Clarken37 skrev:
Ja, men du åker på skatt på övrigt
Ja, men det var inte synpunkten från min sida.
 
Clarken37 skrev:
Ja självklart är det bättre. Varför tror du ingen i hela europa utom Sverige och Portugal har föräljningsskatt? Därför att det låser in folk i sina bostäder.

Få vill byta ned sitt boende. Det måste man om man har en stor vinst och säljer. Säljer du en bostad för 10 msek med 100k inköpsvärde kan du bara köpa nytt för 8 msek pga skatten.

Så länge fastighetsskatten ligger på en nivå att den drar in samma pengar som reavinstskatten, blir inte så mycket pengar.

Detta föreslår ju i princip också alla ledande ekonomer, finansinspektionen med mera.
Jag har svårt att tycka synd om någon som har 8Mkr på kontot. Det får man mycket bostad för.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Jag har svårt att tycka synd om någon som har 8Mkr på kontot. Det får man mycket bostad för.
Visste att den standardkonmentaren skulle komma. Varför skulle det vara så synd om de som sitter i en bostad värd 10 msek för att de får betala lite mer än 10k om året i fastighetsskatt? Det går väl ingen nöd på dem? Och de slipper ju skatt när de säljer.
Om de tycker det är för mycket är det ju bara att köpa ett billigare boende eller hur?

Men det handlar inte vem du tyckte synd om. Faktum är att folk inte vill åka på skatten och stannar kvar i sina bostäder. Du måste tänka lite längre.

Pensionärer tex sitter och trycker på villor mycket längre än de annars skulle gjort. Andra som flyttat tre gånger tvingas betala skatt på den första bostad de sålt, om vinsten var stor på den så drar de sig för att flytta.

Detta gör bostadsmarknaden väldigt ineffektiv och orörlig och det drabbas du, jag och våra barn väldigt negativt av.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H
Clarken37 skrev:
Här misstänker jag att en hel del människor är väldigt kreativa…

Men det får bara vara utlägg som varit max 5 år bakåt
Ja, på underhåll. Men har du flyttat väggar, byggt till, gjort ingrepp i konstruktionen, gjort om badrum med konstruktionsändring osv. får man dra av det under hela tiden man ägt huset. Förr fanns det ett uppräkningstal på inköpsvärdet men det är ju borttaget sedan länge. Reglerna ändras och alla har ju inte sparat alla kvitton pga att de gick efter gamla regler, dock kan man ta bilder för att bevisa att renoveringarna har skett.
 
A
H HEM2121 skrev:
Ja, på underhåll. Men har du flyttat väggar, byggt till, gjort ingrepp i konstruktionen, gjort om badrum med konstruktionsändring osv. får man dra av det under hela tiden man ägt huset. Förr fanns det ett uppräkningstal på inköpsvärdet men det är ju borttaget sedan länge. Reglerna ändras och alla har ju inte sparat alla kvitton pga att de gick efter gamla regler, dock kan man ta bilder för att bevisa att renoveringarna har skett.
Det kan säkert stämma men låter märkligt. Då är det ju bara att se till att flytta en gipsvägg eller dylikt så får man dra av fullt belopp på ett 20 år gammalt badrum?

Fine om du tex köpt loss marken, det köper jag
 
H
Clarken37 skrev:
Det kan säkert stämma men låter märkligt. Då är det ju bara att se till att flytta en gipsvägg eller dylikt så får man dra av fullt belopp på ett 20 år gammalt badrum?

Fine om du tex köpt loss marken, det köper jag
Det gäller konstruktionen, vet inte om det räcker med en gipsvägg eller om det är reglarna som också måste flyttas. Här har vi ändrat reglarna så här får vi dra av hela badrummet.
 
A
H HEM2121 skrev:
Det gäller konstruktionen, vet inte om det räcker med en gipsvägg eller om det är reglarna som också måste flyttas. Här har vi ändrat reglarna så här får vi dra av hela badrummet.
Då borde ju alla göra sådana habrovinker vid varje renovering. Blir ju stora pengar.

Sjukt system som uppmanar till mygel och fusk dock. Som de flesta avdrag etc som bara finns pga de groteska skatterna. Det svenska skattesystemet är en smärre katastrof och bör reformeras i grunden.

Ta rot/rut tex. Borde ju givetvis vara per hushåll och ej individ. När barnen blivit 18 kan du skriva över 1/5 av ditt hus till vardera 3 barn som är skrivna hemma. Vips så har du 5x75 i rot det året.
 
Redigerat av moderator:
H
Clarken37 skrev:
Då borde ju alla göra sådana habrovinker vid varje renovering. Blir ju stora pengar.

Sjukt system som uppmanar till mygel och fusk dock. Som de flesta avdrag etc som bara finns pga de groteska skatterna. Det svenska skattesystemet är en smärre katastrof och bör reformeras i grunden.

Ta rot/rut tex. Borde ju givetvis vara per hushåll och ej individ. När barnen blivit 18 kan du skriva över 1/5 av ditt hus till vardera 3 barn som är skrivna hemma. Vips så har du 5x75 i rot det året.
Så länge reglerna är på det sättet så kan du göra dessa avdrag men du ska ju kunna bevisa det.
Har du inte kvittot så ska det angivna avdraget belopp vara skäligt.
 
Du kan ju inte dra av flera ombyggnader av samma rum oavsett.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Du kan ju inte dra av flera ombyggnader av samma rum oavsett.
Nej men flyttar du in och renoverar två badrum, tvättstuga, kök och flyttar väggarna något så kan du ju dra av 600-700k trots att de är 20 år gamla när du säljer
 
Nja, det ska ju vara en grundförbättring. Att flytta väggen någon cm för att hävda att det är en ny vägg räcker inte. Det är enbart grundförbättringen du får dra av.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Nja, det ska ju vara en grundförbättring. Att flytta väggen någon cm för att hävda att det är en ny vägg räcker inte. Det är enbart grundförbättringen du får dra av.
Hur ska du avgöra vad som är en grundförbättring? Att flytta väggen så rummen blir något större är ju en förbättring.
 
Är det så svårt? Det finns en del att läsa på skatteverket.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Är det så svårt? Det finns en del att läsa på skatteverket.
Oavsett ett galet system. Bättre för alla om reavinstskatten fimpas som i resten av västvärlden. All denna byråkrati som skapas blir skrattretande
 
Jag håller inte med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.