D Dilato skrev:
Medelbilisten/husägaren behöver inte ett tyngre släp än 750 kg i vardagen, resten är enstaka undantag som man får lösa då.
Jag äger 2st på 1000kg/st och lånar vid behov släp på 2, 2,5 och 3,5 ton visserligen får jag bara lasta dem till 2ton för bilen får inte dra mera.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Jag har inte räknat på det i detalj själv, men finns ju hur mycket som helst online, t.ex: [länk]

Här har vi ett exempel där jag räknat på en fossilbil för 300 000 kr och en ID4 med 4000 mil per år. Tar inte många år att tjäna in kostnaden på elbil. Det är lite som solceller. En stor investering i början som lönar sig över tid.

Så hur blev det med ditt påstående om att batteriet bara håller 8 år?
Svårt att se den där kalkylen. Vad räknar den med för siffrorna ser låga ut?
 
Elbilen kommer inte överleva. Tror mer på vätgasbilar. Brandrisk, urladdningsrisk samt att om du ska köra ner till Kurdistan eller Iran…. finns inte många platser att ladda på där inte.

Inte någonstans i Mellanöstern för den delen. Inga laddare om man inte ful-laddar från 220V.

Köpa elbil är som att köpa bensinbil idag när du vet Riksdagen kommer besluta att förbjuda all bensinförsäljning den 1:-a JULI 2025.
Bara dumt.
 
  • Haha
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
M Matte Bygg skrev:
Elbilen kommer inte överleva. Tror mer på vätgasbilar. Brandrisk, urladdningsrisk samt att om du ska köra ner till Kurdistan eller Iran…. finns inte många platser att ladda på där inte.

Inte någonstans i Mellanöstern för den delen. Inga laddare om man inte ful-laddar från 220V.

Köpa elbil är som att köpa bensinbil idag när du vet Riksdagen kommer besluta att förbjuda all bensinförsäljning den 1:-a JULI 2025.
Bara dumt.
Det som är dumt är väl dina självsäkra analyser utan kunskap?

Vätgasbilar som du tror på har man pratat om i 30 år, dvs långt innan Tesla dök upp på scenen. De är alltid 10 år bort. Toyota är väl det enda bilföretag som satsat på detta och de börjar skifta fokus... Synd att du inte såg diskussionen om vätgasbilar som framtiden i mitten på 90-talet eller runt 2005, eller runt 2015, då kanske du varit lite mer skeptisk.

Det är ju tur att det inte finns några risker med vätgas.

220V, var hittar du det? I Sverige har vi iallafall haft 230V sen 1988. Om du var med innan dess borde du hört talas om vätgasbilar innan.

Kanske bättre att du satsar på det du är bra på, att medla mellan två grannar i fajt och din expertis inom elavtal?! 🤔

Ja elbilar när nog förr eller senare dö ut, liksom det mesta, men ska man köpa ny bil nu så verkar det iallafall mycket smartare att välja elbil framför vätgasbil för den absoluta majoriteten. Köper man vätgasbil kommer man garanterat inte ta sig till de platser du nämner och de allra flesta köper nog inte en bil för att det ska vara enklare att köra till Iran om 25 år.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Jag har inte räknat på det i detalj själv, men finns ju hur mycket som helst online, t.ex: [länk]

Här har vi ett exempel där jag räknat på en fossilbil för 300 000 kr och en ID4 med 4000 mil per år. Tar inte många år att tjäna in kostnaden på elbil. Det är lite som solceller. En stor investering i början som lönar sig över tid.

Så hur blev det med ditt påstående om att batteriet bara håller 8 år?
Fairlane Fairlane skrev:
Det som är dumt är väl dina självsäkra analyser utan kunskap?

Vätgasbilar som du tror på har man pratat om i 30 år, dvs långt innan Tesla dök upp på scenen. De är alltid 10 år bort. Toyota är väl det enda bilföretag som satsat på detta och de börjar skifta fokus... Synd att du inte såg diskussionen om vätgasbilar som framtiden i mitten på 90-talet eller runt 2005, eller runt 2015, då kanske du varit lite mer skeptisk.

