Nu drar vi igång på riktigt!
På grund av en vattenläcka i golvvärmen startar detta projekt lite tidigare än tänkt. Som tur var hade jag redan köpt ett begagnat kök som vi ska renovera.
Ett trägolv med skador och en handduk i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Suddigt foto på trägolv med synliga plankor och skarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett gammalt trästycke med utstickande rostiga spikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tidigare ägaren har någon gång dragit en spik i en parkettstav som släppt, rakt ner i golvvärmen. När spiken började rosta började det läcka.. försäkringsbolaget har rivit ut golvet och läckan är lagad.

Befintliga köket är renoverat på 90-talet, luckorna är MDF i dåligt skick. Hade egentligen tänkt piffa upp dem men tror inte det är värt mödan pga dålig kvalitet.
Nuvarande kök nedan
Ett kök med vita skåp, spis, kryddhylla och några köksredskap synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med vita skåp, diskbänk, dammsugare och renoveringstejp på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Drömkök är ett kök i sekelskiftesstil som detta. Skulle kosta oss ca 250 000 för bara skåp.
Ett ljust kök med 20-talsinspiration, vita skåp, svartvit rutigt golv, fönster och modernt köksutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är vad jag utgår från, har pusslat och får bygga om lite för att få det att passa in hos oss, (bilden är från blocketannonsen och är alltså inte hemifrån oss)
Kök med träskåp, vitvaror, kaklat golv, katt på dörrkarm, kylvägg med foton, påse på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har slipat alla luckor och börjar måla med linoljefärg. Sen ska det byggas distanser för att få den platsbyggda känslan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Linoljefärg i all ära, men men vill gärna ha ytor som är lätta att torka av. Ett lager klarlack eller två skadar inte kan jag säga.

Annars låter det spännande!
 
  • Gilla
lillehuset
  • Laddar…
Vi har linoljefärg, inga problem att torka av. :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
L lillehuset skrev:
[bild]
Att tänka på är att det är hyffsat lätt att skapa ett sådant kök själv. Är ju "bara" att limma på lister på samma sätt som när man sätter upp lister på väggen för att få stuckatur. Därför kan det vara lättare och billigare att utgå från ett kök med släta luckor, ungefär som det du slänger ut men i kanske bättre skick.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Blir kul att följa! Har funderat på liknande istället för att köpa nytt.
 
  • Gilla
lillehuset
  • Laddar…
P
Mysig färgskala!
 
  • Gilla
lillehuset
  • Laddar…
Kul projekt! Är också inne på samma idé att piffa att renovera befintligt istället för att köpa nytt så ska bli väldigt kul att följa.
 
  • Gilla
Helena_Gavle och 1 till
  • Laddar…
Går i liknande tankar själv. Men vårt utgångskök är det nuvarande, dock snarlikt ditt begagnatkök. Slutmålet är också något liknande ditt 👍
 
  • Gilla
Helena_Gavle och 1 till
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
Att tänka på är att det är hyffsat lätt att skapa ett sådant kök själv. Är ju "bara" att limma på lister på samma sätt som när man sätter upp lister på väggen för att få stuckatur. Därför kan det vara lättare och billigare att utgå från ett kök med släta luckor, ungefär som det du slänger ut men i kanske bättre skick.
Ja jag har övervägt det också! Men de kökskåp som har slät yta har inte synlig trädstruktur som jag hittat. Vill ha massiva träluckor med synliga träådringar, penselmålar med linoljefärg. Efter att kollat länge begagnat -både för miljö och ekonomins skull, hittade jag detta begagnade kök och tror det blir toppen. Behåller luckorna med spegeln så blir ju inte exakt som köket på bilden men det är den känslan och sekelskiftesstilen som vi strävar mot!
 
  • Gilla
sarsag och 9 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Linoljefärg i all ära, men men vill gärna ha ytor som är lätta att torka av. Ett lager klarlack eller två skadar inte kan jag säga.

Annars låter det spännande!
Vi har målat endel med linoljefärg innan och upplever inget problem med att torka av det. Sen är ju detta i köket så det återstår att se vad vi tycker sen. Kan alltid lägga på något lager lack i efterhand om vi ändrar oss. Framför spisen kommer vi dock ha glasskiva framför pärlsponten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kul, du gör det jag funderar på att ta tag i. Jag har dock inte kommit längre än attjag fluktat lite på blocket och funderat på om msn kan lägga upp köket på ett bättre sätt. Tråden ska följas.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Rivningen är igång. Bakom tetrexskivan gömde sig grön pärlspont! Kändes så kul att köket återigen ska få bli som sitt ursprung. Ett kök under renovering, nakna väggar, byggmaterial, verktyg och delvis täckta möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller färgprover mot ojämn trä- och gipsvägg, troligen planering för renovering eller ommålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte en begagnad fin dörr till vårt hörnskafferi, måste bara lära mig bygga dörram. Målningen är påbörjad.

Målade dörrar och lådfronter torkar på bockar i ett rörigt förrådsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förutsättningarna vi har är två trötta småbarnsföräldrar som hobbyrenoverar på kvällen när barnen sover. Så det kommer inte vara någon snabb progress.
 
  • Gilla
sarsag och 19 till
  • Laddar…
L lillehuset skrev:
Förutsättningarna vi har är två trötta småbarnsföräldrar som hobbyrenoverar på kvällen när barnen sover. Så det kommer inte vara någon snabb progress.
Är imponerad att ni orkar något alls när barnen lagt sig. Känns som man sprungit gatlopp hela dagen och det enda man har energi till är att stirra med tom blick i taket. 😂
 
  • Gilla
  • Haha
thebuilder0456 och 5 till
  • Laddar…
Kul att följa! Vi har ett kök som liknar det ni köpt. Funderar också på att renovera och måla om det för att komma närmare drömköket.
 
S
Vilket kul projekt! Vi målade stommarna i vårt kök (Hastingsgrå från Ottosson matchat med teak-luckor, en hit!), och har under den korta period det suttit uppe inte haft några problem. Det går ju alltid att måla på mer också :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.