Krilleman
Nyfniken Nyfniken skrev:
I så fall missförstod jag dig i #19792
Det är ja inte jag som anser det.

Det är ju precis som jag skriver att bolagen som säljer bilarna anser att det krävs samma service...

Missade du att läsa det eller valde du att tyda det i din favör enligt mitt tidigare inlägg?
 
Düsseldorff
19801 inlägg senare vidhåller alla fortfarande sin initiala uppfattning, baserad på inget. Lägg ner tråden.
 
  • Haha
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Vi får lägga den till nedläggningsbara trådar bara. Sist i kön.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
19801 inlägg senare vidhåller alla fortfarande sin initiala uppfattning, baserad på inget. Lägg ner tråden.
Nä, jag har ändrat mig sen början av tråden.

Mitt främsta argument mot att skaffa elbil idag är det skrala utbudet av vettiga begagnade kombi, med minst 30 mil räckvidd vintertid, under 200 000.

Och kom nu inte och peka på att det kanske finns nån enstaka utannonserad bil till det priset nånstans, kollar man bensinare med samma kriterier finns det hundratals.
 
N Nerre skrev:
Mitt främsta argument mot att skaffa elbil idag är det skrala utbudet av vettiga begagnade kombi, med minst 30 mil räckvidd vintertid, under 200 000.
Om 1-2 år så kommer alla leasingbilar trilla ut med kontrakt som skrevs precis innan räntan gick upp. Slå till då.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Nyfniken Nyfniken skrev:
Om 1-2 år så kommer alla leasingbilar trilla ut med kontrakt som skrevs precis innan räntan gick upp. Slå till då.
Ja så är det!

Märkte redan nu en stor skillnad på min bilhandlare. Var stortsett bara pluginhybrider och elbilar modell äldre. Börjar bli vettiga priser runt 300k. Visst får man fossilare betydligt billigare, men om man tänker att bilarnas pris har fallit från ca 800k till 300k.

Anledningen varför fossilbilar billiga är väl att det finns så mycket på marknaden och många vill ha en elbil för att bli mindre beroende av dessa kartellpriser på bränsle.

Frågade för ca 1år sedan om just beg leasingbilar men det fanns inte då, men antar dessa var fortfarande leasade.

Så marknaden kommer den kommer, frågan är bara hur länge man orkar vänta :)
Har själv plugin och vill byta min fossilbil till eldriven. Men nypris och leasingavtal är dyra! Lite väl dyra för min plånbok!
 
N Nerre skrev:
Nä, jag har ändrat mig sen början av tråden.

Mitt främsta argument mot att skaffa elbil idag är det skrala utbudet av vettiga begagnade kombi, med minst 30 mil räckvidd vintertid, under 200 000.

Och kom nu inte och peka på att det kanske finns nån enstaka utannonserad bil till det priset nånstans, kollar man bensinare med samma kriterier finns det hundratals.
Du har inte ändrat dig - du har bara funnit nya argument för att inte köpa elbil 🙂

/Krille
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Du har inte ändrat dig - du har bara funnit nya argument för att inte köpa elbil 🙂
Nej, det är det argumenten som finns kvar. I tråden början hade jag fler argument, men många av dem har försvunnit med tiden.
 
N Nerre skrev:
Nej, det är det argumenten som finns kvar. I tråden början hade jag fler argument, men många av dem har försvunnit med tiden.
Jag tänker mesta att du har "krav" på en elbil som du själv vet är helt orimliga i förhållande till vad du är beredd att betala.

/Krille
 
N Nerre skrev:
Nej, det är det argumenten som finns kvar. I tråden början hade jag fler argument, men många av dem har försvunnit med tiden.
Det är iofs sunt att omvärdera sina argument när omvärlden förändras. För nästan 10 år sen minns jag att en på jobbet skaffade en tesla S och jag tyckte det verkade helt galet. Vilket det nog för de flesta var... Om 10 år till är det nog väldigt vanligt med elbil.

Ditt vad jag vet största argument är att begagnatpriser på elbilar inte sjunkit tillräckligt än.
Det måste till en eller två generationer bilar till som går ned i pris och upp i prestanda och som sen blir 3-4 år gamla. Jag gissar du kan byta till elbil om 7-10 år.

Som många påpekar. Du får nog inte ihop kalkylen om du ska köra en BMW 750 heller. Bilar som kostade 1 mille är svåra att köpa och köra billigt fem år senare... Lättare med en Opel som kostade 280.000 ny.

Det viktiga här tycker jag är att elbilarna blir bättre och billigare för varje år som går. För allas ekonomi och körmönster passar det inte än, men det är på väg i rätt riktning. Jag själv tycker bilarna är för dyra. När jag körde till jobbet varje dag, miljöbonusen var kvar och förmånsvärdena var "mer förmånliga" kunde jag ju motivera en Passat GTE som personalbil - den kostar ju i klass med de billigare elbilarna (dvs drygt 500k vilket väl får en snålutrustad Tesla 3 att på nätten kvala in? Eller en kina-el-bil?), men det var på gränsen att det gick att räkna hem. Men högre räntor och sämre villkor så är en ny elbil som klarar 99% av min vardagskörning även för mig "för dyr". Men jag är positiv och tror det kommer lösa sig om ett par år...
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Många bilar är dyra nu. En ny Tesla Model 3 SR+ kostar 20' mer än en BMW 320d.

