F
M Matte Bygg skrev:
Dieseldrivna och bensindrivna är överlägsna el-bilar.

Varför?

Jo, vid låga temperaturer -20, -30 Celsius så finns inte så mycket stamina i el-bilen. Den är slö och död.

Sen har vi utslagning av el-nätet samt nyckfullheten i elpriset. Hackerattacker och höga elpriser.

Good Luck elbilsägare. Enligt mig är el-bilar skräp.

Varför?

Elbilar är inte ”rena” De utsläpp som krävs för att tillverka en elbil kompenserar inte elbilens ”renhet” samt allt barnarbete och odrägliga förhållanden för arbetare som gräver upp mineraler för elbils-åbäket.

Elbil- Nej Tack!!! Elbilar förorenar mer än fossila diton.

Varför?

Tillverkningsprocessen för en elbil är mycket, mycket mer miljöpåverkande än tillverkning av fossildrivna fordon.

Detta är fakta. Elektrifieringen av fordon är dåligt för miljön!
Nej, men typ….. helt tvärt om. https://www.vibilagare.se/nyheter/h...cSvBfi_Y4ET9XUjAvnvOh6Bd812HpY3DJ6Jhoi6Z6MNr8
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag håller med dig i att en elbil KAN vara bra.

Men att påstå att laddning sker utan din vetskap VAR elen kommer ifrån är naivt.

Nu är det du som tramsar.

Men det är väldigt vanligt när sakargumenten är slut för allt som är elektrifierat.

[länk]
Jo men så länge det inte är vw är det ju bra.

Jag vet ju var elen kan komma från, jag vet inte exakt vad som går genom min kabel.

Och jag bryr mig lika lite som du bryr dig om var din bensin eller diesel kommer ifrån. Du verkar vara en person som tror att alla som kör elbil är miljöpartist av den värre sorten? Då är du lika naiv som alla surgubbar och kärringar man ser lite överallt. Beklagar att rubba din världssyn ändå. Men jag har 2 bensinbilar till och eldar i kaminen.....
 
Storsockret
D Du och 19till skrev:
Jag körde 100 mil igår med släp lastat till ca 1000kg totaltlvikt, drog med en tvåhjulsdriven golf diesel. Såg en modern suv i diket. Visst det är halt men då får man anpassa sig.
Resan tog ca 13timmar med stopp inräknat. Bilen drog 0.89l milen dvs 89liter gick åt och det blev då en dieselkostnad på 1560kr stannade 4 gånger, varje gång en bensträckare och släppte ut hunn, 3 av gångerna tankade jag. Stannade som längst 10 min. Dvs max 40 min stopptid men det blev nog närmare 30 min.
Takade redan vid halv tank iafall jag skulle bli stående eller inte hitta en tankstation.
Mat hade jag förberett innan och åt i bilen. Temperaturen var -10 på morgonen när jag började och -28 När jag var framme på kvällen.

Hur lång tid skulle det ta med en elbil som har drag och får dra minst 1000kg? Två? tre? Fyra dagar? Istället för vad jag kunde köra på en dag med en dieselbil.

Vad skulle det kosta i "el"? Och eftersom att resan skulle ta längre tid än vad man orkar köra på en dag så får man räkna med kostnader för hotell, mat för flera dagar och förlorad inkomst. Då är plötsligt 1560kr i bränsle billigt i jämförelse.

El är ingen energikälla bara ett sätt att flytta energi från en energikälla till där man vill andvända energin.

Jag köpte bilen för 40000kr och har inga andra fasta kostnader än skatt och försäkring. Reparationer och service gör jag helt själv.

Kan någon av er som är för elbilar hitta en bra elbil till mig som inte kostar mer än bilen jag har nu, har drag, funkar att köra 120 mil på en laddning när bilen har stått två veckor i -30 (jag kommer 120 mil med min golf på en tankning när jag inte kör med släp och bränslet i tanken går inte åt när den står. Har bra värme och ac. Där skatt och försäkring tillsammans kostar 5000kr om året. Det ska även gå att ladda bilen fullt på max 10 minuter. Det tar knappt en minut att tanka diesel. Det ska även finnas möjlighet att ta med ett restervbatteri/ reservdunk på motsvarande 10 liter som kan kopplas in på 1 minut så man kommer 25 mil extra. Som kan laddas på en minut och kosta max 200kr i inköp.
Denna lista n kan göras 70 sidor längre men om någon har en elbil till salu som uppfyller det jag har skrivit ovan så hör gärna av dig så kan jag börja fundera på det.
Jadu, det är väl rätt solklart att elbil inte är för dig om du ställer dom kraven, och det har du ju själv insett. Så det är ju kanon, du behöver inte ens fundera än mindre leta :)

