J jonaserik skrev:
Dom måste följ varandra så det inte blir som ett vacum från värmekällan.
Nej, det blir inget vacum/undertryck någonstans i systemet oberoende vilken hastighet de bägge pumparna går i.

Gv-systemets cirkulationspump cirkulerar vattnet runt: gv-cp -> fördelare -> slingor -> fördelare -> gv-shunten -> gv-cp.
Gv-shunten har "bypass-ledning som som ser till att vattnet kan cirkulera oberoende cirkulation på matningen till/från gv-shunten från radiatorkretsen.
 
Skisna
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, det blir inget vacum/undertryck någonstans i systemet oberoende vilken hastighet de bägge pumparna går i.

Gv-systemets cirkulationspump cirkulerar vattnet runt: gv-cp -> fördelare -> slingor -> fördelare -> gv-shunten -> gv-cp.
Gv-shunten har "bypass-ledning som som ser till att vattnet kan cirkulera oberoende cirkulation på matningen till/från gv-shunten från radiatorkretsen.
Shitsnack, så du menar att pumpen statiska tryck på framsidan inte skapar ett undertryck ( vacum ) på sugsidan då. En balans finns alltid men pumpen trycker ( statiskt ) åt ett håll, då måste pumpen suga ( vacum ) eller vill du kalla det undertryck så gärna för mig, för det är samma sak.
 
Nej, du är ute och cyklar.
Pumparna påverkar inte varandra då de driver olika flöden. Pumpen till golvvärmen cirkulerar värmen i golvslingorna. Den suger inget vatten från radiatorsystemet och kan således inte skapa något vacuum i det.
 
Själv har jag ingen aning...

Tycker dock att det hela är märkligt:
- Helt ny bergvärmepump som producerar bra med varmvatten.
- Cirkulationspumpen till golvslingorna verkar fungera.
- Ställdon avmonterade och "piggarna" flexar om man trycker på dem.
- Varmvatten kommer fram till golvvärmeslingorna.

* Inga golvslingor verkar fungera (möjligtvis lite i golvet i tvättstugan som ligger något lägre än värmesystemet).
* 3 av 5 radiatorer fungerar inte. För ett par dagar sedan fungerade alla men inte golvvärmen, efter att jag stängde alla radiatorer och efter några timmar satte på alla igen...

Låter det som att det är luft i systemet eller kan det bero på något annat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.