Hur kan så många vara så säkra på att de läcker EFTER takbytet? Ts skriver ju att sponten inte bytats vid takomläggningen.

Får jag fråga om de allra mörkaste fläckarna ligger på norrsidan och aldrig får sol varken från öst eller väst?

Såg likadant ut hos oss när jag rev ovanvåningen. Tänkte också att en del råspont måste bytas. Visade sig att de va bara ytlig mögel, inget murket trä.

Behandlade med mögelfri, lät verka i 2 dygn, slipade mekaniskt med vinkelslip för att sen behandla med mögelfri igen. De blev luftning hela vägen upp och isolering hela vägen upp (som inte fanns före)

Din lösning kanske är en avfuktare.

Upp på vinden och känn med en kniv om de e murket trä eller ej. Är de inte murket är de ingen fara/större kostnad
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Hur är marknaden där du tittar, många spekulanter?
Fukthalten i råsponten där det är missfärgat är intressant och något du kan mäta själv om du kan komma åt.
Behöver inte vara ett stort problem. Är råsponten från 2019 har det dock gått lite väl fort.
Hur är husets ventilation?
Har huset bara självdrag minskar du tillskjutande fukt med mekanisk frånluft. Behöver inte kosta mycket för ett par paxfläktar.
Hur/om en vind ska ventileras är en annan evighetsdiskussion.
 
  • Gilla
MVDyvel
  • Laddar…
Unikt namn
J __Jonas__ skrev:
- Vad skulle det kosta såhär år 2024 att åtgärda ett sådant här problem?
(Förstår givetvis att det varierar beroende på vem man anlitar osv men en grov uppskattning tar jag tacksamt emot).
Här är en offert från 2019 i en liknande situation som kan ge en fingervisning.
Ett hus i liknande ålder, med "nytt" tak med mögel på insidan( värre än ditt, men det finns golv på vinden så enklare åtkomst), bergvärme och självdrag.
Textdokument på svenska med åtgärdsförslag för vind och ventilation, med kostnadsestimeringar.
Vi märkte i efterhand även läckage i vårt "nya" tak som antagligen hjälpt tillväxten en del.

Jag skulle absolut inte ta säljarens ord på stt möglet är 22år gammalt.

Om det visar sig att ni behöver en avfuktare så drar dessa en hel del ström med.

Min tuggar i sig uppåt 3000kwh per år, så det ger ju visst utslag på boendekalkylen med.

Lycka till med letandet.
 
  • Gilla
L-EN och 2 till
  • Laddar…
Var sitter ventilationen till vinden? Skulle nog önskat en ventil i varje gavel. Inget stort att åtgärda dock. Ser ut som att det strålar rakt in från kupan eller vad det är.

Dom mörka partierna kan absolut vara gammalt men kan också vara nytt. Man måste känna på det för att avgöra om det går att leva med eller om något måste bytas.
Dock ser det ut som pågående fuktproblem när man kikar på vissa ställen.

Vad är det för tak och hur är det omlagt…?
Bilder utifrån?

Misstänker två problem här. Dålig ventilation OCH läkage från taket.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
N
Be att få se kvitto/dokument på vad som verkligen gjordes. Ta även hjälp av egen besiktningsman för att få en tydligare och säkrare bild av det hela, men detta då (troligtvis) efter en vunnen budgivning. Hen kan troligtvis avgöra hur gammal fuktskadan tycks vara.
 
  • Gilla
Gunnar Johansson69
  • Laddar…
O
J __Jonas__ skrev:
Hej!

Det här är mitt allra första inlägg här på "byggahus" och jag står också inför mitt första husköp.

Har tittat på hus i flera år och varit på antalet visningar och äntligen hittat ett som känns rätt på så många punkter.

Det är ett 1,5 plans trähus med källare, byggt 1949.
Fasaden är målad runt hela huset 2019. Taket är omlagt 2019. Källaren är välmående och man ser att huset har varit väl omhändertaget löpande. Bergvärme installerat 2019.

Huset är besiktigat och det var egentligen inga större konstigheter som inte lätt går att åtgärda själv.

Det är dock EN SAK som jag väldigt gärna skulle vilja ha hjälp från någon kunnig att bedömma och det är mögel på vinden.

