hur kraftig den behöver vara? Frågan är ju vad man kan tänkas hamna för på prislapp då.

Nu har de nya borgarna kommit och än går det bra. Men kanske bara borrat 3 hål med varje borr än så länge.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Jag började med en jula mecc tools. Den klarade 1500 - 2000 hål sen gav den upp då investerade jag i en Stihl från bauhaus istället 😅 Sthlen var bättre men det handlade inte om många sekunder / hål.

Det tar lite tid men efter ett tag så är det nästan meditativt!

Skulle också rekommendera att du använder mask/filter för stendamm är inte så nyttigt att andas in.
 
C
O Octavianus skrev:
Har du några tips på hur kraftig den behöver vara?
Skall man dra till med något vetenskapligt så tycker jag Hiltis "Tool Selection Chart" är ett vettigt underlag:
https://www.ohioservicesupply.com/pdf/tool-selector-chart.pdf

Har tyvärr inte hittat en metrisk version någonstans.
Sen är det så klart en fråga om att översätta Hilti-modell till motsvarande maskin av annat fabrikat. Lättare sagt än gjort när det kan vara lite fantasisiffror i specifikationerna.

Skall man bli mer ovetenskaplig så skulle jag säga att i spektrat av vanliga handhållna maskiner - stor men inte jättestor när du skall borra 20mm bekvämt i natursten. Men allt är ju relativt.
 
Så stor borrmaskin man man har råd med som alltid Mao. Just nu får denna från jula duga tror jag. Är ju inte gratis att köpa kvalitetsmaskin precis.

Detta är inne i ett timmerhus där jag ska göra en ny modern mullbär, så elda är man inte supersugen på precis.
 
C
O Octavianus skrev:
Just nu får denna från jula duga tror jag. Är ju inte gratis att köpa kvalitetsmaskin precis.
Du behöver inte nödvändigtvis någon exklusiv och dyr maskin, men du binder ris runt egen rygg om du använder en för klen maskin, för det går sjukt långsamt att borra och det blir mest värmeutveckling.
Någonstans runt 1 cm/s avverkning är rimligt med rätt grejor.
 
C cpalm skrev:
Du behöver inte nödvändigtvis någon exklusiv och dyr maskin, men du binder ris runt egen rygg om du använder en för klen maskin, för det går sjukt långsamt att borra och det blir mest värmeutveckling.
Någonstans runt 1 cm/s avverkning är rimligt med rätt grejor.
Aj fan, jag har borrat ett par tusen hål, men hade ca 1-2 min per hål.
Då borrade jag ca 18 cm djupt med 20mm borr.
Men tyckte set var lite mysigt och meditativt 😅
 
  • Wow
  • Haha
Silkesnusa och 1 till
  • Laddar…
O Octavianus skrev:
Håller på att spräcka en massa granit och måste således borra en hel del 20 mm hål för det, någon som har tipps på borrar som håller i längden?

Köpte dessa [länk] vilka funkade bra i typ 5 hål innan de blev slöa. Bytte borr mellan varje hål för att slippa överhettning men verkar inte ha hjälpt. Borde man doppa dom i en hink med kallt vatten kanske?
Milwaukee och hikoki fyrskärsborrar dom är tillverkade i samma fabrik i tyskland och är riktigt bra i granit,dyra men bra.blir billigare i längden.
Och tryck inte hårt itan låt maskinen göra jobbet så håller borrarna längre.
 
  • Gilla
Et1975
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.