S Smoulinka skrev:
Jag lagar mat kanske 3 ggr i veckan då jag mest äter på jobbet. Men jag öppnar fönstret helt när jag lagar mat för att inte lukta matos för mycket. Hänger ingen tvätt hemma, brukar hänga på balkongen i så fall. Har hängt på sommaren men då har jag öppet 24/7 och korsdrag
Har du ingen köksfläkt? Och ingen badrumsfläkt eftersom du duschar med dörren öppen? Inte konstigt om det blir fuktigt i lägenheten!
 
BirgitS
M mrsnhp skrev:
Har du ingen köksfläkt? Och ingen badrumsfläkt eftersom du duschar med dörren öppen? Inte konstigt om det blir fuktigt i lägenheten!
Det finns fungerande frånluftskanaler så det kan t.ex. vara en centralfläkt för hela husets frånluftskanaler eller bara fungerande självdrag.
 
M mrsnhp skrev:
Har du ingen köksfläkt? Och ingen badrumsfläkt eftersom du duschar med dörren öppen? Inte konstigt om det blir fuktigt i lägenheten!
Nej, ingen köksfläkt. Bars ventilation i kök och badrum som ventilerar lite men inget jag kan sätta på eller stänga av
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns fungerande frånluftskanaler så det kan t.ex. vara en centralfläkt för hela husets frånluftskanaler eller bara fungerande självdrag.
Det låter ju inte som att det är fungerande om man måste duscha med dörren öppen, öppna fönster vid matlagning och får mögel på fönstren 🙁 Så var det inte när vi bodde i lägenhet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Det låter ju inte som att det är fungerande om man måste duscha med dörren öppen, öppna fönster vid matlagning och får mögel på fönstren 🙁 Så var det inte när vi bodde i lägenhet.
Nej precis 😐😬 och jag känner ingen kraftig sug med handen när jag tar på ventilen
 
Ett enkelt test för att se om det är drag är att ta en bit toapapper eller hushållspapper och lägga mot ventilen i badrummet och köket. Den ska sugas fast. Har du en tallriksventil, kan det vara lite svårare att göra det dock. Att behöva ha dörren öppen när man duschar är inte normalt, kanske lite lite på glänt om dörren är för tät men då är det för att luft ska kunna komma in i badrummet och sugas ut genom ventilen.

Tråkigt att höra att hyresvärden inte bryr sig om fönstren, fasaden eller ventilationen, oavsett vad som orsakar problemet. De blir ju bara dyrare i längden när fönstren blir skadade av fukten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Maalkl skrev:
Ett enkelt test för att se om det är drag är att ta en bit toapapper eller hushållspapper och lägga mot ventilen i badrummet och köket. Den ska sugas fast. Har du en tallriksventil, kan det vara lite svårare att göra det dock. Att behöva ha dörren öppen när man duschar är inte normalt, kanske lite lite på glänt om dörren är för tät men då är det för att luft ska kunna komma in i badrummet och sugas ut genom ventilen.

Tråkigt att höra att hyresvärden inte bryr sig om fönstren, fasaden eller ventilationen, oavsett vad som orsakar problemet. De blir ju bara dyrare i längden när fönstren blir skadade av fukten.
Den klamrar sig fast men tyvärr inte så mycket. De ventiler min vän har så sugs pappret fast och man känner även med handen samt hör hur det blåser. Dörren i badrummet och köket är även svåra att stänga under sommaren. Det är det. Hyresvärden bryr sig inte och det roliga är, inte bara jag som drabbas utan han själv också i längden för det blir bara dyrare kostnader sen i slutändan om man ska hålla på undvika problemen och skyffla bort det
 
BirgitS
S Smoulinka skrev:
Nej precis 😐😬 och jag känner ingen kraftig sug med handen när jag tar på ventilen
Jag känner ett sug men inte ett kraftigt över mina ventiler och jag vet att de uppfyller de rekommenderade luftflödena med 10 resp. 15 l/s.
 
Jag tänkte en sak. Jag har betalat min hyra som vanligt och saneringen lär nog pågå i 1 månad sa dem. Hur gör man sen? Kommer jag få tillbaka för hyran eller? Tänker att både sovrum och kök är inte brukbart
 
S Smoulinka skrev:
Jag tänkte en sak. Jag har betalat min hyra som vanligt och saneringen lär nog pågå i 1 månad sa dem. Hur gör man sen? Kommer jag få tillbaka för hyran eller? Tänker att både sovrum och kök är inte brukbart
Hur många dagar ska det saneras? Kan du inte använda köket alls?
 
Vad menas med "behöver ha dörren öppen när jag duschar"?

Få badrumsventilationer håller ånga/fukt borta under tiden duschen pågår. Det är efter duschen fukten ska försvinna inom femton minuter.
Att du har dörren öppen under tiden du duschar kan mycket väl vara en del av problemet..
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur många dagar ska det saneras? Kan du inte använda köket alls?
De skulle vara helt klara med sanera och torka om 3-4 veckor. Köket kommer jag bara åt kranen och kylen inte spisen
 
O [old rusty] skrev:
Vad menas med "behöver ha dörren öppen när jag duschar"?

Få badrumsventilationer håller ånga/fukt borta under tiden duschen pågår. Det är efter duschen fukten ska försvinna inom femton minuter.
Att du har dörren öppen under tiden du duschar kan mycket väl vara en del av problemet..
Ja precis. Måste ha dörren öppen för annars blir det fuktigt och kvavt där inne, även om jag så har dörren på glänt 🫤
 
S Smoulinka skrev:
De skulle vara helt klara med sanera och torka om 3-4 veckor. Köket kommer jag bara åt kranen och kylen inte spisen
Du får förhandla med hyresvärden eller be hyresgästföreningen om hjälp ang. reducerad hyra.
 
  • Gilla
Smoulinka
  • Laddar…
S Smoulinka skrev:
Ja precis. Måste ha dörren öppen för annars blir det fuktigt och kvavt där inne, även om jag så har dörren på glänt 🫤
Och hur länge och hur varmt duschar du då?

Du släpper eventuellt ut stora mängder fukt i lägenheten varje gång du duschar..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.