Besiktningsmannen skrev såhär gällande vinden:

"Utvändigt / Vind:
Mikrobiell påväxt finns på underlagstaket och mikrobiell lukt förekommer i utrymmet. Den upptäckta mikrobiella påväxten på underlagstaket kan vara ett tecken på att vinden tillförs fukt inifrån bostaden och/eller uteluften. Vi rekommenderar en fördjupad undersökning av byggentreprenör/ventilationstekniker för att bedöma orsak och omfattning. Vinden är besiktigad från vindslucka då det saknas landgång i utrymmet. "


Jag har också själv stått på en stege och tittat in genom vindsluckan och kände en lätt doft av mögel, så som besiktningsmannen också skrev.
Kan tillägga att jag inte kände någon som helst lukt av mögel inne i huset.
Allt annat känns bra med huset men jag är orolig för möglet och undrar hur jag ska tänka?

- Ska jag HELT slopa huset pga detta trots att allt annat känns och är bra?

- Går det att åtgärda? Och hur stor omfattning är det?

- Vad skulle det kosta såhär år 2024 att åtgärda ett sådant här problem?

(Förstår givetvis att det varierar beroende på vem man anlitar osv men en grov uppskattning tar jag tacksamt emot).

Bifogar bilder som jag själv fotograferade här om dagen och temperaturen ute var då ca 10 minus.

Titta gärna på bilderna och kom med kommentarer 🙏 Tacksam för ALL kunskap och hjälp jag kan få då jag är väldigt okunnig själv i detta.
För att vara en vind från 1949 så skulle jag säga att det ser närmast ut som nyskick.
 
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
Hur är marknaden där du tittar, många spekulanter?
Fukthalten i råsponten där det är missfärgat är intressant och något du kan mäta själv om du kan komma åt.
Behöver inte vara ett stort problem. Är råsponten från 2019 har det dock gått lite väl fort.
Hur är husets ventilation?
Har huset bara självdrag minskar du tillskjutande fukt med mekanisk frånluft. Behöver inte kosta mycket för ett par paxfläktar.
Hur/om en vind ska ventileras är en annan evighetsdiskussion.
N Nybörjarproffs skrev:
Be att få se kvitto/dokument på vad som verkligen gjordes. Ta även hjälp av egen besiktningsman för att få en tydligare och säkrare bild av det hela, men detta då (troligtvis) efter en vunnen budgivning. Hen kan troligtvis avgöra hur gammal fuktskadan tycks vara.
Precis. Taket byttes ju för fyra år sedan, måste finnas kvitto kvar för att säljaren skall kunna göra avdrag i deklarationen. Be att få se kvittot!

Dessutom ta för guds skull in egen besiktningsman och gör en fördjupad undersökning. I dagens marknadsläge finns det ingen anledning att stressa fram ett husköp på osäkra grunder.
 
  • Gilla
RolfoHelena och 3 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Då kan klimatet på vinden ha blivit något sämre utan en varm murstock som tillför lite extra värme.
Jag är inne på samma spår. Murstocken har tidigare värmt vindsutrymmet och därmed även torkat ut fukten från utrymmet och spånet. Om Murstocken inte längre är huvudsakliga värmekällan så kommer det drabba vinden vilket det ser ut att ha gjort.
Kan det vara så att spånet utan Murstockens värme blir mer som en fuktig svamp än effektiv isolering?

Till TS: Har du hunnit kolla om spånet ligger ut mot taket eller om det finns en spalt?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J __Jonas__ skrev:
Hej!

Det här är mitt allra första inlägg här på "byggahus" och jag står också inför mitt första husköp.

Har tittat på hus i flera år och varit på antalet visningar och äntligen hittat ett som känns rätt på så många punkter.

Det är ett 1,5 plans trähus med källare, byggt 1949.
Fasaden är målad runt hela huset 2019. Taket är omlagt 2019. Källaren är välmående och man ser att huset har varit väl omhändertaget löpande. Bergvärme installerat 2019.

Huset är besiktigat och det var egentligen inga större konstigheter som inte lätt går att åtgärda själv.

Det är dock EN SAK som jag väldigt gärna skulle vilja ha hjälp från någon kunnig att bedömma och det är mögel på vinden.