Det är ju tur att det inte finns några risker med vätgas.

220V, var hittar du det? I Sverige har vi iallafall haft 230V sen 1988. Om du var med innan dess borde du hört talas om vätgasbilar innan.

Kanske bättre att du satsar på det du är bra på, att medla mellan två grannar i fajt och din expertis inom elavtal?! 🤔

Ja elbilar när nog förr eller senare dö ut, liksom det mesta, men ska man köpa ny bil nu så verkar det iallafall mycket smartare att välja elbil framför vätgasbil för den absoluta majoriteten. Köper man vätgasbil kommer man garanterat inte ta sig till de platser du nämner och de allra flesta köper nog inte en bil för att det ska vara enklare att köra till Iran om 25 år.
Håller med när det gäller Elbil vs Vätgasbil. Skulle välja direkt köpa förstnämnda.

Men ”10 år bort” är inte så länge. Minns du Breivik och Utöya? 11 år sen. Tiden går ”snabbt” trots att tiden är konstant, enligt Albert Einstein.

När diesel och bensinen kostar runt 11-13 SEK så kommer du ångra dig. Elen kommer bara kosta mer medan det finns triljoner liter olja under våra fötter.

Welcome to Iran.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M Matte Bygg skrev:
Håller med när det gäller Elbil vs Vätgasbil. Skulle välja direkt köpa förstnämnda.

Men ”10 år bort” är inte så länge. Minns du Breivik och Utöya? 11 år sen. Tiden går ”snabbt” trots att tiden är konstant, enligt Albert Einstein.

När diesel och bensinen kostar runt 11-13 SEK så kommer du ångra dig. Elen kommer bara kosta mer medan det finns triljoner liter olja under våra fötter.

Welcome to Iran.
Nja, jag kör just nu bensinbil, men ser inte det som framtiden. Vätgasbil är 10 år bort har man sagt i 30 år. Kanske får man rätt nu, men när inga biltillverkare direkt satsar på det (till och med Toyota byter fokus) så är jag ännu mer skeptisk.
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nja, jag kör just nu bensinbil, men ser inte det som framtiden. Vätgasbil är 10 år bort har man sagt i 30 år. Kanske får man rätt nu, men när inga biltillverkare direkt satsar på det (till och med Toyota byter fokus) så är jag ännu mer skeptisk.
Håller med där. Men vätgas måste förfinas men helst bra elbilar framför vätgas.

Med ”bra” menar jag att el-bilarna skall ha
1-Bra räckvidd
2-Bra eldmotstånd (att inte bilarna brinner)
3-Väga mindre
4-inte vara så dyra.

Du betalar 1 miljon för ett batteri, lite plåt och glas. Orimligt. En BRA elbil borde kosta Max 150.000 SEK
 
  • Haha
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Håller med där. Men vätgas måste förfinas men helst bra elbilar framför vätgas.

Med ”bra” menar jag att el-bilarna skall ha
1-Bra räckvidd
2-Bra eldmotstånd (att inte bilarna brinner)
3-Väga mindre
4-inte vara så dyra.

Du betalar 1 miljon för ett batteri, lite plåt och glas. Orimligt. En BRA elbil borde kosta Max 150.000 SEK
Vi kan väl närma oss fakta.
1:
Vad är bra räckvidd för dig? En Tesla Model 3 Long range kan köra från Stockholm till Göteborg på en laddning

2:
Bensin och dieselbilar brinner 9 gånger oftare än elbilar
https://alltomelbil.se/faktakollen-elbilar-brinner-fortfarande-mer-sallan-an-diesel-och-bensinbilar/

3:
Tesla Model 3 väger mindre än en Volvo S60 redan idag. Generellt sett pratar vi om ~350kg för batteri och motor på elbilar.
En dieselmotor med växellåda ~250kg + 60l tank (~50kg) = ~300kg så det är i samma härad och diffar lite beroende på storlek.

