kisumisu
P Pappaleif skrev:
Hej,

Startar en bygg-tråd för renoveringen av vår gästtoalett. Ni får följa med i processen och samtidigt kan jag få lite råd och inspiration då jag är total rookie på toalett/badrum.

Före renovering såg den ut såhär:
[bild][bild]

Jag har tagit ut allt och skrapat av gamla tapeten.
[bild][bild]

Det gick även en gammal eternit ventilationskanal till toaletten som jag lyckades ta bort. (Har installerat FTX i hela huset så denna behövs ej längre.) Pluggade hålet med en bit tegelsten och bruk. Putsade igen lite provisoriskt ovanför dörren. Får ta tag i detta senare och gå över med spackel.
[bild][bild]

Det som är kvar är att riva är klinkern på golvet. Men då borrhammaren gick sönder under tidigare projekt så inväntar jag leverans av en ny med posten... Förhoppsningsvis kommer den nu i mellandagarna.

Under tiden tänkte jag planera hur jag vill ha slutresultatet och då har jag en del funderingar som någon förhoppningsvis kan hjälpa mig med?

1. Avloppet för handfatet. Det går idag rakt ner i golvet. Är det "godkänt" att fortsätta ha det på detta viset? Om det inte är godkänt, tror ni jag kan bila ner och koppla på plaströr upp genom väggen? Hade ju egentligen också blivit snyggare slutresultat. Det är gamla gjutjärnsrör där nere...
[bild][bild]

2. Avlopp till toaletten. Jag är lite sugen på vägghängd toalett med inbyggt spolsystem.Avloppsröret är ca 150mm i diameter. Och ytterkanten går ut 160mm från väggen. Även detta ett gjutjärnsrör som sticker upp från klinkern 5-6 cm. Helst slipper jag bila ner för att byta detta, blir ju ett hästjobb... Men hur bedömer jag skicket på röret? Borde jag byta det innan renovering?
[bild]

3. Tätskikt. Denna gästtoalett är i vår källare. Vad gäller här enligt regelboken? Behövs ett tätskikt? Bara på golvet? Helst vill jag låta bli eftersom detta är en källare och jag tillåter helst fukten att vandra upp genom grunden om det behövs. Har ju frånluft på FTX här inne så eventuell fukt tror jag tas om hand direkt.

4. Sen är vår tanke att sätta kakel och klinker på väggar och golv. Det har jag aldrig gjort förut så alla tips mottages tacksamt om jag missar något redan nu på förarbetet.

Toaletten är 1250mm djup, 1080mm bred, 2187mm takhöjd. Inte så stor med andra ord.
Återkommer med en mer detaljerad beskrivning av slutmålet senare :)
Smaken är som baken. Jag skulle inte kört nån vägghängd toalett eller för den delen försökt gömma ledningar.
Är inte så kul den dagen det blir något fel när allt gömt. Sen känns det ibland som att vägghängd drar sämre.

Har själv båda typerna och märker att den vähghängda går inte alltid skiten ner, plus den får sen nånslags baksug när den väl går ner kommer vatten tillbaka.

Däremot skulle jag satsat till en golvbrunn och en liten dusch, är så mycket enklare göra rent toalettstolen, golvet genom att bara använda duschen.
Själv har jag inte det i nån toalett alls (allt går bara genom gömda ledningar). Saknar nåt enormt denna möjlighet från mina förra hus och lägenheter.
Kromad handdusch med slang och kopplingar mot vit bakgrund, visad på produktförsäljningssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett golvavlopp i antik stil på ett trägolv, med generisk avloppsränna och dekorativ bronsfärgad lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett vitt ljus står på ett brunsvart avloppsgaller på en mörkbrun yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle även kollat stammarna, surt behöva göra om nåt sen när dessa rostar.

Obs dessa bilder var bara menade hur jag tänkte, ingen reklam. Var bara det här jag hittade på snabb bildsökning. En bild säger ju mer än tusen ord.
 
