29 455 läst · 569 svar
29k läst
569 svar
Fossilbilen överlägsen elbilen. Fakta.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 416 inlägg
Svårt att se den där kalkylen. Vad räknar den med för siffrorna ser låga ut?E enoch85 skrev:Jag har inte räknat på det i detalj själv, men finns ju hur mycket som helst online, t.ex: [länk]
Här har vi ett exempel där jag räknat på en fossilbil för 300 000 kr och en ID4 med 4000 mil per år. Tar inte många år att tjäna in kostnaden på elbil. Det är lite som solceller. En stor investering i början som lönar sig över tid.
Så hur blev det med ditt påstående om att batteriet bara håller 8 år?
Elbilen kommer inte överleva. Tror mer på vätgasbilar. Brandrisk, urladdningsrisk samt att om du ska köra ner till Kurdistan eller Iran…. finns inte många platser att ladda på där inte.
Inte någonstans i Mellanöstern för den delen. Inga laddare om man inte ful-laddar från 220V.
Köpa elbil är som att köpa bensinbil idag när du vet Riksdagen kommer besluta att förbjuda all bensinförsäljning den 1:-a JULI 2025.
Bara dumt.
Inte någonstans i Mellanöstern för den delen. Inga laddare om man inte ful-laddar från 220V.
Köpa elbil är som att köpa bensinbil idag när du vet Riksdagen kommer besluta att förbjuda all bensinförsäljning den 1:-a JULI 2025.
Bara dumt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 183 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 183 inlägg
Det som är dumt är väl dina självsäkra analyser utan kunskap?M Matte Bygg skrev:Elbilen kommer inte överleva. Tror mer på vätgasbilar. Brandrisk, urladdningsrisk samt att om du ska köra ner till Kurdistan eller Iran…. finns inte många platser att ladda på där inte.
Inte någonstans i Mellanöstern för den delen. Inga laddare om man inte ful-laddar från 220V.
Köpa elbil är som att köpa bensinbil idag när du vet Riksdagen kommer besluta att förbjuda all bensinförsäljning den 1:-a JULI 2025.
Bara dumt.
Vätgasbilar som du tror på har man pratat om i 30 år, dvs långt innan Tesla dök upp på scenen. De är alltid 10 år bort. Toyota är väl det enda bilföretag som satsat på detta och de börjar skifta fokus... Synd att du inte såg diskussionen om vätgasbilar som framtiden i mitten på 90-talet eller runt 2005, eller runt 2015, då kanske du varit lite mer skeptisk.
Det är ju tur att det inte finns några risker med vätgas.
220V, var hittar du det? I Sverige har vi iallafall haft 230V sen 1988. Om du var med innan dess borde du hört talas om vätgasbilar innan.
Kanske bättre att du satsar på det du är bra på, att medla mellan två grannar i fajt och din expertis inom elavtal?! 🤔
Ja elbilar när nog förr eller senare dö ut, liksom det mesta, men ska man köpa ny bil nu så verkar det iallafall mycket smartare att välja elbil framför vätgasbil för den absoluta majoriteten. Köper man vätgasbil kommer man garanterat inte ta sig till de platser du nämner och de allra flesta köper nog inte en bil för att det ska vara enklare att köra till Iran om 25 år.
E enoch85 skrev:Jag har inte räknat på det i detalj själv, men finns ju hur mycket som helst online, t.ex: [länk]
Här har vi ett exempel där jag räknat på en fossilbil för 300 000 kr och en ID4 med 4000 mil per år. Tar inte många år att tjäna in kostnaden på elbil. Det är lite som solceller. En stor investering i början som lönar sig över tid.
Så hur blev det med ditt påstående om att batteriet bara håller 8 år?
Håller med när det gäller Elbil vs Vätgasbil. Skulle välja direkt köpa förstnämnda.Fairlane skrev:Det som är dumt är väl dina självsäkra analyser utan kunskap?
Vätgasbilar som du tror på har man pratat om i 30 år, dvs långt innan Tesla dök upp på scenen. De är alltid 10 år bort. Toyota är väl det enda bilföretag som satsat på detta och de börjar skifta fokus... Synd att du inte såg diskussionen om vätgasbilar som framtiden i mitten på 90-talet eller runt 2005, eller runt 2015, då kanske du varit lite mer skeptisk.
Det är ju tur att det inte finns några risker med vätgas.
220V, var hittar du det? I Sverige har vi iallafall haft 230V sen 1988. Om du var med innan dess borde du hört talas om vätgasbilar innan.
Kanske bättre att du satsar på det du är bra på, att medla mellan två grannar i fajt och din expertis inom elavtal?! 🤔
Ja elbilar när nog förr eller senare dö ut, liksom det mesta, men ska man köpa ny bil nu så verkar det iallafall mycket smartare att välja elbil framför vätgasbil för den absoluta majoriteten. Köper man vätgasbil kommer man garanterat inte ta sig till de platser du nämner och de allra flesta köper nog inte en bil för att det ska vara enklare att köra till Iran om 25 år.
Men ”10 år bort” är inte så länge. Minns du Breivik och Utöya? 11 år sen. Tiden går ”snabbt” trots att tiden är konstant, enligt Albert Einstein.
När diesel och bensinen kostar runt 11-13 SEK så kommer du ångra dig. Elen kommer bara kosta mer medan det finns triljoner liter olja under våra fötter.