Besiktningsmannen skrev såhär gällande vinden:

"Utvändigt / Vind:
Mikrobiell påväxt finns på underlagstaket och mikrobiell lukt förekommer i utrymmet. Den upptäckta mikrobiella påväxten på underlagstaket kan vara ett tecken på att vinden tillförs fukt inifrån bostaden och/eller uteluften. Vi rekommenderar en fördjupad undersökning av byggentreprenör/ventilationstekniker för att bedöma orsak och omfattning. Vinden är besiktigad från vindslucka då det saknas landgång i utrymmet. "


Jag har också själv stått på en stege och tittat in genom vindsluckan och kände en lätt doft av mögel, så som besiktningsmannen också skrev.
Kan tillägga att jag inte kände någon som helst lukt av mögel inne i huset.
Allt annat känns bra med huset men jag är orolig för möglet och undrar hur jag ska tänka?

- Ska jag HELT slopa huset pga detta trots att allt annat känns och är bra?

- Går det att åtgärda? Och hur stor omfattning är det?

- Vad skulle det kosta såhär år 2024 att åtgärda ett sådant här problem?

(Förstår givetvis att det varierar beroende på vem man anlitar osv men en grov uppskattning tar jag tacksamt emot).

Bifogar bilder som jag själv fotograferade här om dagen och temperaturen ute var då ca 10 minus.

Titta gärna på bilderna och kom med kommentarer 🙏 Tacksam för ALL kunskap och hjälp jag kan få då jag är väldigt okunnig själv i detta.
Hej! Neka inte köp, utan försöka att få ner priset istället.
Så länge det inte aktivt rinner ner vatten i bostaden så är mögelproblem inte akut men bör inte lämnas oåtgärdat.
Dessa problem är otroligt vanliga när man gott från värmesystem med murstock till bergvärme/fjärrvärme.

* Vad man kan se på bilderna så saknas det ångspärr förmodligen ner mot varma sidan till bostaden och det kommer upp en hel del fuktig luft till kallvinden.
Här kan du antingen planera in att riva ut all spån som du har som isolering, lägg dit ångspärr och passa på att tilläggsisolera. Isoleringen kommer du förmodligen vilja göra om ändå, spånet kommer ju inte att bli bättre precis.

* Sedan bör du titta så att det finns nockventilation, jag ser inget på bilden. Sätt dit 1st galler i varje ände.
https://www.bauhaus.se/ventilationsgaller-flexit-stal-o160-mm eller likvärdigt.

* Också svårt att se på fotona men titta så att det finns luftspalt/takfotsventilation runt hela vinden som inte är förhindrat av skit eller spån. Om det inte finns så försök åtgärda, du behöver få luften utbytt på vinden.

* Förmodligen har ni luftventiler i fönster och frånluftsfläktar i badrum & tvättstuga. Se till att dessa fungerar och att det finns tillräckligt med luftutbyte i huset. Ett sovrum ger otroligt mycket fuktig luft, denna luft vill du försöka få ut genom fläkt i exempelvis badrum.
Saknas det ventilation helt i exempelvis badrum så köp fläkt och sätt dit!
https://www.bauhaus.se/badrumsflakt-fresh-iq-vit

*Ett sista alternativ som kanske kan vara något lyxigare men kan bli mycket bra är att planera in ett större arbete;
Sanera möglet med hjälp av ett företag, riv ut vinden och gör en varmvind med bra isolering & ångspärr. Då får ni även upp takhöjden och slipper eventuella problem i framtiden.
Detta kostar såklart mer än föregående alternativ men kan bli extra fint!


En illustration som visar värmeisolering och energiflöden i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Hur kan så många vara så säkra på att de läcker EFTER takbytet? Ts skriver ju att sponten inte bytats vid takomläggningen.

Får jag fråga om de allra mörkaste fläckarna ligger på norrsidan och aldrig får sol varken från öst eller väst?

Såg likadant ut hos oss när jag rev ovanvåningen. Tänkte också att en del råspont måste bytas. Visade sig att de va bara ytlig mögel, inget murket trä.

Behandlade med mögelfri, lät verka i 2 dygn, slipade mekaniskt med vinkelslip för att sen behandla med mögelfri igen. De blev luftning hela vägen upp och isolering hela vägen upp (som inte fanns före)

Din lösning kanske är en avfuktare.

Upp på vinden och känn med en kniv om de e murket trä eller ej. Är de inte murket är de ingen fara/större kostnad
Nu ställer personer frågor i samband med ett av sitt livs största inköp, Att besiktningsprotokollet är skrivet som det är är en fingervisning om att besiktningsmannen tycker det är något lurt.

