Hej.
Nu har jag blivit med hus. Vi har köpt huset av hustruns föräldrar. 40-talshus, två plan och med källare och kallvind. Ca. 150 kvm. Tidigare oljepanna men bergvärme installerades på 90-talet. Kamin finns men används sällan. Överlag tycks huset vara väldigt välskött. Inga tecken på fukt eller mögel på vind eller i källare.

Överlag är jag nöjd men jag funderar på om ventilationen är undermålig. Svärfar håller inte riktigt med men jag och hustrun upplever ofta att det känns varmt och kvavt. Stänger vi dörrarna till sovrummen så luktar det lite instängt och då mer uttalat i somras.

På bottenplan har vi toalett, kök och vardagsrum. På övervåning finns allrum, tre sovrum, toalett och ett badrum. Gällande ventilation har vi tilluftsventiler i alla sovrum och allrum. Frånluftsventil finns på toaletterna och i badrummet finns en badrumsfläkt av billigare modell som sätts igång manuellt. I källaren finns det gamla ventilationsluckor och två frånluftsventiler. Tvättstugan finns i källaren. Jag har tittat över ventilerna och luft passerar men kanske inte i tillräckligt omfattning?

Bortsett från badrumsfläkten finns det således ingen mekanisk ventilation.

Jag är beredd att betala en slant för att få ett optimalt inomhusklimat men kanske finns det billiga och enkla lösningar för att få det bra?

Mvh
 
Billigt och enkelt första steg är att sätta in fresh fläktar i frånluftsventilerna i badrum, toalett, tvättstuga. Låt de gå på lågt varv hela tiden med fuktstyrning. Prova och se hur det blir. En bra fresh fläkt ligger runt 1700kr, men du kan också köpa den lite billigare varianten för runt 1000kr. Viktigt är att de är fuktstyrda med konstant flöde.

https://www.bauhaus.se/badrumsflakt-fresh-iq-vit
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har en Mitsubishi Lossnay i sovrummet, bra budgetalternativ till riktig FTX. Rumsventilator som återvinner en stor del av värmen. Otroligt bra luft, tystgående! Dock ganska så stor apparat att ha på väggen, enda nackdelen.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
R Redgeneral skrev:
Jag har en Mitsubishi Lossnay i sovrummet, bra budgetalternativ till riktig FTX. Rumsventilator som återvinner en stor del av värmen. Otroligt bra luft, tystgående! Dock ganska så stor apparat att ha på väggen, enda nackdelen.
Håller med, har 2st Vl-100
 
Finns en modell som heter healthbox 3.0 som är en behovsstyrd mekanisk ventilation, den har tydligen sensorer som känner av och styr ventilationen efter fukt, lukt och koldioxidhalt.
Har själv funderat på den i våran kommande tillbyggnad
 
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Finns en modell som heter healthbox 3.0 som är en behovsstyrd mekanisk ventilation, den har tydligen sensorer som känner av och styr ventilationen efter fukt, lukt och koldioxidhalt.
Har själv funderat på den i våran kommande tillbyggnad
Det är frånluftsventilation vi pratar om här. Helt utan återvinning. Co2 styrning i bostäder känns också rätt löjligt.
 
I Installation skrev:
Det är frånluftsventilation vi pratar om här. Helt utan återvinning. Co2 styrning i bostäder känns också rätt löjligt.
Healthboxen 3.0 är ju också enbart frånluftventilation, så jag vet inte vart du vill komma ? Detta var bara ett förslag
 
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Healthboxen 3.0 är ju också enbart frånluftventilation, så jag vet inte vart du vill komma ? Detta var bara ett förslag
Jag vill avråda till att form av frånluftsventilation utan återvinning. Och ska man ha det så keep it simple. Co2 styrning å nån VOC funktion. Meningslöst.
 
I Installation skrev:
Jag vill avråda till att form av frånluftsventilation utan återvinning. Och ska man ha det så keep it simple. Co2 styrning å nån VOC funktion. Meningslöst.
Det är ju bättre med mekanisk frånluft utan återvinning jämfört med ingen frånluft. Varför ens avråda från det?
Självfallet vill man ha återvinning men det kostar en rejäl slant.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
D DahlEricsson1000 skrev:
Det är ju bättre med mekanisk frånluft utan återvinning jämfört med ingen frånluft. Varför ens avråda från det?
Självfallet vill man ha återvinning men det kostar en rejäl slant.
Ja absolut men inte med mer hokuspokus än nödvändigt.
Fläktar i wc/dusch med fukt/närvaro funkar kalas för ändamålet.
Co2 styrning blir bara löjligt.
Sen vad gäller kostnad så visst. Ett nytt ftx för säg 60kkr är en investering. Men att suga in kalluft i 5 bast och värma upp säg 35-40l/s kostar rätt mycket deg även om fläkten bara kostade 3 lax att köpa å peta in.
 
  • Gilla
DahlEricsson1000
  • Laddar…
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Finns en modell som heter healthbox 3.0 som är en behovsstyrd mekanisk ventilation, den har tydligen sensorer som känner av och styr ventilationen efter fukt, lukt och koldioxidhalt.
Har själv funderat på den i våran kommande tillbyggnad
Jag har denna i mitt hus och kan inte annat än att rekommendera den. Funkar hur bra som helst i alla avseenden. Ta dit någon som du kan snacka med.
 
A andymannen skrev:
Jag har denna i mitt hus och kan inte annat än att rekommendera den. Funkar hur bra som helst i alla avseenden. Ta dit någon som du kan snacka med.
Hej, vi tittar på olika typer av ventilation i vår 30-talsvilla. Bland annat FTX men vi kommer även få offert på en Healtbox 3.0 som kan vara en god idé för oss.

