A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, ingen har det och det kommer aldrig bli så lönsamt med solceller. Du måste räkna på riskjusterad avkastning. Dessa frågor har varit uppe i tråden flera ggr.
Ok. Men ser fortfarande inte ens hur anläggningen ska kunna betala ränta och amortering på 200k över 30 år. Om inte räntan faller tillbaka till 1%.

Såtillvida inte möjligen att man inte har direktverkande el och vägrar all annan energibesparing.
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men står det verkligen mellan en börsinvestering och solceller. Rent rationellt håller jag med dig men i praktiken så handlar det väl allt som oftast om ett banklån?

Fölk kan tänka sig att låna på huset för att investera i solceller, men ingen lånar på huset för att investera på börsen.

Och fram till inte så länge sen var den gängse uppfattningen att låneräntan var 1,5% för all överskådlig framtid.
solceller är ju inte en förbättring av ditt hem som ett nytt badrum etc utan en till 100% ren ekonomisk kalkyl. Såvida inte du räknar med att solcellerna ska höja värdet på huset när du säljer. Det är det enda sätt jag skulle kunna förstå investeringen ärligt talat
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vaf skulle din systers anläggning kosta idag?
Vet ej, jag betalade ungefär detsamma per kW om man räknar bort optimerarna på min anläggning.
Skulle tro att priserna har börjat gå ner från toppen så inte helt omöjligt att man kan få samma pris idag.
Min är på 9.6 kW och deras på 11.5 kW.
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Oj, börsen sjönk 50% sista året och du tappade halva värdet , typiskt….
Ja en meteor kan ju också slå ned imorgon. Eller så kan regeringen få för sig att sluta subventionera solel. Hoppsan! Eller så upphör kriget i Ukraina och elpriserna faller markant.

Amortering på lån däremot är en garanterad intäkt.

Det tuffa året 2023 steg Sthlmsbörsen med över 10%
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Varför lånar du inte mer?
Flr att jag vill ha 1% amortering. Lånar jag mer blir det 2%.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Ja en meteor kan ju också slå ned imorgon. Eller så kan regeringen få för sig att sluta subventionera solel. Hoppsan! Eller så upphör kriget i Ukraina och elpriserna faller markant.

Amortering på lån däremot är en garanterad intäkt.

Det tuffa året 2023 steg Sthlmsbörsen med över 10%
Om du läser hela tråden från start får du fler synvinklar
 
Clarken37 skrev:
Ok. Men ser fortfarande inte ens hur anläggningen ska kunna betala ränta och amortering på 200k över 30 år. Om inte räntan faller tillbaka till 1%.

Såtillvida inte möjligen att man inte har direktverkande el och vägrar all annan energibesparing.

solceller är ju inte en förbättring av ditt hem som ett nytt badrum etc utan en till 100% ren ekonomisk kalkyl. Såvida inte du räknar med att solcellerna ska höja värdet på huset när du säljer. Det är det enda sätt jag skulle kunna förstå investeringen ärligt talat
Och 2 inlägg innan ditt så redovisade jag min systers siffror.
47000 kr på 2 år på en anläggning som kostade 110000 kr att sätta upp om inte det räcker till ränta och amortering så är det läge att byta bank.
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
A
A Argastesnickaren skrev:
Och 2 inlägg innan ditt så redovisade jag min systers siffror.
47000 kr på 2 år på en anläggning som kostade 110000 kr att sätta upp om inte det räcker till ränta och amortering så är det läge att byta bank.
Vad hade de för uppvärmning tidigare?
 
R
Solceller är ingen har ingett med uppvärmningen av hus att göra, utan producerar el…
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag är helt med dig. Det är en paradox.

Ingen skulle belåna huset för att köpa fonder, man tycker det är hål i huvudet. Samtidigt har fölk både huslån och fonder. Ingen logik någonstans.
Jodå, eftersom börsens avkastning är högre än vad bolåneräntan är så är det väldigt logiskt. Man tjänar mer på börsen helt enkelt.
 
Nissens Nissens skrev:
Jodå, eftersom börsens avkastning är högre än vad bolåneräntan är så är det väldigt logiskt. Man tjänar mer på börsen helt enkelt.
Vilket var exakt vad jag skrev. Paradoxen är att ingen gör det.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vilket var exakt vad jag skrev. Paradoxen är att ingen gör det.
Vissa belånar bostaden, köper aktier och belånar sedan portföljen ;) Snacka om hävstång!
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Vad hade de för uppvärmning tidigare?
Pellets i gammal panna.
Nu har dom installerat en ny llvp i höst, lite som backup om den gamla pannan rasar och till att köra kyla på sommaren.
Pellets har blivit alldeles för dyrt så lvvp står på tur till sommaren för deras del.
 
A
A Argastesnickaren skrev:
Pellets i gammal panna.
Nu har dom installerat en ny llvp i höst, lite som backup om den gamla pannan rasar och till att köra kyla på sommaren.
Pellets har blivit alldeles för dyrt så lvvp står på tur till sommaren för deras del.
Räknar man ”vinst” från en usel energieffektivitet så ser det ju betydligt bättre ut såklart. Men då kan man ju lika gärna lägga pengarna på bergvärme. Då sparar man ju dessutom som mest på vintern när elpriser är som högst och solcellerna genererar noll.

Hur hade ”vinsten” sett ut i ety nybygge med bergvärme som drar 9000 kwh per år?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Räknar man ”vinst” från en usel energieffektivitet så ser det ju betydligt bättre ut såklart. Men då kan man ju lika gärna lägga pengarna på bergvärme. Då sparar man ju dessutom som mest på vintern när elpriser är som högst och solcellerna genererar noll.

Hur hade ”vinsten” sett ut i ety nybygge med bergvärme som drar 9000 kwh per år?
Det blir ju ingen skillnad med lönsamheten av solceller beroende på vilken värmekälla du har. Eller vad menar du? Självklart satsar de flesta på en effektiv värmekälla i första hand.
 
  • Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vilket var exakt vad jag skrev. Paradoxen är att ingen gör det.
Det är väl många som har bolån och samtidigt investerat på börsen… de flesta skulle jag tro…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.