Vi bytte också tak (pannor, läkt och papp) 2019 men den gamla råsponten från 1939 fick vara kvar. Ingen påväxt, antagligen tack vare pelletseldning september till april.

Vi saknar dock helt ventilation på vinden, varken gavelventiler eller takfotsventiler.
Spånet är alltid torrt.

Tror inte heller det är plastat underifrån. Min erfarenhet av detta hus är att det andas väldigt bra av sig själv. Sen kanske problemen kommer på sikt, 5 år är ju en relativt kort tid i ett 85 år gammalt hus.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Min poäng här är att det finns en miljon olika hus med en miljon olika förutsättningar och historia.

Går det att ersätta murstockens värme med någon form av aggregat som drivs med hjälp av bergvärmen?
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
H
J __Jonas__ skrev:
Hej!

Det här är mitt allra första inlägg här på "byggahus" och jag står också inför mitt första husköp.

Har tittat på hus i flera år och varit på antalet visningar och äntligen hittat ett som känns rätt på så många punkter.

Det är ett 1,5 plans trähus med källare, byggt 1949.
Fasaden är målad runt hela huset 2019. Taket är omlagt 2019. Källaren är välmående och man ser att huset har varit väl omhändertaget löpande. Bergvärme installerat 2019.

Huset är besiktigat och det var egentligen inga större konstigheter som inte lätt går att åtgärda själv.

Det är dock EN SAK som jag väldigt gärna skulle vilja ha hjälp från någon kunnig att bedömma och det är mögel på vinden.

Besiktningsmannen skrev såhär gällande vinden:

"Utvändigt / Vind:
Mikrobiell påväxt finns på underlagstaket och mikrobiell lukt förekommer i utrymmet. Den upptäckta mikrobiella påväxten på underlagstaket kan vara ett tecken på att vinden tillförs fukt inifrån bostaden och/eller uteluften. Vi rekommenderar en fördjupad undersökning av byggentreprenör/ventilationstekniker för att bedöma orsak och omfattning. Vinden är besiktigad från vindslucka då det saknas landgång i utrymmet. "


Jag har också själv stått på en stege och tittat in genom vindsluckan och kände en lätt doft av mögel, så som besiktningsmannen också skrev.
Kan tillägga att jag inte kände någon som helst lukt av mögel inne i huset.
Allt annat känns bra med huset men jag är orolig för möglet och undrar hur jag ska tänka?

- Ska jag HELT slopa huset pga detta trots att allt annat känns och är bra?

- Går det att åtgärda? Och hur stor omfattning är det?

- Vad skulle det kosta såhär år 2024 att åtgärda ett sådant här problem?

(Förstår givetvis att det varierar beroende på vem man anlitar osv men en grov uppskattning tar jag tacksamt emot).

Bifogar bilder som jag själv fotograferade här om dagen och temperaturen ute var då ca 10 minus.

Titta gärna på bilderna och kom med kommentarer 🙏 Tacksam för ALL kunskap och hjälp jag kan få då jag är väldigt okunnig själv i detta.
Gör du inte en fördjupad undersökning som rekommenderas i besiktningen är det svårt att klaga på dolda fel och ev. följdskador senare.
 
S Småbrukaren skrev:
Min poäng här är att det finns en miljon olika hus med en miljon olika förutsättningar och historia.

Går det att ersätta murstockens värme med någon form av aggregat som drivs med hjälp av bergvärmen?
Går ju att sätta upp en radiator och värma vinden men synd att slösa med energin. Enklaste säkerheten är att sätta upp en fuktmätare och ha koll. Men har det funkat i 85år och inget förändras ska det fortsätta fungera.
Skulle hellre sätta en avfuktare än att värma upp en kallvind
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Att ha/behålla organisk isolering i äldre hus och köra en avfuktare på våren och hösten är en bra kombo som jag tillämpar själv.
På vintern fungerar avfuktaren inte p g a kylan, men då buffrar isoleringen å andra sidan ganska mycket vätska givet att det är trä, cellulosa eller liknande.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Man får ju dock komma ihåg att en liten påväxt inte är nåt att oroa sig över. Det vore ju skillnad om det synligt växte varje dag. Stannar det vid lite grann så spelar det ingen roll om det blir lite lurvigt. Det är inte rabies det handlar om......
Nu har jag inte läst varenda stavelse i tråden men om det där kan tänkas ha sett lika ut väldigt länge så blir det knappast mer än så där. Då sköter naturen om det där alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J __Jonas__ skrev:
Hej!

Det här är mitt allra första inlägg här på "byggahus" och jag står också inför mitt första husköp.

Har tittat på hus i flera år och varit på antalet visningar och äntligen hittat ett som känns rätt på så många punkter.

