1 467 278 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 334 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 334 inlägg
Nä, jag har ändrat mig sen början av tråden.Düsseldorff skrev:
Mitt främsta argument mot att skaffa elbil idag är det skrala utbudet av vettiga begagnade kombi, med minst 30 mil räckvidd vintertid, under 200 000.
Och kom nu inte och peka på att det kanske finns nån enstaka utannonserad bil till det priset nånstans, kollar man bensinare med samma kriterier finns det hundratals.
Ja så är det!Nyfniken skrev:
Märkte redan nu en stor skillnad på min bilhandlare. Var stortsett bara pluginhybrider och elbilar modell äldre. Börjar bli vettiga priser runt 300k. Visst får man fossilare betydligt billigare, men om man tänker att bilarnas pris har fallit från ca 800k till 300k.
Anledningen varför fossilbilar billiga är väl att det finns så mycket på marknaden och många vill ha en elbil för att bli mindre beroende av dessa kartellpriser på bränsle.
Frågade för ca 1år sedan om just beg leasingbilar men det fanns inte då, men antar dessa var fortfarande leasade.
Så marknaden kommer den kommer, frågan är bara hur länge man orkar vänta
Har själv plugin och vill byta min fossilbil till eldriven. Men nypris och leasingavtal är dyra! Lite väl dyra för min plånbok!
Du har inte ändrat dig - du har bara funnit nya argument för att inte köpa elbil 🙂N Nerre skrev:Nä, jag har ändrat mig sen början av tråden.
Mitt främsta argument mot att skaffa elbil idag är det skrala utbudet av vettiga begagnade kombi, med minst 30 mil räckvidd vintertid, under 200 000.
Och kom nu inte och peka på att det kanske finns nån enstaka utannonserad bil till det priset nånstans, kollar man bensinare med samma kriterier finns det hundratals.
/Krille
Det är iofs sunt att omvärdera sina argument när omvärlden förändras. För nästan 10 år sen minns jag att en på jobbet skaffade en tesla S och jag tyckte det verkade helt galet. Vilket det nog för de flesta var... Om 10 år till är det nog väldigt vanligt med elbil.N Nerre skrev:
Ditt vad jag vet största argument är att begagnatpriser på elbilar inte sjunkit tillräckligt än.
Det måste till en eller två generationer bilar till som går ned i pris och upp i prestanda och som sen blir 3-4 år gamla. Jag gissar du kan byta till elbil om 7-10 år.
Som många påpekar. Du får nog inte ihop kalkylen om du ska köra en BMW 750 heller. Bilar som kostade 1 mille är svåra att köpa och köra billigt fem år senare... Lättare med en Opel som kostade 280.000 ny.
Det viktiga här tycker jag är att elbilarna blir bättre och billigare för varje år som går. För allas ekonomi och körmönster passar det inte än, men det är på väg i rätt riktning. Jag själv tycker bilarna är för dyra. När jag körde till jobbet varje dag, miljöbonusen var kvar och förmånsvärdena var "mer förmånliga" kunde jag ju motivera en Passat GTE som personalbil - den kostar ju i klass med de billigare elbilarna (dvs drygt 500k vilket väl får en snålutrustad Tesla 3 att på nätten kvala in? Eller en kina-el-bil?), men det var på gränsen att det gick att räkna hem. Men högre räntor och sämre villkor så är en ny elbil som klarar 99% av min vardagskörning även för mig "för dyr". Men jag är positiv och tror det kommer lösa sig om ett par år...
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Många bilar är dyra nu. En ny Tesla Model 3 SR+ kostar 20' mer än en BMW 320d.
519 vs 499.
519 vs 499.
Ett sätt för en elbilsskeptiker att värna om miljön är att bosätta sig på promenadavstånd till buss/tågstation.
Om man vill uppdatera sin verksamhetsuppfattning kan en sökning på båtbiljetter.com vara nyttigt.
Jag gjorde en sökning på rena elbilar + laddhybrider för under 300’ och fick 2600 träffar.
Begagnatmarknaden har ändrats.
https://www.bytbil.com/bil?VehicleT...ld=publishedDate&SortParams.IsAscending=False
Men begagnade bilar behöver reservdelar ibland.
Häromdagen var vi hos en bilhandlare. Han avrådde från laddhybridbilar. Du kommer inte att tjäna in extrakostnaden på minskad drivmedelskostnad och inte få tillbaka de extra pengarna för batteriet om 2- 3 år heller. De kommer att sjunka i pga priskonkurens med motsvarande rena elbilar.
Nej, hybrider utan laddmöjlighet rekomenderade bilhandlaren.
Jag är nog också inne på det spåret. Elmotorerna räddar de små förkrynpta snålmotoretna från överbelastning (att plågas med turbotryck).
En elmotor som hjälper till vid acceleration är inte så fel. Det är ju då förbränningsmotorer släpper ut extra mycket föroreningar. Laddning under landsvägskörning gör ju att motorn belastas lite mer vilket gör att det går att optimera förbränning och belastning.