Redigerat:
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Hatar vår vägghängda toalett, känns som det är bäddat för problem.
 
  • Gilla
  • Älska
maria01 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
P Pappaleif skrev:
Min amatörmässiga bedömning är att rören är fina. Ingen minskad diameter vad jag kan se och inte rötter eller liknande.
Jag tycker det ser ut som att rören är väldigt skrovliga och därmed har en mindre diameter.
P Pappaleif skrev:
Relining är väl ett bra alternativ om behovet skulle uppstå i förtid?
Men väldigt dyrt eftersom man måste anlita någon att göra det. Bila/gräva för att byta rör kan man ju göra själv.
P Pappaleif skrev:
Det jag funderar på nu är "spol-lådan" (vad kallas det? Själva bygget jag ska göra föra att dölja inner-cisternen) om jag ska ha något vattentätt skikt inuti den?
Jag tänker ju inte ha tätskikt någonstans egentligen, men OM det skulle läcka från cistern eller från mina pluggade element-rör så vill jag ju att detta ska rinna ut genom skvallerröret, men om jag inte lägger något tätskikt på golvet är risken att betongen suger upp eventuellt litet läckage?
Jag vet inte vad som är bäst att göra men om du ska ha tätskikt bör du nog dra upp det högre på väggen, typ förbi cisternen, eftersom det är så man gör när det är toaletter ovan mark. Se till att fallet blir åt rätt håll.

Det vanliga är att man inte låter påbyggnadsskivan gå ända ner till golvet så man har snarare en mycket bred skvallerspringa än ett skvallerrör.
 
  • Gilla
Sandzen och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men väldigt dyrt eftersom man måste anlita någon att göra det. Bila/gräva för att byta rör kan man ju göra själv.
Relining är inte särskilt dyrt, särskilt inte om det är en begränsad längd rör och utan allt för många övergångar och vinklar (vilket det sällan är i bottenplattan). Då har du i princip nya plaströr inuti de gamla gjutjärnsrören. Mitt råd till TS är att ta in en offert.

Tänk på att liggande avloppsstammar i gjutjärn kan se OK ut med att godset i botten kan ha blivit väldigt tunt med åren, något som är svårt att se som lekman.

Diametern i nuläget tycker jag ser OK ut, inga problem där. Den kommer minska något med reliningen, men inget som kommer påverka.
 
Redigerat:
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Jag uppskattar verkligen alla era synpunkter! Särskilt du BirgitS som svarar flitigt 🙏

Jag och frun har resonerat fram och tillbaka hur vi ska göra, men nu har vi landat i att köra på! Skulle det värsta inträffa och rören blir dåliga innan nästa renovering av denna gäst-toalett så får vi ta kostnaden för relining i första hand. I värsta fall bryta upp klinkern. Men vi tar den risken helt enkelt.

Jag har läst igenom både bygg keramik rådet och säker vatten. Som jag tolkar det så kan jag endast använda dessa regler som rekomendationer. Min lilla gästtoalett som ligger i källaren på oisolerad platta och avlopp alldeles för nära väggen kommer aldrig falla in så att jag kan följa reglerna. BKR skriver just om mitt fall:
Text om byggregler för massivkonstruktioner mot mark med hänvisning till figurer.
Svensk text om tätskikt och konstruktioner med vattenbelastning. Byggtekniska riktlinjer och anvisningar.
Två illustrationer, källare med/utan markfukt, röd kryssmarkering indikerar felaktig konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så jag är på rätt väg enligt BKRs undantag...