4:
BMW 320d börjar idag på 499'
Tesla Model 3 börjar på 519'
Sen finns det billigare av båda så som MG4, Skoda Octavia etc.
Vilka nya bilar får man för 150' idag. Länka gärna. Dacia Sandero börjar på 180' idag.


Vi har ju inte fått fram högvolymproduktion på Solid state batterier ännu. Dom är betydligt mindre och lättare för given kapacitet. Bra degraderingsmotstånd, snabbare laddning och mycket bättre i kyla.

Vätgasbilar är runt 5 år bort, bakåt i tiden. I USA stämmer ägarna Toyota för att det "inte finns någonstans att tanka"
 
  • Gilla
Skandiamannen och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vi kan väl närma oss fakta.
1:
Vad är bra räckvidd för dig? En Tesla Model 3 Long range kan köra från Stockholm till Göteborg på en laddning

2:
Bensin och dieselbilar brinner 9 gånger oftare än elbilar
[länk]

3:
Tesla Model 3 väger mindre än en Volvo S60 redan idag. Generellt sett pratar vi om ~350kg för batteri och motor på elbilar.
En dieselmotor med växellåda ~250kg + 60l tank (~50kg) = ~300kg så det är i samma härad och diffar lite beroende på storlek.

4:
BMW 320d börjar idag på 499'
Tesla Model 3 börjar på 519'
Sen finns det billigare av båda så som MG4, Skoda Octavia etc.
Vilka nya bilar får man för 150' idag. Länka gärna. Dacia Sandero börjar på 180' idag.
Det du skriver är inte fakta.
För det första: Dacia=skräp. Rostar efter en sommar.
Skatt, försäkring och besiktning är billigare. Sen skrotas den efter 1,5-2,5 år. Garbage.
 
R Rkarlsson skrev:
Alla jag tankat vid har spärr.
Alla diesel möjligen men E85 brukar inte ha en spärr.
 
M Matte Bygg skrev:
Det du skriver är inte fakta.
För det första: Dacia=skräp. Rostar efter en sommar.
Skatt, försäkring och besiktning är billigare. Sen skrotas den efter 1,5-2,5 år. Garbage.
Kanske va så förr. Körde en 2019 Duster med 15' mil i somras och den kändes superbra. Tyst och bränslesnål. Inget konstigt med den.
Men visst det finns lyxigare bilar 😀

Den va inte rostig. Va ju lixom inte en Volkswagen :p

Påpeka gärna var jag har fel med lite källor
 
  • Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Alla diesel möjligen men E85 brukar inte ha en spärr.
Måste finnas spärr.
Tillägg: tror det är lag på det.
 
M Matte Bygg skrev:
Håller med där. Men vätgas måste förfinas men helst bra elbilar framför vätgas.

Med ”bra” menar jag att el-bilarna skall ha
1-Bra räckvidd
2-Bra eldmotstånd (att inte bilarna brinner)
3-Väga mindre
4-inte vara så dyra.

Du betalar 1 miljon för ett batteri, lite plåt och glas. Orimligt. En BRA elbil borde kosta Max 150.000 SEK
150.000??
Jag trodde att du var emot barnarbete?
 
  • Haha
  • Gilla
jannebmw och 2 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Måste finnas spärr.
Tillägg: tror det är lag på det.
Pratar vi om samma sorts spärr? Den som låser munstycket till fullt flöde. Varför skulle det vara lag på det? För att spara tankanden? De pumpar för E85 jag stött på har alla saknat spärr.

Edit: Tankhanden skulle det stå...
 
M Matte Bygg skrev:
Måste finnas spärr.
Alfredo Alfredo skrev:
Pratar vi om samma sorts spärr? Den som låser munstycket till fullt flöde. Varför skulle det vara lag på det? För att spara tankanden? De pumpar för E85 jag stött på har alla saknat spärr.
Du har kanske rätt. Tankar inte E85. Endast 98 power från Shell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.