JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vet inte i vilken av alla elbilstrådar den här länken passar bäst, men det fick bli här:

[länk]

Det råder ett illa dolt elbilsägarförakt där ute 😂
"teslaägareförakt"
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
richardtenggren
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vet inte i vilken av alla elbilstrådar den här länken passar bäst, men det fick bli här:

[länk]

Det råder ett illa dolt elbilsägarförakt där ute 😂
Ja, som Teslaägare förknippar man ju inte Dalarna med fjällen precis…

Träna i Sälen, åk i Åre! 🤓

Ps, lite ironi 🤭
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Storsockret
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vet inte i vilken av alla elbilstrådar den här länken passar bäst, men det fick bli här:

[länk]

Det råder ett illa dolt elbilsägarförakt där ute 😂
112-situationen hade aldrig uppstått i en pålitlig Volvo, det är sen gammalt. Sen att den inte hade uppstått i en annan Tesla som inte råkade gå sönder är ju skit samma.

Motorn dog en gång på min Saab 900 så vi fick invänta hjälp i minusgrader, så jag vet att bilar som drivs av samma bränsle som den i allmänhet, och andra Saab i synnerhet, är helt odugliga i svensk vinter.

Nu är jag som jag skrev tidigare bitter över att vi har problem med värmeelementet i vår Tesla. Det verkar inte heller ovanligt, vilket såklart är skitdåligt, men det är trots allt ett fel och inte en egenskap för elbilen. Om något så har värmen varit helt fantastisk. Riktigt snabb dessutom. Våra tidigare fossilbilar har inte haft något att komma med där.

Känns som att det glöms bort att dom flesta som kör elbil har ju bytt ifrån något och vet båda sidornas egenskaper, och bortsett från människor som absolut måste försvara sitt köp in i döden (ja, Teslasekten comes to mind) så känns det inte som en grej att inte kunna se fel och brister. Man har gjort en avvägning.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag som kör en elbil av annat märke är superimponerad av just värmen. Har varm luft strömmande i bilen bara någon minut efter start till skillnad mot vår volvodiesel (som förövrigt köptes som miljöbil) som behövde 10 minuter på sig att bli varm.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
[länk]
Man skulle vilja se den dagen det dras upp på löpsedlarna att kupéfläkten gick sönder i Anders Volvo V90 så att han fick byta till hyrbil. 😂
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vet inte i vilken av alla elbilstrådar den här länken passar bäst, men det fick bli här:

[länk]

Det råder ett illa dolt elbilsägarförakt där ute 😂
Fantastik journalistik, mer intetsägande får man leta efter. Expressen slår Aftonbladet numera.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag som kör en elbil av annat märke är superimponerad av just värmen. Har varm luft strömmande i bilen bara någon minut efter start till skillnad mot vår volvodiesel (som förövrigt köptes som miljöbil) som behövde 10 minuter på sig att bli varm.
Ingen dieselvärmare?

Kliver själv in i en varm diesel varje morgon 👏
 
JanneJanne123
C CM1234 skrev:
Ingen dieselvärmare?

Kliver själv in i en varm diesel varje morgon 👏
Jo, men med den var man tvungen att ställa in en avresetid djupt inne i någon meny för att den skulle dra igång innan man åkte, var före apparnas tid den bilen byggdes. Elbilens värmepump blir varm på under minuten utan att behöva förvarnas.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ahhh det låter rimligt. Om man får fråga, hur lång tid brukar det ta att få frostfria rutor?
 
JanneJanne123
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Storsockret Storsockret skrev:
112-situationen hade aldrig uppstått i en pålitlig Volvo, det är sen gammalt. Sen att den inte hade uppstått i en annan Tesla som inte råkade gå sönder är ju skit samma.
Volvo? Vid jultid fastnade två bilar i snödrev medan jag kom igenom med min Saab 9-5. Gissa märke på bilarna som fastnade? 😂

Nej seriöst det var knappast märket som skiljde, på samma sätt som det knappast är problem rent generellt med elbilar bara för att en elbil får ett fel.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
JanneJanne123
C CM1234 skrev:
Ahhh det låter rimligt. Om man får fråga, hur lång tid brukar det ta att få frostfria rutor?
Körbart med lite vilja på ett par minuter, helt rent under 5. Är för lat för att skrapa rutan 😂
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Får inte glömma att tidningar brukar älska reaktioner, vilket dom lyckas med 😅

Som vi alla vet så kan allt från elbilar till dieslar, cyklar och knän krångla…..
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Storsockret
Fairlane Fairlane skrev:
Volvo? Vid jultid fastnade två bilar i snödrev medan jag kom igenom med min Saab 9-5. Gissa märke på bilarna som fastnade? 😂
Det stod ”pålitlig dieselvolvo” i artikeln så det du säger är fake news.
 
  • Haha
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Jag kör för närvarande Volvo XC90 T8 årsmodell 2022, alltså en hybrid med två olika drivlinor. En för el och en för bensin.

Eldrivlinan har bytt följande delar på två år:
- Högvoltsbatteriet
- Elmotorn
- Elvärmaren

Bensindrivlinan har bytt följande på två år:
- Motorolja
- Oljefilter
- Luftfilter
Dvs planerad vanlig service.

Tack och lov att bilen haft nybilsgaranti. Av 24 månaders ägande har bilen stått på verkstad 2,5 månader. Är 90 % tillgänglighet OK har jag frågat mig själv.

Gissa vilken drivlina jag känner mest förtroende för just nu.
 
  • Wow
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.