Funderar på varför en del har skorstenhuv, häxa, luva osv?

När ska man ha en sån?

Mvh
 
R
Vad är din fråga, vad är det du ska göra?
 
Jag funderar på varför en del satt huv på sin skorsten men andra inte.
 
På permanenthus med daglig eldning tror jag inte alls det är nödvändigt, i min norrländska kyrkstuga vore det nog lämpligt med en nätt huv för att skydda murstocken som nästan alltid är kall och därmed riskerar frostsprängning.
 
Tänker att jag har 14-15 grader i kåken när jag inte är där (sommarstuga) och att självdraget gör skorstenen frostfri men jag kan ju ha fel.

Stockholms skärgård
 
R
D Derbyboy skrev:
Jag funderar på varför en del satt huv på sin skorsten men andra inte.
Om det är en murad skorsten så kanske den har börjat läcka eller inte används tillräckligt ofta, då är det lämpligt att ombeslå den med plåt..
 
Den är skodd med koppar men saknar huv.
 
B
Jag tänkte samma för en 10-15år sedan. Jag rådfrågade sotaren som avrådde från skorstenshuv i vårt fall, han menade att eldningen i alla fall torkade ur fukten...jag var uppe o kikade på skorstenen vårt hus, nu i höstas. Jag konstaterade att det blivit en del frostsprängningar senaste 10 åren, framförallt översta halvmetern på skorstenen.

Är väl nästan daglig eldning vid minusgrader för min del.

Jag tänkte göra i ordning det under 2024, och komplettera med en huv.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
För vår det så regnade det in så att askuppsamlaren började rosta sönder.
Men det beror ju lite på hur resten av eldstaden ser ut.
 
R
D Derbyboy skrev:
Tänker att jag har 14-15 grader i kåken när jag inte är där (sommarstuga) och att självdraget gör skorstenen frostfri men jag kan ju ha fel.

Stockholms skärgård
Självdraget bör inte vare sig torka eller hålla skorstenen torr..

Har du några problem med den?
 
Redigerat:
Jag har i dagsläget bara en öppen spis.

Anledningen till att jag började fundera över murstocken ikväll är att jag har lite tunna tunna horisontella sprickor (som dyker upp när jag eldar över 6 timmar).

Jag kör en murare glidgjuta och puta murstocken (tidigare mexi) får några år sedan och de där hävla slrickorna stör mig.

Tror väl egebtligen inte att huv har med med sprickorna att göra men däremot har jag på en annan del av stocken fått en del fukgenomslag men det beror på att jag drog ner ett insatsrör som sen inte används och istället murades in.

(Det röret har jag pluggat på taket numera)
 
R Rejäl skrev:
Självdraget kör inte vare sig torka eller hålla skorstenen torr..

Har du några problem med den?
Nej men det borde förhindra insprängning eftersom kanalerna borde hålla plusgrader. Det är is som är problemet primärt har jag förstått.
 
R
D Derbyboy skrev:
Nej men det borde förhindra insprängning eftersom kanalerna borde hålla plusgrader. Det är is som är problemet primärt har jag förstått.
Det finns två olika problem dels den du beskriver med ispröngning inuti kanalerna..
Sedan har du läckage problemet med själva skorstenen ovan tak. Om man inte ombeslår hela skorstenen med plåt så behöver man underhålla fogarna i murverket samt byta frostskadade sten så att det inte läcker in..

Därav så brukar man ombeslå gamla skorstenar då dom blir underhållsfria när det gäller inläckage..
 
Frågade en sotare och murar samtidigt vid inspektionen och färdigställandet av vår nya installation. Sotaren sa nej behövs inte. Muraren sa att det måste du IOM det är ett fritidshus, då ändrade sotaren sig, svaret blev jo det kan vara smart mot frostsprängningar i toppen.
 
galento
D Derbyboy skrev:
Jag funderar på varför en del satt huv på sin skorsten men andra inte.
Satt ingen huv på våran skorsten när vi köpte kåken för 20 år sen men
skorstenen var plåtskodd ovanpå. Gjorde en huv och satte dit ganska
omgående och även sträckmetallskydd över kanalerna mot fåglar.

( enkelt för sotaren att sota )
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.