O [old rusty] skrev:
Och hur länge och hur varmt duschar du då?

Du släpper eventuellt ut stora mängder fukt i lägenheten varje gång du duschar..
Jag duschar knappt kanske 5-7 min. Har väl ca 37 grader när jag duschar. Duschar inte heller hemma varje dag då jag oftast duschar på jobb eller gymmet. Men ventilationen borde ju ta den fukten Men det gör den inte
 
S Smoulinka skrev:
Jag duschar knappt kanske 5-7 min. Har väl ca 37 grader när jag duschar. Duschar inte heller hemma varje dag då jag oftast duschar på jobb eller gymmet. Men ventilationen borde ju ta den fukten Men det gör den inte
Inte under tiden du duschar. Då blir det i nästan alla badrum imma på glas osv.
Men det lär ju inte som någon överdriven dusch nej.

Anledningen till att jag frågar är att jag har haft en mycket kort karriär som hyresvärd, iofs bara en handfull lägenheter men insåg ändå snabbt att vissa hyresgäster inte är speciellt snälla mot huset. Det man inte äger bryr vissa sig inte om alls, eller bara saknar kunskap om vad man gör i möblerade rum och inte. :)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Inte under tiden du duschar. Då blir det i nästan alla badrum imma på glas osv.
Men det lär ju inte som någon överdriven dusch nej.

Anledningen till att jag frågar är att jag har haft en mycket kort karriär som hyresvärd, iofs bara en handfull lägenheter men insåg ändå snabbt att vissa hyresgäster inte är speciellt snälla mot huset. Det man inte äger bryr vissa sig inte om alls, eller bara saknar kunskap om vad man gör i möblerade rum och inte. :)
Jag får duscha med dörren stängd i fortsättningen men sommaren går det inte, kan knappt andas där inne då och dörren sväller upp under sommaren så många gånger har jag fastnat inne i toan :(
Självklart ska man ta hand om hemmet, på alla sätt. Både för sin egna skull och för hyresvärden och nästa hyresgäst men vissa bryr sig inte och är vårdslösa.
 
BirgitS
Finns det en springa under eller över dörren så att luften kan passera när dörren är stängd?

Imma på spegeln etc. bör ha försvunnit 10-15 minuter efter att man slutar duscha.
 
Att dörren sväller upp och blir svårstängd beror på hög luftfuktighet på sommaren.
 
  • Gilla
Smoulinka
  • Laddar…
A
tack för dina svar, då är det en större firma som borde vara intresserade av att lösa de problem du har.

Så du måste lita på att de vet vad som måste göras.



När det gäller alla andra råd så tycker inte jag att du ska ge dig på att röra på varken ventiler eller lister, du bor i en hyresrätt och det är ägarens ansvar att se till så att lägenheten är bra.

Om du vill göra något mer bör du skaffa en sådan här https://www.clasohlson.com/se/Airthings-Wave-Mini,-luftkvalitetsmatare/p/41-2372 eller liknande produkt.

Den kan mäta hur luften är i dina rum över tid, även vilken luftfuktighet du har. Med dessa värden kan du sedan få mycket bättre hjälp här och även visa för hyresvärden om något är fel.

Med fel menar jag om luftfuktigheten inomhus ofta är över 60-70% eller om VOC värdena är dåliga pga usel ventilation.
 
  • Gilla
Smoulinka
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
tack för dina svar, då är det en större firma som borde vara intresserade av att lösa de problem du har.

Så du måste lita på att de vet vad som måste göras.



När det gäller alla andra råd så tycker inte jag att du ska ge dig på att röra på varken ventiler eller lister, du bor i en hyresrätt och det är ägarens ansvar att se till så att lägenheten är bra.

Om du vill göra något mer bör du skaffa en sådan här [länk] eller liknande produkt.

Den kan mäta hur luften är i dina rum över tid, även vilken luftfuktighet du har. Med dessa värden kan du sedan få mycket bättre hjälp här och även visa för hyresvärden om något är fel.

Med fel menar jag om luftfuktigheten inomhus ofta är över 60-70% eller om VOC värdena är dåliga pga usel ventilation.
Tack så mycket. Måste verkligen köpa sån mätare. Kan vara bra att ha
 
Här är en liten del från det de ska riva i köket
 
  • Mur med flagande färg och puts, renovering eller skada, byggdamm och skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongvägg med mögel, vitmålade lister, fukt- eller vattenskador och smuts, behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Smoulinka skrev:
Jag får duscha med öppen dörr alltid för annars blir det så immigt där inne och dörren går knappt öppna sen när jag ska ut ur badrummet. Har inte kolla luftfuktighet i sovrummet, måste köpa en mätare
En badrumsdörr ska ju vara en springa på i nederkant så tilluften kan komma in. Är dörren helt tät? Istället för att ha helt öppen dörr kör med en liten springa.
 
Har läst hela tråden nu, låter som du eventuellt har för lite tilluft in i lägenheten. Kolla över alla tilluftsventiler 👍
 
Antewallgren Antewallgren skrev:
Har läst hela tråden nu, låter som du eventuellt har för lite tilluft in i lägenheten. Kolla över alla tilluftsventiler 👍
Vad är tilluftsventiler? Förlåt är så okunnig med sånt här :( men enda jag tänker är att normalt ska det inte uppstå mögel eller fukt så där så något är fel. Det finns en springa nertill vid dörren men hjälper knappt.
 
S Smoulinka skrev:
Vad är tilluftsventiler? Förlåt är så okunnig med sånt här :( men enda jag tänker är att normalt ska det inte uppstå mögel eller fukt så där så något är fel. Det finns en springa nertill vid dörren men hjälper knappt.
Den ovanför fönstret är en tilluftsventil. För att man ska kunna suga ut luft måste även ny luft kunna komma in.
 
Antewallgren Antewallgren skrev:
Den ovanför fönstret är en tilluftsventil. För att man ska kunna suga ut luft måste även ny luft kunna komma in.
Jag har bara en i sovrummet och I köket ingenting bara den ventilationen den runda ovanför spisen och samma i badrummet
 
Glömde säga. Jag har ofta silverfiskar. I alla rum. I köket, köksskåp, vardagsrum, badrum, sovrum, hall :(
 
Hur ska man egentligen göra? Om luften är fuktig eller torr? Varför är den inte normal? Har nu sovit i vardagsrummet och tror luften är torr. Känns torrt i näsan när jag andas. Vaknade 1 inatt av att jag var så torr om fötterna att de kliade. Kände mig torr i munnen så fick dricka halvliter på en gång. Vaknade nu och har torr hy i ansiktet, håret är så torrt och strävt, irriterande ögon, hela kroppen torr och jag dricker ändå 2-3 l vatten dagligen. Sov med öppet fönster inatt också.
Vad gör man hemma om luften är fuktig? Och vad gör man om luften är torr? :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.