Säkervatten hade lite mer frågetecken, men även här är jag rökt från start.
Teknisk illustration av inbyggd spolcistern för WC med läckageskydd och installationsmått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har inte 60mm mellan avlopp och vägg, snarare 10mm 😅.
Dock skriver dom lite om det här med att vatten ska kunna rinna ut genom skvallerröret. Att det ska vara vattentätt skikt som tillåter vattnet att rinna ut. Men jag kommer inte vilja göra det vattentätt eftersom det är mot yttervägg och risk för påträngande fukt finns. Jag tror det kommer bli att jag lägger plattor under "spol-lådan", plattorna är 60x60 och dessa är ju "vattentätata" så eventuellt läckage kommer rinna ovanpå dessa och ut genom skvallerröret. Se skissen nedan:

Gul: luft ventilation som tillåter eventuell fukt att ventileras ut.
Blå: vatten tillåts rinna ut vid eventuellt läckage.
Rosa: ej plattsatt vägg som tillåter påträngande fukt att komma in.
Hyllan kommer vara löstagbar och tillåter god inspektion.
3D-renderad duschillustration som visar vattenflödet och riktning med färgade pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns ingen chans för mig att uppfylla BKR och säker vatten. Läste också igenom byggtekniska förutsättning på säkervatten hemsidan och finns inget skrivet om min "situation" i källare. Men det känns som att med denna metoden har jag gjort vad jag kan? Någon som har någon annan bra idé? 🤓
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi har en vägghängd toalett, men med extern cistern. Då får man upp toan från golvet, men slipper bygga in vatten. Bra lösning tycker vi.

Exempelbild:
Modernt badrum, svarta kakelväggar, upphängd vit toalett, toalettpapper, tavla med båt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Det du kan göra för tätskikt är att lägga ett diffusion öppet tätskikt med ex schönox .
 
Det allra viktigaste är att det känns rätt för ER gällande valet av toalettstol.

Gott nytt år!
 
  • Gilla
Pappaleif och 1 till
  • Laddar…
Vår gästtoalett på 1,5 kvm som jag renoverade för 2 år sen.
 
  • Badrum med blå skåp, vit handfat, guld detaljer, växt, och mönstrad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En liten toalett med undervattens-tema tapet och gröna krukväxter. Modernt med guldaccent detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
Nissens
P Pappaleif skrev:
Många i den andra tråden som tyckte det var onödigt att ge sig på stambyte när där inte fanns några problem.

Även en granne i området som ansåg samma. Husen byggda samtidigt och han hade skippat stambyte vid renovering i källaren.

Om jag ska filma så är det väl några tusen för att dom ska komma ut?…
Huset är byggt -69
54 år gamla avloppsrör i gjutjärn har gjort sitt. Tråkigt för dig om du får riva upp ditt renoverade golv för att byta rören om ett par år… men det är ju fritt val. 😊
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Fattade jag rätt så har du sanerat bort frånluftsventilationen. En allvarlig miss.

Om nån gör nr 2, vart tror du odören tar vägen?

Mina frånluftsventillationer från toaletterna och tvättstugan är kopplade till FTX. Suger då även in värme från rummen utanför.

Jag har öppen planlösning, ett plan.
Ingen annan uppvärmning i huset förutom en större tung ugn.
Räknar med - 30 till morgonen.

Har springa längst ned mot tröskeln för att få in luft, och värme.

Men som det är hos oss har vi toadörrarna stående lite på glänt, när toan inte används den kalla årstiden.
Inga generande odörer.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
M Mawe85 skrev:
Vår gästtoalett på 1,5 kvm som jag renoverade för 2 år sen.
Tjusigt!
 
  • Gilla
cersch
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Fattade jag rätt så har du sanerat bort frånluftsventilationen. En allvarlig miss.

Om nån gör nr 2, vart tror du odören tar vägen?

Mina frånluftsventillationer från toaletterna och tvättstugan är kopplade till FTX. Suger då även in värme från rummen utanför.

Jag har öppen planlösning, ett plan.
Ingen annan uppvärmning i huset förutom en större tung ugn.
Räknar med - 30 till morgonen.

Har springa längst ned mot tröskeln för att få in luft, och värme.