Welcome to Iran.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 183 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 183 inlägg
Nja, jag kör just nu bensinbil, men ser inte det som framtiden. Vätgasbil är 10 år bort har man sagt i 30 år. Kanske får man rätt nu, men när inga biltillverkare direkt satsar på det (till och med Toyota byter fokus) så är jag ännu mer skeptisk.M Matte Bygg skrev:Håller med när det gäller Elbil vs Vätgasbil. Skulle välja direkt köpa förstnämnda.
Men ”10 år bort” är inte så länge. Minns du Breivik och Utöya? 11 år sen. Tiden går ”snabbt” trots att tiden är konstant, enligt Albert Einstein.
När diesel och bensinen kostar runt 11-13 SEK så kommer du ångra dig. Elen kommer bara kosta mer medan det finns triljoner liter olja under våra fötter.
Welcome to Iran.
Håller med där. Men vätgas måste förfinas men helst bra elbilar framför vätgas.Fairlane skrev:
Med ”bra” menar jag att el-bilarna skall ha
1-Bra räckvidd
2-Bra eldmotstånd (att inte bilarna brinner)
3-Väga mindre
4-inte vara så dyra.
Du betalar 1 miljon för ett batteri, lite plåt och glas. Orimligt. En BRA elbil borde kosta Max 150.000 SEK
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 416 inlägg
Vi kan väl närma oss fakta.M Matte Bygg skrev:Håller med där. Men vätgas måste förfinas men helst bra elbilar framför vätgas.
Med ”bra” menar jag att el-bilarna skall ha
1-Bra räckvidd
2-Bra eldmotstånd (att inte bilarna brinner)
3-Väga mindre
4-inte vara så dyra.
Du betalar 1 miljon för ett batteri, lite plåt och glas. Orimligt. En BRA elbil borde kosta Max 150.000 SEK
1:
Vad är bra räckvidd för dig? En Tesla Model 3 Long range kan köra från Stockholm till Göteborg på en laddning
2:
Bensin och dieselbilar brinner 9 gånger oftare än elbilar
https://alltomelbil.se/faktakollen-elbilar-brinner-fortfarande-mer-sallan-an-diesel-och-bensinbilar/
3:
Tesla Model 3 väger mindre än en Volvo S60 redan idag. Generellt sett pratar vi om ~350kg för batteri och motor på elbilar.
En dieselmotor med växellåda ~250kg + 60l tank (~50kg) = ~300kg så det är i samma härad och diffar lite beroende på storlek.
4:
BMW 320d börjar idag på 499'
Tesla Model 3 börjar på 519'
Sen finns det billigare av båda så som MG4, Skoda Octavia etc.
Vilka nya bilar får man för 150' idag. Länka gärna. Dacia Sandero börjar på 180' idag.
Vi har ju inte fått fram högvolymproduktion på Solid state batterier ännu. Dom är betydligt mindre och lättare för given kapacitet. Bra degraderingsmotstånd, snabbare laddning och mycket bättre i kyla.
Vätgasbilar är runt 5 år bort, bakåt i tiden. I USA stämmer ägarna Toyota för att det "inte finns någonstans att tanka"
Det du skriver är inte fakta.Johannes Carlsson skrev:Vi kan väl närma oss fakta.
1:
Vad är bra räckvidd för dig? En Tesla Model 3 Long range kan köra från Stockholm till Göteborg på en laddning
2:
Bensin och dieselbilar brinner 9 gånger oftare än elbilar
[länk]
3:
Tesla Model 3 väger mindre än en Volvo S60 redan idag. Generellt sett pratar vi om ~350kg för batteri och motor på elbilar.
En dieselmotor med växellåda ~250kg + 60l tank (~50kg) = ~300kg så det är i samma härad och diffar lite beroende på storlek.
4:
BMW 320d börjar idag på 499'
Tesla Model 3 börjar på 519'
Sen finns det billigare av båda så som MG4, Skoda Octavia etc.
Vilka nya bilar får man för 150' idag. Länka gärna. Dacia Sandero börjar på 180' idag.
För det första: Dacia=skräp. Rostar efter en sommar.
Skatt, försäkring och besiktning är billigare. Sen skrotas den efter 1,5-2,5 år. Garbage.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 416 inlägg
Kanske va så förr. Körde en 2019 Duster med 15' mil i somras och den kändes superbra. Tyst och bränslesnål. Inget konstigt med den.M Matte Bygg skrev:
Men visst det finns lyxigare bilar 😀
Den va inte rostig. Va ju lixom inte en Volkswagen
Påpeka gärna var jag har fel med lite källor
150.000??M Matte Bygg skrev:Håller med där. Men vätgas måste förfinas men helst bra elbilar framför vätgas.
Med ”bra” menar jag att el-bilarna skall ha
1-Bra räckvidd
2-Bra eldmotstånd (att inte bilarna brinner)
3-Väga mindre
4-inte vara så dyra.
Du betalar 1 miljon för ett batteri, lite plåt och glas. Orimligt. En BRA elbil borde kosta Max 150.000 SEK
Jag trodde att du var emot barnarbete?
M Matte Bygg skrev:
Du har kanske rätt. Tankar inte E85. Endast 98 power från Shell.Alfredo skrev: