J John Karlsson skrev:

Ivt Greenline HE 6C​

Tack! Vilken länstyrelse?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Riktigt trist, men kanske inte helt förvånande heller.
Greenline HE är en gammal pump, den hamnar absolut sist på Byggahus jämförelse av värmepumpar när man kikar på varmvattenberedning. Den ligger också i botten när man kikar på verkningsgrad gällande värme.
[bild]

EDIT: Kan tilläggas att en Premiumline ligger på A, och den ligger på 2,1 i VVB COP, detta är alltså den näst sämsta markvärmepumpen gällande varmvattenberedning. (Räknar bort Boscharna då de är en IVT med annat skal).
Slutet gott, allting gott!
Fick idag utbetalt 30 000 kr då jag överklagade länsstyrelsens första beslut
Anledningen till att jag fick avslag initialt var att de trodde jag installerat IVT HE C-serien, men det i själva verket var E-serien (utan inbyggd varmvattenberedning). Då gick allting bra eftersom rumsuppvärmningen är A++.
Har dock passat på att framföra svidande kritik om hur de har hanterat hela processen med bidragsgivandet och hur många som får avslag.

Hoppas det löser sig för er andra i tråden också!
God Jul!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hagfeldt Hagfeldt skrev:
Slutet gott, allting gott!
Fick idag utbetalt 30 000 kr då jag överklagade länsstyrelsens första beslut
Anledningen till att jag fick avslag initialt var att de trodde jag installerat IVT HE C-serien, men det i själva verket var E-serien (utan inbyggd varmvattenberedning). Då gick allting bra eftersom rumsuppvärmningen är A++.
Har dock passat på att framföra svidande kritik om hur de har hanterat hela processen med bidragsgivandet och hur många som får avslag.

Hoppas det löser sig för er andra i tråden också!
God Jul!
Grattis!

Men jag fattar inte riktigt vad som hänt, både C och E har väl A++ på rumsvärme? Och en E får väl inte effektivare varmvatten bara för tanken är extern? 🤔
 
  • Gilla
Hagfeldt
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Grattis!

Men jag fattar inte riktigt vad som hänt, både C och E har väl A++ på rumsvärme? Och en E får väl inte effektivare varmvatten bara för tanken är extern? 🤔
E-serien värmer en separat varmvattenberedare, o mitt fall en beredare som heter DVB 300 vilken består av en yttre mantel på ca 200 liter som värms som om det vore en radiator. Den inre tanken är på ca 300 liter och innehåller tappvarmvatten. Jag antar att den då kan arbeta på lägre temperaturer för att värma ytterkanten jämfört med C-serien som har inbyggd och mer kompakt varmvattenberedning och då måste arbeta på högre temperaturer.
 
Hagfeldt Hagfeldt skrev:
E-serien värmer en separat varmvattenberedare, o mitt fall en beredare som heter DVB 300 vilken består av en yttre mantel på ca 200 liter som värms som om det vore en radiator. Den inre tanken är på ca 300 liter och innehåller tappvarmvatten. Jag antar att den då kan arbeta på lägre temperaturer för att värma ytterkanten jämfört med C-serien som har inbyggd och mer kompakt varmvattenberedning och då måste arbeta på högre temperaturer.
Jo, jag har ju ägt en HT-C9 så jag är bekant med konstruktionen, även den hade en mantelberedare, om än med mindre volym än den du har nu.
Eftersom det handlar om sluttemperatur så borde det kvitta hur stor volym beredaren har 🤔
Det skulle kunna vara att den externa beredaren är bättre isolerad eller nått...

Aja, du har fått pengarna så allt är gott! =)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jo, jag har ju ägt en HT-C9 så jag är bekant med konstruktionen, även den hade en mantelberedare, om än med mindre volym än den du har nu.
Eftersom det handlar om sluttemperatur så borde det kvitta hur stor volym beredaren har 🤔
Det skulle kunna vara att den externa beredaren är bättre isolerad eller nått...