Det är ett 1,5 plans trähus med källare, byggt 1949.
Fasaden är målad runt hela huset 2019. Taket är omlagt 2019. Källaren är välmående och man ser att huset har varit väl omhändertaget löpande. Bergvärme installerat 2019.

Huset är besiktigat och det var egentligen inga större konstigheter som inte lätt går att åtgärda själv.

Det är dock EN SAK som jag väldigt gärna skulle vilja ha hjälp från någon kunnig att bedömma och det är mögel på vinden.

Besiktningsmannen skrev såhär gällande vinden:

"Utvändigt / Vind:
Mikrobiell påväxt finns på underlagstaket och mikrobiell lukt förekommer i utrymmet. Den upptäckta mikrobiella påväxten på underlagstaket kan vara ett tecken på att vinden tillförs fukt inifrån bostaden och/eller uteluften. Vi rekommenderar en fördjupad undersökning av byggentreprenör/ventilationstekniker för att bedöma orsak och omfattning. Vinden är besiktigad från vindslucka då det saknas landgång i utrymmet. "


Jag har också själv stått på en stege och tittat in genom vindsluckan och kände en lätt doft av mögel, så som besiktningsmannen också skrev.
Kan tillägga att jag inte kände någon som helst lukt av mögel inne i huset.
Allt annat känns bra med huset men jag är orolig för möglet och undrar hur jag ska tänka?

- Ska jag HELT slopa huset pga detta trots att allt annat känns och är bra?

- Går det att åtgärda? Och hur stor omfattning är det?

- Vad skulle det kosta såhär år 2024 att åtgärda ett sådant här problem?

(Förstår givetvis att det varierar beroende på vem man anlitar osv men en grov uppskattning tar jag tacksamt emot).

Bifogar bilder som jag själv fotograferade här om dagen och temperaturen ute var då ca 10 minus.

Titta gärna på bilderna och kom med kommentarer 🙏 Tacksam för ALL kunskap och hjälp jag kan få då jag är väldigt okunnig själv i detta.
Helt rötet ju tyvärr håll dig borta.
 
Mycket gissningar i tråden.

Om mäklaren är stressad med att skriva papper så se till att få med en klausul i kontraktet. Detta är något som bör utredas vidare, av en fuktutredare.

Finns olika orsaker till missfärgningarna men man måste ta reda på VAR fukten kommer ifrån innan åtgärder rekommenderas. Mer ventilation på vinden kan leda till att skadorna ökar i omfattning, vid t.ex. ett luftläckage från bostaden. Temperaturskillnaden ökar skadorna.

Det är sällan lukt från vinden letar sig ner i bostaden, det är snarare tvärtom.
 
Centano Centano skrev:
Då kan klimatet på vinden ha blivit något sämre utan en varm murstock som tillför lite extra värme.
Vill man inte ha så kallt som möjligt på vind och i krypgrund just för att tillväxt stannar av helt under 8c? Det är vad jag lärt mig iaf. Mikrobiell påväxt är som störst på sommaren med hög luftfuktighet i krypgrunder.

Finns det ångspärr under tilläggsisoleringen? Det verkar korkat att inte byta råsponten vid takbyte om det ”sett ut så där så länge de bott där”. Bygger ett garage på 60kvm där råspontluckorna gick på under 6000kr inkl moms…
 
T Tjoxen skrev:
Vill man inte ha så kallt som möjligt på vind och i krypgrund just för att tillväxt stannar av helt under 8c? Det är vad jag lärt mig iaf. Mikrobiell påväxt är som störst på sommaren med hög luftfuktighet i krypgrunder.

Finns det ångspärr under tilläggsisoleringen? Det verkar korkat att inte byta råsponten vid takbyte om det ”sett ut så där så länge de bott där”. Bygger ett garage på 60kvm där råspontluckorna gick på under 6000kr inkl moms…
En krypgrund är kall under vintern. När vår/sommar kommer så dras den in i krypgrunden. Varm luft kan innehålla mer fukt, vilket innebär att den varma luften som kommer in i krypgrunden kyls ner varvid den relativa fuktigheten blir hög. Dvs, den kalla luften i krypgrunden klarar inte bära all fukt som den varma luften tagit med sig in, vilket kan leda till kondensbildning.

Angående vinden är en varm murstock bra vintertid. Problemet med fukt på vinden är framförallt pga eventuella luftläckage från bostaden. Blir lite samma problematik som i en krypgrund, bara att årstiderna är olika.
 
  • Gilla
Tjoxen
  • Laddar…
Ser inte så kul ut.
kommer det fukt genom innertaket så måste du se till att det hela tiden tas om hand. Är rätt dumt att sluta värma en vind som har den konstruktionen. Att täta från boutrymmet ska helst göras innifrån men kräver då att alla innertak görs om. Men det är heller ingen garanti att möglet slutar växa då man kan se att det blåser upp uteluft i takfoten på minst ett ställe med mögel som följd. Det är svårt att hindra uteluft att blåsa in och kondenser på råsponten utan att man sätter igen takfoten. Sätter man igen takfoten behövs en avfuktare för att styra klimatet. Jag hade det problemet på nästan hela vinden men med tät takfot och styrd avfuktare så funkar det bra. Dock har jag plast mot boutrymmet.