Om man byter tak som man gjort 2019 utan att byta ut mögligt och tillsyntes murket trä med kraftiga missfärgningar tyder också på att säljaren verkar ha tummat på kvaliteten om det nu inte är aktiva läckor (vilket jag av bilderna tycker mig kunna se då de mörka fläckarna är blanka på bilderna)

5 år gammal råspont skall inte se ut sådär oavsett, att det dessutom är isbildning på insidan av råsponten ger ännu mer anledning till nogrann undersökning.

Som sagt, Avdrag för totalt utbyte av råsponten eller hoppa av.
 
  • Gilla
RolfoHelena och 3 till
  • Laddar…
Skippa huset behöver du kanske inte göra, men du måste ta höjd för tillkommande kostnader att åtgärda det där.

Antingen är det yttertaket som trots allt inte är täckt (dåligt för ett såpass ytt) men det kan också vara fukt inifrån, så en funkspärr/ångbroms och kanske omisolering (byta kuterspån mote cellulosa eller liknande) kan vara en åtgärd. Ev avfuktare på vinden också samt se över ventilation.

Omläggning av tak kan ju gå på en rätt stor slant. Andra åtgärder kan bli ngt billigare, men det är svårt att veta om du inte tar in ngn som kan bedömma/ge offert.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Det svarta kan vara sedan tidigare. Men mögelpåväxten i grått, det luddiga, ser ut att vara nytt. Det gör att massa mögelsporer vandrar fritt på vinden.

Om du verkligen vill ha huset kan du ju göra avdrag på ca 150-200 vilket är vad det borde kosta att lägga om taket. Om du även behöver/bör lägga om isoleringen och kanske sätta en plastfilm får du lägga till ytterligare. Men jag skulle inte vilja ha den vinden nära mitt inomhusklimat.

Alternativet om de inte går med på det och du verkligen vill ha huset men inte har råd att renovera nu är väl att du installerar en fuktvakt men de drar el och deras effektivitet verkar vara ojämn.
 
  • Gilla
Gunnar Johansson69 och 2 till
  • Laddar…
Undersök ordentligt.

Vad är det för yttertak?

Finns det fuktspärr/underlagspapp ovanpå råsponten? Är den nylagd, vilket då inkluderar strö- och bärläkt i förekommande fall?
Lyft på yttertaksbeklädnaden, t ex takpannor om det är sådana, och undersök på flera ställen. Vid och kring ränndalar är det känsligt.

Antingen är det tidigare läckage ovanifrån eller pågående sen taket "byttes".
Har svårt att tro att detta beror på bara ångläckage underifrån, för då skulle det vara missfärgningar över hela råspontens yta underifrån sett (dina foton). Nu ser det ut som läckage på bestämda ställen och det innebär att vatten/fukt får tillträde ovanifrån.

Visst, köp huset. Men räkna av kostnad för komplett takbyte.
Från råspont t o m yttertak.
Någon takstol ser även ut att vara vattenskadad.

Ett sånt projekt blir rätt omfattande.
Kräver byggställning mm.
Och troligen blir det fuktspärr ovanifrån mot innertaket och ny isolering.

Personligen skulle jag satsa på ett bättre objekt, men det är klart... Huset i övrigt kanske faller i smaken.
 
V VLJ skrev:
Är det bara spånisolering på vinden? Spånisolering utan någon plast under kan ju göra att för mycket fukt från huset leds upp till vinden. Någon ventilation på vinden?
Spånisoleringen i sig är inget problem i det här sammanhanget, utan tvärtom, den ackumulerar ev fukt från bostaden och utjämnar över säsongen.
Ventilation på vinden ska om den finns vara styrd av RH & temp inne och ute. Det är inte i alla lägen fördelaktigt att ventilera.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Det är bara att mäta fuktnivåerna.

Möjliga åtgärder för att minska fukt på vinden
- avfuktare
- gavelventiler
- isolering mellan takpannor och råspont (sk. varmvind, varmare vind och råspont)
- ökad ventilation/undertryck i huset
- Täta innertak för minskad fuktgenomträngning från bostaden

Utan ventilation eller avfuktare hat tillskjutande fukt ingen riktig väg ut. När varm stigande fuktig luft når kall råspont blir det kondens på råsponten.

1. Fixa fuktnivåerna,
2. byt ut eventuell runnen råspont (verkar ändå okej)
3. Ta bort eventuell påväxt (tvätt/mekaniskt)
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.