Men som det är hos oss har vi toadörrarna stående lite på glänt, när toan inte används den kalla årstiden.
Inga generande odörer.
"Sanerat bort frånluftsventilationen" Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.

Jag har installerat ett FTX system i hela huset. Där finns alltså en frånluft i taket på gäst-toaletten. Därmed behövs inte denna kanalen som tidigare var frånluft och som gick till murstocken. Denna är ju baserad på självdrag och jag tror tillochmed att den saboterar konceptet med FTX. Nu kommer frånluften på toan dra friskluft genom dörr-springan (som du är inne på) och suga friskluft från friskluftventilerna i gillestugan ut genom frånluften i gästtoan. Precis som det ska vara med FTX. Frånluften skickas ut uppe på vinden men innan den gör det så passerar den värmeväxlaren så att tilluften värms upp lite innan den går in i huset.

Några generande odören ska nog inte vara något problem 😉
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nu är jag på gång att få dit Geberits innercistern, men har lite frågetecken på avloppskopplingen.

Denna ska ju på plats ovanpå avloppen såklart.
Blått hyllställ, svart plasthink, vit vägg, grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är medföljande i förpackningen:
Svart plastkruka och lock, rostig gammal burk, på grov betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna "muffen" (vet inte rätt namn) känns spontant lite för liten.
Gammalt rostigt objekt med svarta gummitätningar på ett betonggolv nära en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock fick jag på den med lite vilja.
Svart gummiring placerad på en rund betongstruktur mot en grå trottoaryta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men är detta korrekt? Är lite rädd att den ska glida av med tiden. Borde jag använda någon sorts lim under denna? Silikon? Som hängslen och livrem?

Borde jag skrapa av lite på gjutjärnsröret också innan montage?

Annars tycker jag det känns rätt?!
Svart plastavloppsrör ansluter till golv, bredvid stående blått föremål, mot grå betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessa två behövs inte?
Två burkar, två lock, rött kryss på vissa, grön pil mot rostigt lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nästa steg blir att plugga element och förlänga vattenslangen till cisternen.
Någon som har tips på hur jag pluggar dessa på säkraste sättet?
Två vattenrör med ventiler på en sliten betongvägg, hörn, installationsdetalj, behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenledningsrör med mätare, förmodligen mäter rörets dimension, verktyg, betongvägg som bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Försökt googla lite och verkar vara en sån här jag behöver? "unifix" heter den ibland också.
Mässingskoppling för rörinstallation, G10 gänga, vatten/uppvärmningssystem, max 120°C, PN16, artikelnummer, prisinformation.
UNIFIX klämringkoppling, mässing, för värme- och kylningsapplikationer, in- och ut-ikoner, "lägg till i katalog" knapp.
Bör jag kapa av rören och kanske slipa bort färgen innan jag sätter på denna klämringskopplingen? Sen tänker jag en "propp" på ovansidan som jag linar? Tips är välkommet, VVS är inte min starka sida...

Sen är det då vattenslangen jag behöver byta till en längre.
Flexibel metallslang ansluten till en ventil och vägg, betongyta, blå objekt i nedre vänstra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En skjutmått mäter dimensionen på en röranslutning mot en grå texturerad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är den en klämringskopplingen jag ser här? Lättaste är kanske att stänga av vattnet i hela huset. Skruva loss och köra till hornbach, leta reda på en identisk gänga men längre slang. Köra tillbaka och sätt i och sen sätta på vattnet igen...


Såhär ligger vi till just nu :)
Installationsställning för vägghängd toalett, rosa påse, ombyggnad, oavslutade väggar, rör på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hampasnöret
  • Laddar…
Du tänker fel med avloppsdelarna. Kolla monteringsanvisningen. Det medföljer inte delar för anslutning mot gjutjörnsrör, utan endast för montage i muff 110mm.

Kan du inte proppa rad slingan genom att skruva av ventilera och sätta huv på de gängorna?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.