Möglet dödade jag med besaltensid och tog sedan bort med klorin. Ser bra ut nu. Dock finns alltid en oro att det ändå ska komma tillbaka (har inte hänt på typ 3 år nu så jag kanske är nojjig i överkant.).

Med andra ord så går det att få bukt med och i bästa fall återställa så det ser ut som nytt trä (beroende på hur djupt angreppet sitter i virket) men det kräver jobb och sedan teknisk utrustning för att hålla det i schack.

Du bör fundera på om du är villig att göra allt detta jobb, även om du lyckas pruta bort den kostnaden, och sedan bo med oro att det ändå kan komma tillbaka.
Å andra sidan är många objekt som har samma problem.
 
Sätt in en frånluftvärmepump. Skapar undertryck i huset och läcker inte luft upp på vinden. Kolla att takfoten kan läcka in luft på vinden. Sätt ev in typ Ozeanair eller liknande för att döda mögel.
 
J __Jonas__ skrev:
Hej!

Det här är mitt allra första inlägg här på "byggahus" och jag står också inför mitt första husköp.

Har tittat på hus i flera år och varit på antalet visningar och äntligen hittat ett som känns rätt på så många punkter.

Det är ett 1,5 plans trähus med källare, byggt 1949.
Fasaden är målad runt hela huset 2019. Taket är omlagt 2019. Källaren är välmående och man ser att huset har varit väl omhändertaget löpande. Bergvärme installerat 2019.

Huset är besiktigat och det var egentligen inga större konstigheter som inte lätt går att åtgärda själv.

Det är dock EN SAK som jag väldigt gärna skulle vilja ha hjälp från någon kunnig att bedömma och det är mögel på vinden.

Besiktningsmannen skrev såhär gällande vinden:

"Utvändigt / Vind:
Mikrobiell påväxt finns på underlagstaket och mikrobiell lukt förekommer i utrymmet. Den upptäckta mikrobiella påväxten på underlagstaket kan vara ett tecken på att vinden tillförs fukt inifrån bostaden och/eller uteluften. Vi rekommenderar en fördjupad undersökning av byggentreprenör/ventilationstekniker för att bedöma orsak och omfattning. Vinden är besiktigad från vindslucka då det saknas landgång i utrymmet. "


Jag har också själv stått på en stege och tittat in genom vindsluckan och kände en lätt doft av mögel, så som besiktningsmannen också skrev.
Kan tillägga att jag inte kände någon som helst lukt av mögel inne i huset.
Allt annat känns bra med huset men jag är orolig för möglet och undrar hur jag ska tänka?

- Ska jag HELT slopa huset pga detta trots att allt annat känns och är bra?

- Går det att åtgärda? Och hur stor omfattning är det?

- Vad skulle det kosta såhär år 2024 att åtgärda ett sådant här problem?

(Förstår givetvis att det varierar beroende på vem man anlitar osv men en grov uppskattning tar jag tacksamt emot).

Bifogar bilder som jag själv fotograferade här om dagen och temperaturen ute var då ca 10 minus.

Titta gärna på bilderna och kom med kommentarer 🙏 Tacksam för ALL kunskap och hjälp jag kan få då jag är väldigt okunnig själv i detta.
Oj, oj, så där ska definitivt inte ett tak se ut som är omlagt 2019. Som en del andra skriver, räkna med att behöva göra om taket.
 
L L.I skrev:
Oj, oj, så där ska definitivt inte ett tak se ut som är omlagt 2019. Som en del andra skriver, räkna med att behöva göra om taket.
Är verkligen råsponten bytt 2019?
 
S Småbrukaren skrev:
Vi bytte också tak (pannor, läkt och papp) 2019 men den gamla råsponten från 1939 fick vara kvar. Ingen påväxt, antagligen tack vare pelletseldning september till april.

Vi saknar dock helt ventilation på vinden, varken gavelventiler eller takfotsventiler.
Spånet är alltid torrt.

Tror inte heller det är plastat underifrån. Min erfarenhet av detta hus är att det andas väldigt bra av sig själv. Sen kanske problemen kommer på sikt, 5 år är ju en relativt kort tid i ett 85 år gammalt hus.
Nog bör väl en kallvind ventileras på något vis? Jag fick rådet att lämna en springa på 2 cm vid takfoten när jag byggde stugan för 30 år sedan, och det verkar ha fungerat bra. Jag har en aning vitmögel på vinden, men den angriper inte trä vad jag har förstått , och det verkar inte bli mer från år till år.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.