519 vs 499.
 
Ett sätt för en elbilsskeptiker att värna om miljön är att bosätta sig på promenadavstånd till buss/tågstation.
Om man vill uppdatera sin verksamhetsuppfattning kan en sökning på båtbiljetter.com vara nyttigt.
Jag gjorde en sökning på rena elbilar + laddhybrider för under 300’ och fick 2600 träffar.
Begagnatmarknaden har ändrats.

https://www.bytbil.com/bil?VehicleT...ld=publishedDate&SortParams.IsAscending=False

Men begagnade bilar behöver reservdelar ibland.
Häromdagen var vi hos en bilhandlare. Han avrådde från laddhybridbilar. Du kommer inte att tjäna in extrakostnaden på minskad drivmedelskostnad och inte få tillbaka de extra pengarna för batteriet om 2- 3 år heller. De kommer att sjunka i pga priskonkurens med motsvarande rena elbilar.

Nej, hybrider utan laddmöjlighet rekomenderade bilhandlaren.

Jag är nog också inne på det spåret. Elmotorerna räddar de små förkrynpta snålmotoretna från överbelastning (att plågas med turbotryck).
En elmotor som hjälper till vid acceleration är inte så fel. Det är ju då förbränningsmotorer släpper ut extra mycket föroreningar. Laddning under landsvägskörning gör ju att motorn belastas lite mer vilket gör att det går att optimera förbränning och belastning.

Tillbaka till bilar under 300'
Det går att få en gammal Tesla för under 300' men den kan bli dyr, så dyr att man inte har råd att laga den (youtubeklippet 💥) men hur ser det ut nu?
Man kan få ett gammalt batteri för 100' till den nu.

För 100' kan man få en Zoe.
Tja, det är aldrig lätt att välja bil.

xxx

Å hur gick det för frun då? Hon köpte en 200kg tyngre bil än sin gamla utan att den drar mer bränsle än den gamla. Den laddar dessutom batteriet medan man kör. 🫣 😉

Mitt veto var förbrukat. Hon vill inte ha en bil som står en månad på verkstad varje vinter. Annars vi nöjda med pegutten (5008).
 
blackarrow blackarrow skrev:
Ett sätt för en elbilsskeptiker att värna om miljön är att bosätta sig på promenadavstånd till buss/tågstation.
Om man vill uppdatera sin verksamhetsuppfattning kan en sökning på båtbiljetter.com vara nyttigt.
Jag gjorde en sökning på rena elbilar + laddhybrider för under 300’ och fick 2600 träffar.
Begagnatmarknaden har ändrats.

[länk]

Men begagnade bilar behöver reservdelar ibland.
Häromdagen var vi hos en bilhandlare. Han avrådde från laddhybridbilar. Du kommer inte att tjäna in extrakostnaden på minskad drivmedelskostnad och inte få tillbaka de extra pengarna för batteriet om 2- 3 år heller. De kommer att sjunka i pga priskonkurens med motsvarande rena elbilar.

Nej, hybrider utan laddmöjlighet rekomenderade bilhandlaren.

Jag är nog också inne på det spåret. Elmotorerna räddar de små förkrynpta snålmotoretna från överbelastning (att plågas med turbotryck).
En elmotor som hjälper till vid acceleration är inte så fel. Det är ju då förbränningsmotorer släpper ut extra mycket föroreningar. Laddning under landsvägskörning gör ju att motorn belastas lite mer vilket gör att det går att optimera förbränning och belastning.

Tillbaka till bilar under 300'
Det går att få en gammal Tesla för under 300' men den kan bli dyr, så dyr att man inte har råd att laga den (youtubeklippet 💥) men hur ser det ut nu?
Man kan få ett gammalt batteri för 100' till den nu.

För 100' kan man få en Zoe.
Tja, det är aldrig lätt att välja bil.

xxx

Å hur gick det för frun då? Hon köpte en 200kg tyngre bil än sin gamla utan att den drar mer bränsle än den gamla. Den laddar dessutom batteriet medan man kör. 🫣 😉

Mitt veto var förbrukat. Hon vill inte ha en bil som står en månad på verkstad varje vinter. Annars vi nöjda med pegutten (5008).
Laddhybrid beror lite på vilken man väljer. En del är mer som mildhybriden när batteriet väl är tomt. Tänker på Niro/Ceed/Ioniq/Kona
 
Är det någon större skillnad mellan laddhybriderna hos tex Kia Optima Passat och Skoda Superb?
 
Kias Optima hade till en början inte kompressor till värme i kupén, så du var tvungen att köra bensinmotorn för att få värme.

Passat och Superb lär vara typ samma bil.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.