Har du installerat denna i befintligt hus eller vid nyproduktion?
Jämförde du något med FTX och vilka var i så fall argument från installatör av FTX att välja det?
Rekommenderar du fortfarande Healthbox 3.0 eller har du sett några brister sen i mars?
 
Jag installerade den i befintligt hus (1975 i betong). Anledningen till att jag valde bort FTX var dragningen av rör, installationskostnader, och ”jobbet” efteråt med injustering och filterbyte mm. Det finns nog många som inte håller med men det är mina tankar och synpunkter. Sen är ju energibesparingen rätt stor jämfört med vanlig frånluft och den ligger inte långt från FTX om man tänker på besparingen då. Kvaliteten på luften i huset blev genast mycket bättre och den håller sig på en bra nivå. Jag mätte luftkvaliteten innan co2, voc, mm och det var på tok för högt. Healthbox mäter själv hela tiden så det är lätt att hålla koll och sensorerna håller en hög kvalitet. Sen skall man vara ärlig…. Har man en massa folk hemma så stiger värden om man inte trycker på ventilationen extra. Boxen lever sitt egna liv och sköter luften men man kan manuellt boosta ventilationen. Den har gått problemfritt sedan mars nu och jag är nöjd med installationen och funktionen. Har dock några rum kvar i suterrängdelen att installera i men det går lite segt när allt är av betong😂. Själva enheten kan hantera 11 rum (kommer inte ihåg storlek/luftvolym men det är mycket). Installationen var väldigt enkel då jag gjorde det själv. Sen om man är sån som människa så kan man koppla in den i HA/Homey osv, självklar finns det en app som funkar helt ok. Kort och gott, jag är nöjd med den. Hör av dig om du har några andra funderingar.
 
A andymannen skrev:
Jag installerade den i befintligt hus (1975 i betong). Anledningen till att jag valde bort FTX var dragningen av rör, installationskostnader, och ”jobbet” efteråt med injustering och filterbyte mm. Det finns nog många som inte håller med men det är mina tankar och synpunkter. Sen är ju energibesparingen rätt stor jämfört med vanlig frånluft och den ligger inte långt från FTX om man tänker på besparingen då. Kvaliteten på luften i huset blev genast mycket bättre och den håller sig på en bra nivå. Jag mätte luftkvaliteten innan co2, voc, mm och det var på tok för högt. Healthbox mäter själv hela tiden så det är lätt att hålla koll och sensorerna håller en hög kvalitet. Sen skall man vara ärlig…. Har man en massa folk hemma så stiger värden om man inte trycker på ventilationen extra. Boxen lever sitt egna liv och sköter luften men man kan manuellt boosta ventilationen. Den har gått problemfritt sedan mars nu och jag är nöjd med installationen och funktionen. Har dock några rum kvar i suterrängdelen att installera i men det går lite segt när allt är av betong😂. Själva enheten kan hantera 11 rum (kommer inte ihåg storlek/luftvolym men det är mycket). Installationen var väldigt enkel då jag gjorde det själv. Sen om man är sån som människa så kan man koppla in den i HA/Homey osv, självklar finns det en app som funkar helt ok. Kort och gott, jag är nöjd med den. Hör av dig om du har några andra funderingar.
R Rickard Hansson skrev:
Hej, vi tittar på olika typer av ventilation i vår 30-talsvilla. Bland annat FTX men vi kommer även få offert på en Healtbox 3.0 som kan vara en god idé för oss.

Har du installerat denna i befintligt hus eller vid nyproduktion?
Jämförde du något med FTX och vilka var i så fall argument från installatör av FTX att välja det?
Rekommenderar du fortfarande Healthbox 3.0 eller har du sett några brister sen i mars?
Jag var själv inne på Healthbox i vår tillbyggnad men tyckte priset var lite i överkant. Så det blev ett ftx istället ( flexit).
Hittade dock en internetbutik från Belgien som sålde Healthbox för halva priset
 
A andymannen skrev:
Jag installerade den i befintligt hus (1975 i betong). Anledningen till att jag valde bort FTX var dragningen av rör, installationskostnader, och ”jobbet” efteråt med injustering och filterbyte mm. Det finns nog många som inte håller med men det är mina tankar och synpunkter. Sen är ju energibesparingen rätt stor jämfört med vanlig frånluft och den ligger inte långt från FTX om man tänker på besparingen då. Kvaliteten på luften i huset blev genast mycket bättre och den håller sig på en bra nivå. Jag mätte luftkvaliteten innan co2, voc, mm och det var på tok för högt. Healthbox mäter själv hela tiden så det är lätt att hålla koll och sensorerna håller en hög kvalitet. Sen skall man vara ärlig…. Har man en massa folk hemma så stiger värden om man inte trycker på ventilationen extra. Boxen lever sitt egna liv och sköter luften men man kan manuellt boosta ventilationen. Den har gått problemfritt sedan mars nu och jag är nöjd med installationen och funktionen. Har dock några rum kvar i suterrängdelen att installera i men det går lite segt när allt är av betong😂. Själva enheten kan hantera 11 rum (kommer inte ihåg storlek/luftvolym men det är mycket). Installationen var väldigt enkel då jag gjorde det själv. Sen om man är sån som människa så kan man koppla in den i HA/Homey osv, självklar finns det en app som funkar helt ok. Kort och gott, jag är nöjd med den. Hör av dig om du har några andra funderingar.
Sitter i en äldre självdragsvilla på lite över 200 kvm nu och har också snubblat över Healthbox 3.0, det jag har svårt att landa i är att den verkar så dyr att få insatt sett till att det "endast" är en frånluftsfläkt om än behovsstyrd. Vilket företag köpte du in från? Hur enkel var själva installationen och hur/var drog du kanalerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.