Jag brukar ta in hantverkare för att få upp "skalet" på det som skall göras, sedan gör jag det mesta av finliret själv. Hantverkarna är relativt väldigt mycket snabbare på "stommen" jämfört med finliret. Men det beror ju på vad man pratar om för jobb naturligtvis.

Mindre jobb gör jag också själv (klinkers i farstun, byta innertak - bara för att ge ett par exempel). Jag hade klarat av att smälla upp inglasningen själv, inga problem, men...
...hantverkaren har ju alla verktygen som gör att arbete högre än två meter blir så mycket lättare. Dessutom kommer de i par, vilket också snabbar upp den delen av jobbet. När det kommer till finliret så är de ofta i vägen för varandra, vilket minskar deras effektivitet. Enligt mina erfarenheter...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ang fönster där så bytte vi 70 fönster och två ytterdörrar på jobbet för nästan precis samma peng. Hälften fasta och hälften H-hängda av välkänt märke.
2 man körde uppåt 8 fönster per dag inkl listning.
Ej gerning.

Bara markplan och bra logistik
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag har med hjälp av svärfar (som varit snickare) byggt om nästan hela huset invändigt och en del utvändigt. Bland annat har vi:
* Flyttat/ändrat innerväggar.
* Byggt takkupa.
* Satt upp tre nya fönster och två dörrar.
* Flyttat ett fönster.
* Byggt två badrum och en tvättstuga.
* Byggt nytt kök i annat rum.
* Lagt in vattenburen golvvärme i 8 rum.

Vi har gjort allt snickeriarbete själva och jag har lagt all golvvärme. Det tycker jag har varit värt att göra själv men det har varit slitigt eftersom hela min familj samtidigt har bott i huset. Jag tog in hantverkare för att lägga/sätta våtrumsmattor på golv/väggar samt för all inkoppling av vatten och värme. Golvläggaren tog jag in eftersom det verkar krävas en duktig yrkesman för att få det snyggt och rörmokaren tog jag in eftersom vi inte hade så mycket erfarenhet av sådant jobb.

Fönster och dörrar var enkelt att sätta upp, men jag tycker att det var tidsödande och inte så kul att sätta upp smygar och foder. Taklister har också varit tidsödande, speciellt i snedtak.

Att göra så mycket själv har förstås sparat en massa pengar, men det är upp till var och en hur man värderar sin fritid. För egen del tycker jag att det har varit intressant, lärorikt och mestadels kul. Dock har det varit slitigt och vi hann inte så mycket med familjen de två semestrarna som nästan helt gick åt bygget. Väldigt många helger har också gått till bygget. Bygget har tagit mer tid än jag trodde från början och det kommer nog ta många år innan jag ens skulle orka fundera på ett lika stort projekt igen med familj och heltidsjobb.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T TuXy skrev:
Ni som lagt tid eller pengar på renovering av i princip ett helt hus, vilka delar skulle ni säga är de som är lämpligast att ta in hantverkare för?

Ett exempel är fönster. Fått offert för installerat och klart från en av de större leverantörerna på nästan 500 000 gör 20 enheter i hela huset. Exakt samma fönster, fast från bygghandel går loss på ca 180 000.
Det skulle innebära att det rent konkret kostar 320 000 för att täcka demontering och demontering inkl plåtar.
Lås oss säga att jag spenderar 1000 kr per enhet i spackel, skruv och någon plåt. Då har jag sparat ca 300 000 på att montera själv.

Kalkylen innebär således att utslaget på ett år kostar arbetet mig 25 000 efter skatt, eller ca 33 000 innan skatt per månad under ett år. Det är ganska mycket pengar och då uppstår frågan om det är värt det..

Samma gäller övriga delar såsom badrum, golvspån, måla, byta fasad (trä), spackla osv.

Hur har ni resonerat och vad ångrar ni mest i valet mellan egen styrka eller att ta in hjälpen?
Jag tycker man ska fundera utifrån tid, kostnad, kompetens och lust!

Tiden har för oss varit en avgörande faktor, vi har båda jobb som kräver mycket tid och vi har inte velat lägga all tid på husrenovering.

Som flera påpekat handlar det också om vilken kompetens man har för olika moment. En glad amatör gör det inte alltid varken snyggt eller rätt, i alla fall inte första gången (nu går det förstås att googla det mesta och fråga kunniga om råd).

En del saker har jag också funnit oerhört tråkiga, som ex spackla och slipa väggar! Jag har inte heller tålamodet för att de ska bli så slätt som jag vill ha det. Proffs har här löst det MYCKET snabbare med ett perfekt resultat. Då kan man ägna tiden åt det som är roligt och ger snabbare "feedback". :)

Utifrån ovanstående har vi gjort mycket invändigt: Byggt nytt kök, lagt parkettgolv i alla rum, renoverat trappa, byggt nya innerväggar, byggt bastu, satt panel i taket på vissa rum, monterat karmar/dörrar, tapetserat, målat massor. Alla vatten- och elarbeten, våtrum och kakel har lejts bort.

