Luftfuktighet kan va lite svårt att förstå sig på men ska göra ett försök att förklara på ett enkelt sätt . Man mäter fukt på i huvudsak två olika sätt: Relativ luftfuktighet och absolut luftfuktighet.

Absolut luftfuktighet är hur många gram vatten som finns i ett kg luft. Varm luft kan innehålla mycket mer fukt än kall luft innan det blir "dimma" eller kondens. 25 gradig luft kan innehålla maximalt 20 g vatten per kg luft, tänk tropisk regnskog. Luft ute en kall vinter - 20 grader så kan luften innehålla max 0.77 g per kg luft.

Relativ luftfuktighet är den luftfuktighet vi upplever. Det är ett mått på hur mycket fukt luften innehåller delat på vad den kan innehålla som max. 25 grader Luft och 10 g vatten per kg luft ger 50% relativ luftfuktighet. Skulle den innehålla 20 g blir luftfuktigheten 100%.

På vintern när det är - 20 grader och luften ute innehåller max 1 g vatten, kommer den luften in och värms upp till 25 grader innehåller den också bara 1g per kg. Men nu kan den helt plötsligt innehålla upp till 20 g och luftfuktigheten blir alltså 1/20=5%. Luften "suger" upp all fukt den kan hitta, i människors luftvägar, hud, växter, matlagning, dusch osv. Vi upplever det som väldigt torrt. Nu har luftfuktigheten kanske stigit till 40% vilket fortfarande är rätt torrt. Denna luft innehåller då 7,87 g vatten per kg. Denna luft kommer sedan i kontakt med dina fönster som kanske håller +10 grader i bästa fall när det är -20 ute. Där kyls den av till +10 precis i kontakt med glaset. +10 grader luft kan bara innehålla 7,62 g och luftfuktigheten blir mer än 100%. Det tillåter inte fysiken och luften gör sig av med "överflödet" i form av kondens.

Därför kan det kännas torrt inne men fortfarande vara för fuktigt.
 
  • Gilla
Smoulinka och 4 till
  • Laddar…
I kök och badrum ska luft sugas ur ventiler som kallas frånluftsventiler för de tar luft från lägenheten. I sovrum och vardagsrum ska däremot finnas ventiler som släpper in frisk luft. Sådana kallas tilluftsventiler. Har du bara en liten sån smal fönsterventil i sovrummet och ingen annan stans i lägenheten är det väldigt snålt med tilluftsventiler, vilket gör att ventilationen blir lidande.
 
  • Gilla
Smoulinka
  • Laddar…
Tack alla för era svar.
 
Har en undran. Ska plasten vara öppen? All luft åker ju ur och undrar om det är skadligt för mig? 😞
 
  • Renoveringsarbete, plastskydd vid fönster, genomskinlig slang, golv, vägguttag, röd tejp, vitmålad radiator, kabel på golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med insatt stickpropp, täckt av genomskinlig plast, på en marmorerad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Smoulinka skrev:
Har en undran. Ska plasten vara öppen? All luft åker ju ur och undrar om det är skadligt för mig? 😞
Det är inte skadligt för dig.
Däremot är din stress, och ångest väldigt skadlig för dig. Jag kan garantera dig att du inte kommer få några hälsoproblem av det som händer med din lägenhet nu.
Men, om du inte försöker lugna dig lite, och slutar att oroa dig, så kommer du sannolikt att drabbas av flera saker. Du måste äta sova ordentligt, min vän. Om du tagit semester, så passa på att unna dig något. Åk och hälsa på en vän eller släkting. Eller åk på spa, och bara ta hand om dig själv. Lägenheten är ju hyresvärdens problem. Det ordnar sig, jag lovar dig.
Kram AG A
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det är inte skadligt för dig.
Däremot är din stress, och ångest väldigt skadlig för dig. Jag kan garantera dig att du inte kommer få några hälsoproblem av det som händer med din lägenhet nu.
Men, om du inte försöker lugna dig lite, och slutar att oroa dig, så kommer du sannolikt att drabbas av flera saker. Du måste äta sova ordentligt, min vän. Om du tagit semester, så passa på att unna dig något. Åk och hälsa på en vän eller släkting. Eller åk på spa, och bara ta hand om dig själv. Lägenheten är ju hyresvärdens problem. Det ordnar sig, jag lovar dig.
Kram AG A
Tack så mycket 😢. Blivit så nu med åldern och när alla symtom och besvär kommit, så har blivit så nojjig och med vänner som skrämmer upp en också gör det inte bättre. Ska försöka sova och vakna imorgon, ta en lång dusch och bege mig till stan en sväng. Bara komma ut lite
 
  • Älska
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Sluta gissa luftfuktighet,en kombinerad termometer & hygrometer kostar under en hundralapp på exempelvis Clas Ohlson.
 
Redigerat:
Nu när det torkas i sovrum och kök så blir det ju torr luft. Torr luft är ju inte heller bra för en. Hur ska jag göra då? För har ingen annanstans att ta vägen och sover som sagt i vardagsrummet. Hur pass skadligt är torr luft för en? Det kommer torkas i 1 mån ca 🫤
 
BirgitS
Förutom att man får torr hud och det kan klia i ögonen och näsan så är det inte farligt. Drick extra vatten och om ögonen eller näsan är mycket irriterade så fråga på apoteket om de har några lämpliga droppar/sprej.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Tack så mycket. Ska ner på stan nu så ska fråga på apoteket. Men lungorna? Kan de påverkas?
Gud, jag är så nojig alltid. Detta är inte normalt. Tänker alltid det värsta 🥲
 
BirgitS
Jag tror att dina lungor klarar sig bra om du dricker lite vatten då och då, kanske gurgla lite med det innan du sväljer ner det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att dina lungor klarar sig bra om du dricker lite vatten då och då, kanske gurgla lite med det innan du sväljer ner det.
I 1 månad? Tror du det? 😞
 
BirgitS
Ja, plus att du förstås ska vara mycket hemifrån.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, plus att du förstås ska vara mycket hemifrån.
Så svårt när det är kallt ute. Är på jobbet till 16 sen är jag hemma 16.30
 
BirgitS
Du får försöka hitta på andra saker du kan göra efter jobbet, men jag kan förstå att det är jobbigt att komma igång med det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.