R RiKr skrev:
Du tänker fel med avloppsdelarna. Kolla monteringsanvisningen. Det medföljer inte delar för anslutning mot gjutjörnsrör, utan endast för montage i muff 110mm.

Kan du inte proppa rad slingan genom att skruva av ventilera och sätta huv på de gängorna?
Mmh du har rätt, behöver ju en stos. Typ:
Vit WC-anslutning, produktdetaljer och pris, online shopping, tillgänglighet i olika butiker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tar detta med en VVSare så det blir ordentligt, återkommer :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag hade gjort exakt likadant med inbyggd toalett. Mycket snyggare än en vanlig. Jag har inga problem med vår inbyggda. Sedan är det ju en gästtoalett och därmed säkert begränsat nyttjande.

Gällande elementrören ser jag inte varför du ska kapa dem utan lämna dem inne i lådan. Bilderna kanske lurad men tycker det ser ut att funka måttmässigt. Bara plugga dem. Om utifall du vill använda dem igen blir det nog lättare.

Rekommenderar att du gör locket på lådan avtagbart om det inte strider för mycket designmässigt. Tex en träskiva. Eller ”löst” liggande kakel på gips där du kan skära i hörnorna och lyfta upp.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ahaaa, såg inte nån frånluftsstos till FTX i dina bilder.

FTX suger således in varmluft frp rummet utanför toan, så som vi har det.😉
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Pappaleif skrev:
Mmh du har rätt, behöver ju en stos. Typ:
[bild]

Jag tar detta med en VVSare så det blir ordentligt, återkommer :)
För övergång mellan gjutjärn och PVC/PP är en fernco-koppling lämplig.

Varför du inte byter avloppsrören begriper jag dock inte. Det är ditt val men det är mot allt sunt förnuft då renoveringens tekniska livslängd vida överstiger resterande livslängd på gjutjärnsrören. Relining är ett andrahandsval, det du gör nu är att du minskar din handlingsfrihet för det som är oundvikligt i hyfsad närtid.
 
Varför starta en tråd med funderingar och frågor för att sedan göra tvärtemot de råden man får på frågorna? 🙄
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Nissens
P Pappaleif skrev:
Jag tar detta med en VVSare så det blir ordentligt, återkommer :)
Hmm, eftersom du behåller gjutjärnsrören så blir det ju inte ”ordentligt”.

Snarare tvärtom… det du gör är en ”quick fix”.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P Pappaleif skrev:
Hej,

Startar en bygg-tråd för renoveringen av vår gästtoalett. Ni får följa med i processen och samtidigt kan jag få lite råd och inspiration då jag är total rookie på toalett/badrum.

Före renovering såg den ut såhär:
[bild][bild]

Jag har tagit ut allt och skrapat av gamla tapeten.
[bild][bild]

Det gick även en gammal eternit ventilationskanal till toaletten som jag lyckades ta bort. (Har installerat FTX i hela huset så denna behövs ej längre.) Pluggade hålet med en bit tegelsten och bruk. Putsade igen lite provisoriskt ovanför dörren. Får ta tag i detta senare och gå över med spackel.
[bild][bild]

Det som är kvar är att riva är klinkern på golvet. Men då borrhammaren gick sönder under tidigare projekt så inväntar jag leverans av en ny med posten... Förhoppsningsvis kommer den nu i mellandagarna.

Under tiden tänkte jag planera hur jag vill ha slutresultatet och då har jag en del funderingar som någon förhoppningsvis kan hjälpa mig med?

1. Avloppet för handfatet. Det går idag rakt ner i golvet. Är det "godkänt" att fortsätta ha det på detta viset? Om det inte är godkänt, tror ni jag kan bila ner och koppla på plaströr upp genom väggen? Hade ju egentligen också blivit snyggare slutresultat. Det är gamla gjutjärnsrör där nere...
[bild][bild]

2. Avlopp till toaletten. Jag är lite sugen på vägghängd toalett med inbyggt spolsystem.Avloppsröret är ca 150mm i diameter. Och ytterkanten går ut 160mm från väggen. Även detta ett gjutjärnsrör som sticker upp från klinkern 5-6 cm. Helst slipper jag bila ner för att byta detta, blir ju ett hästjobb... Men hur bedömer jag skicket på röret? Borde jag byta det innan renovering?
[bild]

3. Tätskikt. Denna gästtoalett är i vår källare. Vad gäller här enligt regelboken? Behövs ett tätskikt? Bara på golvet? Helst vill jag låta bli eftersom detta är en källare och jag tillåter helst fukten att vandra upp genom grunden om det behövs. Har ju frånluft på FTX här inne så eventuell fukt tror jag tas om hand direkt.

4. Sen är vår tanke att sätta kakel och klinker på väggar och golv. Det har jag aldrig gjort förut så alla tips mottages tacksamt om jag missar något redan nu på förarbetet.

Toaletten är 1250mm djup, 1080mm bred, 2187mm takhöjd. Inte så stor med andra ord.
Återkommer med en mer detaljerad beskrivning av slutmålet senare :)
När jag byggde min gästtoa så fick jag beskedet att finns det ingen golvbrunn behövs inget tätskikt.
 