Utvändigt har det mesta lejts bort, även en sådan "enkel" sak som fasad- och fönstermålning. Hade inte ork att lägga semestern på det. Och gick sjukt mycket snabbare än om vi gjort det själva!
Vårt tak var rätt ansatt av mossa och efter många dagars skrapande och krattande för några år sedan, valde jag förra hösten att ta in experter även för det. Snyggt och rent och behandlat för att det inte ska komma tillbaka lika snabbt.

Har också jobbat tillsammans med snickare för att ex ta upp vägg och sätta in nytt fönster. Bra, då man lär sig samtidigt som det går lite snabbare än om snickaren skulle gjort det själv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T TuXy skrev:
Ni som lagt tid eller pengar på renovering av i princip ett helt hus, vilka delar skulle ni säga är de som är lämpligast att ta in hantverkare för?

Ett exempel är fönster. Fått offert för installerat och klart från en av de större leverantörerna på nästan 500 000 gör 20 enheter i hela huset. Exakt samma fönster, fast från bygghandel går loss på ca 180 000.
Det skulle innebära att det rent konkret kostar 320 000 för att täcka demontering och demontering inkl plåtar.
Lås oss säga att jag spenderar 1000 kr per enhet i spackel, skruv och någon plåt. Då har jag sparat ca 300 000 på att montera själv.

Kalkylen innebär således att utslaget på ett år kostar arbetet mig 25 000 efter skatt, eller ca 33 000 innan skatt per månad under ett år. Det är ganska mycket pengar och då uppstår frågan om det är värt det..

Samma gäller övriga delar såsom badrum, golvspån, måla, byta fasad (trä), spackla osv.

Hur har ni resonerat och vad ångrar ni mest i valet mellan egen styrka eller att ta in hjälpen?
Jag har renoverat precis hela huset förutom ytterdörren den är bara utflyttad efter tilläggsisoleringen. Jag gjorde allt själv utom el som min bror gjorde. Hade hjälp vid tunga arbeten och vid fasadputsen då vi putsade hela huset på en dag. Jag sparade stora summor pengar på det. Men jag är bra på att jobba extremt intensivt och är utbildad snickare. Att ju mer man gör själ desto mer pengar sparar man om man håller ett hyfsat tempo. Men att tro en rotrenovering av ett hus kan ske på kvällar och helger är oftast en feltolkning. Jag tog ledigt 2x 3 månader och la tid däremellan. De stora fönstermontörerna skall man ha extremt bra koll på och veta hur alla moment skall se ut som klara. Anlita en snickare ni litar på. Ta ett fast pris på de självklara jobben och löpande på resten eller löpande på allt om det är en bra snickare.
 
  • Gilla
TuXy och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Ang fönster där så bytte vi 70 fönster och två ytterdörrar på jobbet för nästan precis samma peng. Hälften fasta och hälften H-hängda av välkänt märke.
2 man körde uppåt 8 fönster per dag inkl listning.
Ej gerning.

Bara markplan och bra logistik
Tänket du 70 fönster för nästan 500k?
 
T TuXy skrev:
Tänket du 70 fönster för nästan 500k?
Ja, fönster, två dörrar. allt monterat och gamla bortforslat.
 
P Pligg85 skrev:
Ja, fönster, två dörrar. allt monterat och gamla bortforslat.
Det är bra pris! Var i landet är det?
 
Så mitt i Sverige man kan komma :)

Vet inte om det är dyrt eller billigt. Som konsument kanske man vill ha gerat och lite mer arbetat och det blir ju många timmar till mot att skjuta 4 lister utan att behöva millimeterprecision eller ytterligare fogning.

Räknar man på 6 enheter om dagen på två man så gör de allt på 13 dagar med dörrar.

200 timmar ca och 600 i timmen så är det 120K i arbete. Bra mängdrabatt på många enheter och hälften fasta fönster...

Som trådstarten är med 20 enheter så gör två snickare det på en vecka lätt. 80 mantimmar ca 50 tusen FÖRE rot.

Plåtarbete tillkommer då så klart 20-40 timmar? men det är ju solklart att offerten är inget annat än ekonomisk våldtäkt på ett par hundra tusen i ocker.

Men folk betalar ju uppenbarligen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Så mitt i Sverige man kan komma :)

Vet inte om det är dyrt eller billigt. Som konsument kanske man vill ha gerat och lite mer arbetat och det blir ju många timmar till mot att skjuta 4 lister utan att behöva millimeterprecision eller ytterligare fogning.

Räknar man på 6 enheter om dagen på två man så gör de allt på 13 dagar med dörrar.

200 timmar ca och 600 i timmen så är det 120K i arbete. Bra mängdrabatt på många enheter och hälften fasta fönster...

Som trådstarten är med 20 enheter så gör två snickare det på en vecka lätt. 80 mantimmar ca 50 tusen FÖRE rot.

Plåtarbete tillkommer då så klart 20-40 timmar? men det är ju solklart att offerten är inget annat än ekonomisk våldtäkt på ett par hundra tusen i ocker.

Men folk betalar ju uppenbarligen.
Tack för bra beräkning för att ha något att utgå från 🙂

Uppenbarligen finns det en marknad för snickare som drar på rejält. Kanske därför har hade tid direkt..
 
hsd
P Pligg85 skrev:
Så mitt i Sverige man kan komma :)
Ytterhogdal?
 
Flataklocken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.