Tillbaka till bilar under 300'
Det går att få en gammal Tesla för under 300' men den kan bli dyr, så dyr att man inte har råd att laga den (youtubeklippet 💥) men hur ser det ut nu?
Man kan få ett gammalt batteri för 100' till den nu.
För 100' kan man få en Zoe.
Tja, det är aldrig lätt att välja bil.
xxx
Å hur gick det för frun då? Hon köpte en 200kg tyngre bil än sin gamla utan att den drar mer bränsle än den gamla. Den laddar dessutom batteriet medan man kör. 🫣 😉
Mitt veto var förbrukat. Hon vill inte ha en bil som står en månad på verkstad varje vinter. Annars vi nöjda med pegutten (5008).
Om man vill uppdatera sin verksamhetsuppfattning kan en sökning på båtbiljetter.com vara nyttigt.
Jag gjorde en sökning på rena elbilar + laddhybrider för under 300’ och fick 2600 träffar.
Begagnatmarknaden har ändrats.
https://www.bytbil.com/bil?VehicleT...ld=publishedDate&SortParams.IsAscending=False
Men begagnade bilar behöver reservdelar ibland.
Häromdagen var vi hos en bilhandlare. Han avrådde från laddhybridbilar. Du kommer inte att tjäna in extrakostnaden på minskad drivmedelskostnad och inte få tillbaka de extra pengarna för batteriet om 2- 3 år heller. De kommer att sjunka i pga priskonkurens med motsvarande rena elbilar.
Nej, hybrider utan laddmöjlighet rekomenderade bilhandlaren.
Jag är nog också inne på det spåret. Elmotorerna räddar de små förkrynpta snålmotoretna från överbelastning (att plågas med turbotryck).
En elmotor som hjälper till vid acceleration är inte så fel. Det är ju då förbränningsmotorer släpper ut extra mycket föroreningar. Laddning under landsvägskörning gör ju att motorn belastas lite mer vilket gör att det går att optimera förbränning och belastning.
Tillbaka till bilar under 300'
Det går att få en gammal Tesla för under 300' men den kan bli dyr, så dyr att man inte har råd att laga den (youtubeklippet 💥) men hur ser det ut nu?
Man kan få ett gammalt batteri för 100' till den nu.
För 100' kan man få en Zoe.
Tja, det är aldrig lätt att välja bil.
xxx
Å hur gick det för frun då? Hon köpte en 200kg tyngre bil än sin gamla utan att den drar mer bränsle än den gamla. Den laddar dessutom batteriet medan man kör. 🫣 😉
Mitt veto var förbrukat. Hon vill inte ha en bil som står en månad på verkstad varje vinter. Annars vi nöjda med pegutten (5008).
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Laddhybrid beror lite på vilken man väljer. En del är mer som mildhybriden när batteriet väl är tomt. Tänker på Niro/Ceed/Ioniq/Konablackarrow skrev:Ett sätt för en elbilsskeptiker att värna om miljön är att bosätta sig på promenadavstånd till buss/tågstation.
Om man vill uppdatera sin verksamhetsuppfattning kan en sökning på båtbiljetter.com vara nyttigt.
Jag gjorde en sökning på rena elbilar + laddhybrider för under 300’ och fick 2600 träffar.
Begagnatmarknaden har ändrats.
[länk]
Men begagnade bilar behöver reservdelar ibland.
Häromdagen var vi hos en bilhandlare. Han avrådde från laddhybridbilar. Du kommer inte att tjäna in extrakostnaden på minskad drivmedelskostnad och inte få tillbaka de extra pengarna för batteriet om 2- 3 år heller. De kommer att sjunka i pga priskonkurens med motsvarande rena elbilar.
Nej, hybrider utan laddmöjlighet rekomenderade bilhandlaren.
Jag är nog också inne på det spåret. Elmotorerna räddar de små förkrynpta snålmotoretna från överbelastning (att plågas med turbotryck).
En elmotor som hjälper till vid acceleration är inte så fel. Det är ju då förbränningsmotorer släpper ut extra mycket föroreningar. Laddning under landsvägskörning gör ju att motorn belastas lite mer vilket gör att det går att optimera förbränning och belastning.
Tillbaka till bilar under 300'
Det går att få en gammal Tesla för under 300' men den kan bli dyr, så dyr att man inte har råd att laga den (youtubeklippet 💥) men hur ser det ut nu?
Man kan få ett gammalt batteri för 100' till den nu.
För 100' kan man få en Zoe.
Tja, det är aldrig lätt att välja bil.
xxx
Å hur gick det för frun då? Hon köpte en 200kg tyngre bil än sin gamla utan att den drar mer bränsle än den gamla. Den laddar dessutom batteriet medan man kör. 🫣 😉
Mitt veto var förbrukat. Hon vill inte ha en bil som står en månad på verkstad varje vinter. Annars vi nöjda med pegutten (5008).
Är det någon större skillnad mellan laddhybriderna hos tex Kia Optima Passat och Skoda Superb?
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
Kias Optima hade till en början inte kompressor till värme i kupén, så du var tvungen att köra bensinmotorn för att få värme.
Passat och Superb lär vara typ samma bil.
Passat och Superb lär vara typ samma bil.