  • Gilla
Pappaleif
  • Laddar…
Det gäller ju bara om det är oisolerad betongplatta, annars ska det va tätskikt med uppvik på vägg.
 
  • Gilla
Pappaleif och 2 till
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
Varför starta en tråd med funderingar och frågor för att sedan göra tvärtemot de råden man får på frågorna? 🙄
Man kan väl värdera råden ändå. Man har ju en magkänsla om skick och annat kring sitt eget hus som är svårt att förmedla. Så man kanske ser vissa råd som värda att genomföra och andra bara som "nice to know" men inte värt det. Eller?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
K koolla skrev:
Jag hade gjort exakt likadant med inbyggd toalett. Mycket snyggare än en vanlig. Jag har inga problem med vår inbyggda. Sedan är det ju en gästtoalett och därmed säkert begränsat nyttjande.

Gällande elementrören ser jag inte varför du ska kapa dem utan lämna dem inne i lådan. Bilderna kanske lurad men tycker det ser ut att funka måttmässigt. Bara plugga dem. Om utifall du vill använda dem igen blir det nog lättare.

Rekommenderar att du gör locket på lådan avtagbart om det inte strider för mycket designmässigt. Tex en träskiva. Eller ”löst” liggande kakel på gips där du kan skära i hörnorna och lyfta upp.
Tack för det :) Ja precis! En lyxig gäst-toaöett.

Du har rätt, igår hade jag hjälp av en VVSare och vi lämnade elementrörens längd och satte helt enkelt en plugg på det gängade.

Lock har jag tänkt göra löstagbart precis som du säger, tänker en träskiva just nu, vi får se när vi närmar oss.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
För övergång mellan gjutjärn och PVC/PP är en fernco-koppling lämplig.

Varför du inte byter avloppsrören begriper jag dock inte. Det är ditt val men det är mot allt sunt förnuft då renoveringens tekniska livslängd vida överstiger resterande livslängd på gjutjärnsrören. Relining är ett andrahandsval, det du gör nu är att du minskar din handlingsfrihet för det som är oundvikligt i hyfsad närtid.
Tack, jag ska kolla upp en sån koppling.

Det är ungefär 50/50 med de som jag pratat med om detta. Vissa säger att jag bör byta, vissa säger att jag inte behöver bry mig. Jag väljer denna gången att strunta i det och har relining som backup.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
Varför starta en tråd med funderingar och frågor för att sedan göra tvärtemot de råden man får på frågorna? 🙄
Om jag hade följt alla "råd" hade det inte blivit någon toalett 😉 Jag får ju väga in olika aspekter.
- Forumets åsikter, vilket ofta också spretar åt olika håll
- Mina egna efterforskningar och bedömningar
- Rekommendationer från bekanta och hantverkare i min närhet

Syftet med tråden är dels för att få råd och hjälp, men också för att skapa diskussion och få fram för och nackdelar med vissa beslut. Och även om inte jag personligen följer vissa "råd" så kommer ju många många andra läsa denna tråden och blir hjälpta av samma information till deras projekt. Och då kanske de "följer råden" som du hänvisar till angående rör-bytet 😉

Och så är syftet med tråden att bara generellt ge lite inspiration och något roligt att läsa, för andra och för mig själv i framtiden om man vill titta tillbaka på sin renoveringsprocess.

Hoppas det gav lite perspektiv.
 
  • Gilla
Fågelvägen och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hmm, eftersom du behåller gjutjärnsrören så blir det ju inte ”ordentligt”.

Snarare tvärtom… det du gör är en ”quick fix”.
Absolut, att lämna gjutjärnsrören är att undslippa arbete och kostnad just nu. Däremot vill jag att anslutningen mot dessa rör ska vara täta och ordnetligt gjorda. För att inte få in lukt (avlopp) eller riskera läckage (värmesystem och vatten).

VVSare var hos mig igår och han tyckte inte det var konstigt att jag valde att inte bila upp alla rör och att det inte var några konstigheter att köra en relining om det behövs i framtiden.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Pappaleif skrev:
Absolut, att lämna gjutjärnsrören är att undslippa arbete och kostnad just nu. Däremot vill jag att anslutningen mot dessa rör ska vara täta och ordnetligt gjorda. För att inte få in lukt (avlopp) eller riskera läckage (värmesystem och vatten).

VVSare var hos mig igår och han tyckte inte det var konstigt att jag valde att inte bila upp alla rör och att det inte var några konstigheter att köra en relining om det behövs i framtiden.
Går det att montera bort toaletten så att du kommer åt röret från det hållet vid ett senare tillfälle?
När det ska relineas så fräser man ur röret, spolar rent och filmar.
Då vill man ha tillgång till röret från båda håll så att säga.
Kan man inte komma åt röret så gör du nog bort dig gällande rörinfodringsmöjligheter.
 
Spännande projekt! Håller just nu på med ett liknande, dock inte riktigt lika omfattande som ditt. Hur går det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.