Är det en vattenutkastare som går ut d är under fönster?
 
Jag skulle nog öppna upp ett eller flera större hål i gaveln på skåpen mot elementen med t ex en sticksåg innifrån.
Lämna 10 cm runt om, för gångjärns infästning mm.

Öppna på samma sätt i mellan väggarna.
I skåpet längst mot duschen bara i golvet.
Då får du luftcirkulation.
Inget kommer att synas utåt.

- Detta om det nu var bakom skåpen som det frös.
 
Vi gjorde samma misstag som ni när vi renoverade vårt badrum och ta vattenledningar i yttervägg. Våra frös vid - 14 grader.
Med min erfarenhet aldriglägg vattenrör i yttervägg dolt utan synligt.våra rör tinade själva vid ca 0 grader igen. Detta hände flera vintrar men fick aldrig något läckage.
 
Jag hade vattenskada i tvättstugan, förra året. Det var inte frysskada.
Men, vid återuppbyggnad fick inte några rör dras i yttervägg längre.
Mitt hus är ett 1800-talshus av timmer, tilläggsisolerat med 70-95mm på insidan. Fortfarande är flera rör dragna mot timmret, allså bakom isoleringen. Jag har bott här i 25 år, så sent som förra veckan har det varit -30 fem dagar i sträck.
Det är inget jag rekommenderar, men det jag vill säga är att det ska mycket till innan det fryser mitt inne i en vägg.
Jag tror också att TS rör har frusit. Dock är det nog inte bakom kaklet, utan någon annanstans i huset.
 
MathiasS MathiasS skrev:
...men hur skulle det egentligen har gjorts? Även om jag har lite svårt att hitta en annan förklaring till problemet här så är det ju ingen isolering mellan rören och kaklet och inomhusluften. Att det skulle vara 20 grader på ena sidan kaklet och mminusgrader på andra sidan har jag lite svårt att acceptera. Det skulle betyda att det hela tiden kondenserar vatten mot kaklet osv... dessutom har det väl inte varit -11 i många dagar?
Skåpet med luckor stängda, har väl ingen luftomsättning. D v s ingen uppvärmning av kaklet bakom skåpet.
Än värre om skåpet har bakvägg som ansluter mot kaklet, kanske med luftspalt emellan.

Försök att få in en mätspets till en termometer
Mot kaklet mitt på bakom skåpet.

Är där typ rumstemperatur, så tror jag inte att det frusit.
Däremot om det är 5 grader eller lägre.
 
Ett litet tips till alla som har haft fruset vatten i kombination med vattenfilter. Om vattnet inte strömmar lika bra som innan frysningen behöver det inte bero på att det finns en propp kvar någonstans.

I mitt fall hade det blivit kaos i filtersystemet och filtermassa hade följt med ut och satt sig i kranarna. Så det var bara att skruva av flödesbegränsarna och rensa bort filtermassan.
 
F FDT skrev:
Att det sägs att varmvatten fryser först beror som sagt på att det i många fall står stilla i den ledningen oftare längre tid än i kallvattenledningen.ruser
Vatten fryser onekligen vid minusgrader. Och varit med om att kallvattnet frusit i vägg men varmvattnet fungerade och genom att låta varmvattnet rinna lite tinade kallvattenledningen upp som låg parallellt invid :)
Fryser först pga att varmvattnet innehåller mindre syre än kallvatten.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Fryser först pga att varmvattnet innehåller mindre syre än kallvatten.
Är du säker på det? I så fall har du löst mysteriet med Mpemba-effekten som ledande fysiker inte kunnat förklara sen Aristoteles tid.
Skicka dina personuppgifter så ska jag nominera dig till Nobelpriset.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Fryser först pga att varmvattnet innehåller mindre syre än kallvatten.
Det där fick jag lära mig skolan.
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Fryser först pga att varmvattnet innehåller mindre syre än kallvatten.
Jag som trodde vatten var två väte en syre oavsett temperatur 🤔 🤓
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag som trodde vatten var två väte en syre oavsett temperatur 🤔 🤓
Mpembaeffekten säger inte att varmt vatten fryser fortare än kallt. Utan den säger varmt vatten "under särskilda omständigheter", fryser fortare. Vilka omständigheter har dock inte lyckats klargöras.
En sak kan vi nog iallafall säga. Att vatten i vanligt vattenrör inte tillhör en av dessa omständigheter.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.