Lite psäker på hur jag ska koppla hällen till perilexen. Det är en Cylinda 230V med jord, nolla och tre faskablar. Perilexuttaget i väggen är bara kopplad till en fas med nolla. Bryggar jag de tre kablarna i perilexen eller sätter jag alla till samma fas? Det är en cylinda ihi 560
 
Det låter konstigt att ha perilex med bara en fas. Men, ja hällen fungerar med att fasledare anslutet till fas. Har den verkligen tre fasledningar? Hällar går ofta på en eller två faser.
 
D Daniel 109 skrev:
Det låter konstigt att ha perilex med bara en fas. Men, ja hällen fungerar med att fasledare anslutet till fas. Har den verkligen tre fasledningar? Hällar går ofta på en eller två faser.
 
  • Etikett med texten "Cylinda", tekniska specifikationer, serienummer, stålbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett elektrisk anslutningsblock med kablageinstruktioner för olika konfigurationer; märkningar för L1, L2, L3, N och PE synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller ett avskalat elektriskt kabel med exponerade koppartrådar av olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja precis men detta gör mig fundersam 🧐
 
Är det enfas in i lägenheten? Vad är perilexuttaget avsäkrat med? För spisens del stämmer det att du kan bygla ihop alla faserna och koppla in den som enfas. Men det verkar mindre bra att använda ett perilexuttag till det.
 
Denä r säkrad med 16A. Mäter jag i uttaget har jag Nolla upp till vänster och 230V uppe höger men 0V och 0V i de två nedre. Annars har jag trefas i resten av lägenheten 🤓
 
  • Vit elekrisk sladd och stickpropp mot grå vägg, oanvänd och frånkopplad, smutsiga märken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oorganiserade elektriska sladdar och kontakter nära en vit vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Ambiii skrev:
Denä r säkrad med 16A. Mäter jag i uttaget har jag Nolla upp till vänster och 230V uppe höger men 0V och 0V i de två nedre. Annars har jag trefas i resten av lägenheten 🤓
Det låter inte klokt, trefas överallt där det inte behövs men i köket där det behövs finns det inte?
Det ser hemmasnickrat ut...
 
  • Gilla
Purre
  • Laddar…
Om du klarat dig på 16A till den gamla hällen så gör du det säkert till den nya också. Men det blir en bättre lösning om du ser till att få trefas till uttaget.

Det ser ganska fult ut där. Är grenuttaget kopplat till uttaget för ugnen? Det saknas klamring av kabeln till ugnsuttaget och den är avmantlad utanför uttaget.
 
  • Gilla
Purre
  • Laddar…
Ja ni, det är en jäkla bra fråga. Tidigare boende som dragit elen tror jag. Det är först nu jag sett detta och det ser fruktansvärt ut.
 
Om jag eventuellt skulle ta bort grenuttaget och sätta dit faserna till perilexuttaget vilket jag tror dom snott för att lägga till utanpåliggande uttag vid köksfläkten 🥲

Är det bäst då att koppla perikontakten enligt nedre alternativet på tidigare bild och om så räcker 16A?
 
Vad som krävs av avsäkring har mest att göra med ens matlagningsvanor. Så om säkringen inte brukar lösa med den gamla hällen när den är ansluten enfas 16A så kommer den inte att göra det med den nya heller. Med detta sagt så är det bättre att ansluta hällen till två eller tre faser. Typiskt är en häll ansluten till två faser. Sedan använder man den tredje till ugnen. Det kan finnas kopplingsplint för tre faser ändå. Men oftast är den tredje fasen inte ansluten till något inne i hällen. Uppdelningen är en fas till två plattor på en häll med fyra plattor. 2 faser 16A ger 7,4 kW vilket är precis vad hällen är märkt med.

Varför jag frågade om grenuttaget var för att dessa ofta inte är gjorda för så hög belastning som en ugn har. Om ugnen är ansluten via grenuttaget så tror jag att det är det viktigaste att åtgärda.
 
  • Gilla
Ambiii
  • Laddar…
B
@Avemo jag köper inte resonemanget om att det handlar om matlagningsvanor. Om den gamla hällen var 7400W precis som denna och säkringen aldrig gick kanske det möjligtvis handlar om vanor. Men om gamla hällen var 2400W så är det inte nödvändigtvis matlagningsvanorna som gjort att sökringen klarat sig. Och säkringen lär ryka när man ansluter en 7400W/32A häll, om man inte är väldigt försiktig.

I normala fall så ansluter man ju inte en pryl med 32A märkeffekt till en 16A säkring.

I detta fall är det ju som gjort för att dela upp det på 2 faser till hällen, och den tredje till ugnen. Finns även en och annan häll som man mjukvarumässigt i hällen kan effektbegränsa vid enfasanslutning. Ingen aning om denna kan effektbegränsas.

Av bilderna att döma så har det förekommit en del hempul här. Jag tror faktiskt det kan vara läge att plocka ut en elektriker och se över detta, komplettera med ytterligare ledare så hällen kan anslutas på ett lämpligt sätt, med tanke på den relativt höga strömmen.
 
  • Gilla
Ambiii och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
@Avemo jag köper inte resonemanget om att det handlar om matlagningsvanor. Om den gamla hällen var 7400W precis som denna och säkringen aldrig gick kanske det möjligtvis handlar om vanor. Men om gamla hällen var 2400W så är det inte nödvändigtvis matlagningsvanorna som gjort att sökringen klarat sig. Och säkringen lär ryka när man ansluter en 7400W/32A häll, om man inte är väldigt försiktig.
En spishäll med fyra plattor brukar vara på omkring 7 kW. Det gäller gjutjärnsplattor, keramisk häll och induktion. Det gäller spisar från 70-talet och det gäller nya spisar. Saken är den att 7,4 kW är den effekt som hällen har när alla plattor är uppskruvade på max samtidigt. Och så lagar de flesta inte mat. Därför fungerar det oftast i praktiken i lägenheter med enfasabonnemang att häll och ugn som tillsammans har en effekt på runt 10 kW sitter på en ensam 20A säkring.

I normala fall ansluter man som du säger inte en pryl med 32A märkström till en 16A säkring. Men spishällar är ett särfall där det oftast går bra. Med detta sagt är det givetvis bättre att ha 2x16A till hällen.
 
A
A Ambiii skrev:
Lite psäker på hur jag ska koppla hällen till perilexen. Det är en Cylinda 230V med jord, nolla och tre faskablar. Perilexuttaget i väggen är bara kopplad till en fas med nolla. Bryggar jag de tre kablarna i perilexen eller sätter jag alla till samma fas? Det är en cylinda ihi 560
i bruksanvisningen står det hu den skall kopplas
där kör du enfas och byglar i hällens kopplingsdosa 1,2 samt tre till fas
eller tvåfas byglar 1 och 2 till en fas och 3 tre till den andra

enfas rekommenderas säkring 1x25A så redan där har tillverkaren tagit höjd för att man inte kör alla på max samtidigt eller så finns det en icke redovisad effektbegränsning i programvaran
tvåfas 2x16A
teoretiskt går den att koppla tre faser med en ledare till var till var och en plintskruvar 1,2 resp3

noll-ledare och jord skall sitta på skruv 4 resp skruv märkt jord
 
Redigerat av moderator:
A
hällen som kommer ifrån Vestel Turkiet har 3700W per sida
man kan aproximera att respektive stor "platta" har ca2000W och den mindre 1700W
om man då gör tex ett uppkok på max effekt på de båda stora zonerna så blir det ca 17A vilket en 16 håller en stund för
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.