Aja, du har fått pengarna så allt är gott! =)
Tror det handlar om att beredare inte har någon definierad energiklassning, eller i alla fall att energiklassningen är separerad från själva bergvärmepumpen. Men jag fick argumentera flitigt för min sak för att det skulle gå igenom😉
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Hagfeldt Hagfeldt skrev:
Tror det handlar om att beredare inte har någon definierad energiklassning, eller i alla fall att energiklassningen är separerad från själva bergvärmepumpen. Men jag fick argumentera flitigt för min sak för att det skulle gå igenom😉
Skam den som ger sig, skönt att det gav resultat!
 
Stockholm län, skickade in allt 29/8.

Beslut (positivt) 30/11.

Utbetalt 6/12.

Gick på det hela smidigt men saker och ting var inte jättetydligt och det verkar som en del andra haft otur med felaktiga beslut.
 
  • Gilla
JSN79 och 1 till
  • Laddar…
P Putt skrev:
Stockholm län, skickade in allt 29/8.

Beslut (positivt) 30/11.

Utbetalt 6/12.

Gick på det hela smidigt men saker och ting var inte jättetydligt och det verkar som en del andra haft otur med felaktiga beslut.
Vilken beredare?
 
J Josefin Uhnbom skrev:
Vilken beredare?
Hej, en Indol W115A++ i detta fall.

Värmepumpar blev en Panasonic NZ25YKE samt en Panasonic Z25 (golvmodellen)
 
J JSN79 skrev:
Hur ser det ut med handläggningstid för ansökan om bidrag för energieffektivisering runt om i landet?

Jag skickade in ansökan i oktober, då sa LST Gävleborg att det skulle ta ca 6 veckor innan de skulle börja handlägga. Nu när jag frågade svarade de att väntetiden är 4 månader...

Jag beställde en pelletskamin samtidigt som jag ansökte (efter Boverkets utlåtande om att pelletskamin ska godkännas) och får den installerad nästa vecka. Sen är det bara hoppas på att ansökan går igenom.

Skulle man vänta på ett beslut hinner det gå ännu en vinter med direktverkande el.
Igår kom beslutet att bidraget beviljades! Överraskande då de för en månad sen sa att det skulle ta 4 månader.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
J JSN79 skrev:
Igår kom beslutet att bidraget beviljades! Överraskande då de för en månad sen sa att det skulle ta 4 månader.
Vilken beredare och vilken länsstyrelse?
 
J Josefin Uhnbom skrev:
Vilken beredare och vilken länsstyrelse?
Vi har satt in en pelletshybrid-kamin, Aduro H1. Länsstyrelsen i Gävleborg.

I början avslogs pelletskaminer men efter ett överklagande ändrade Boverket det överklagade beslutet.
Länsstyrelsen i Gävleborg sa då att de skulle avvakta det avgörandet innan de behandlade ärenden med pelletskaminer. Så jag ansökte efter det och det beviljades!
 
P Putt skrev:
Hej, en Indol W115A++ i detta fall.

Värmepumpar blev en Panasonic NZ25YKE samt en Panasonic Z25 (golvmodellen)
Har läst igenom hela tråden och på Boverket. Kanske har missat men, får man bidrag enbart för luft/luft pumpen eller också för varmvattenberedaren med inbyggd pump?

Tänker alltså köpa en ny luft/luft då vår är gammal och i så fall en VvB med inbyggd pump.
 
M Martin Segerud skrev:
Har läst igenom hela tråden och på Boverket. Kanske har missat men, får man bidrag enbart för luft/luft pumpen eller också för varmvattenberedaren med inbyggd pump?

Tänker alltså köpa en ny luft/luft då vår är gammal och i så fall en VvB med inbyggd pump.
Man får bidrag för allt om man byter VvB till en med inbyggd pump. Luft/luft måste vara minst 10 år gammal.
 
  • Gilla
Martin Segerud
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.