Om jag inte kör långkörning behöver jag inte lägga tid på att tanka öht, bilen är behagligt varm på 5-10 minuter även i kallt väder, den går från 0-100 på under 5 sekunder (rödljusrace är allt) och slutligen (framför allt?) så är det inte en tvåhjulsdriven golf diesel. Dessa saker är mer värda för mig än att kunna köra 120 mil i sträck och jag tar uppoffringen att stanna 10-15 minuter lite då och då under längre resor. Min längsta resa var när jag hämtade hem bilen, ca 130 mil. Jag spenderade 2h på att ladda på den resan, och hade jag varit lite mer varm i kläderna hade jag kunnat köra ner batteriprocenten mer och laddat snabbare, men ingen paus (utom matpaus) var längre än 15 min. Oftast bara ett toabesök och nåt att stoppa i kakhålet :)

Föresten, Cirkle K knivsta (tror jag det var) har en väldigt spexig toalett med fågelkvitter och en våg där man säkert kan väga hur mycket du bajsat. Ett tips om nån har vägarna för bi, helt klart!
 
Redigerat:
  • Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
R Rkarlsson skrev:
Jo men så länge det inte är vw är det ju bra.

Jag vet ju var elen kan komma från, jag vet inte exakt vad som går genom min kabel.
Jag finner det som ett stort konstig frågetecken...
Och vart kommer VW in i sakfrågan?

Svart och silverfärgad logotyp. Emblem för ett biltillverkande företag. Reflekterande yta. Enkel, ikonisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


🤔🤔🤔

Du kan alltså ladda bäst du vill/kan bara du inte vet var strömmen kommer ifrån? '
Då är det genast OK?!

Det rättfärdigar dig laddning oavsett härkomst?!

??
 
Som pendlarbil och dritelbil, korta sträckor låg hastighet och mycket start/stop är det oslagbart om man kan ladda hemma. Men om alla ställer om skuleld de inte hålla, tänk inne i stan hur mycket laddstolpar skulle behövas? Priset på elen skulle skjuta i höjden...
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag finner det som ett stort konstig frågetecken...

🤔🤔🤔

Du kan alltså ladda bäst du vill/kan bara du inte vet var strömmen kommer ifrån? '
Då är det genast OK?!

Det rättfärdigar dig laddning?!

??
Har jag nånstans påstått något sådant överhuvudtaget? Du kanske ska lugna ner dig med alkoholen lite.

Jag kan ladda bäst jag vill ja och jag skiter fullkomligt i var strömmen kommer ifrån. Du skiter säkert fullkomligt i om du köper ryssolja till din bil.

Bryr du dig om var elen kommer ifrån för att driva ditt hus? Nej då så, sluta spela korkad.
 
Krilleman
R Rkarlsson skrev:
Har jag nånstans påstått något sådant överhuvudtaget? Du kanske ska lugna ner dig med alkoholen lite.

Jag kan ladda bäst jag vill ja och jag skiter fullkomligt i var strömmen kommer ifrån. Du skiter säkert fullkomligt i om du köper ryssolja till din bil.

Bryr du dig om var elen kommer ifrån för att driva ditt hus? Nej då så, sluta spela korkad.
Kul att du nämner alkohol.
Själv är jag spiknyker, jobbar natt.
Men det verkar inte du göra.

Då är det som jag misstänkte, el är för alla och finns i överflöd...
 
F
Krilleman Krilleman skrev:
Jag finner det som ett stort konstig frågetecken...
Och vart kommer VW in i sakfrågan?

[bild]

🤔🤔🤔

Du kan alltså ladda bäst du vill/kan bara du inte vet var strömmen kommer ifrån? '
Då är det genast OK?!

Det rättfärdigar dig laddning oavsett härkomst?!

??
Har du totalt tappat det? Tycker du det är nåt som är så anmärkningsvärt att man skulle behöva bry sig i svensk energimix?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Kul att du nämner alkohol.
Själv är jag spiknyker, jobbar natt.
Men det verkar inte du göra.

Då är det som jag misstänkte, el är för alla och finns i överflöd...
Då bör du jobba och inte tramsa här.

Jag vet inte vad du misstänker överhuvudtaget. Du försöker få det som att alla bryr sig var elen kommer ifrån. Men den gick du bet på här.
 
Krilleman
F fsn skrev:
Har du totalt tappat det? Tycker du det är nåt som är så anmärkningsvärt att man skulle behöva bry sig i svensk energimix?
Aboslut inte, men när man kommer med VW som grund.

Vem har tappat det?
 
F
Krilleman Krilleman skrev:
Aboslut inte, men när man kommer med VW som grund.

Vem har tappat det?
Du, verkar det som….
 
Krilleman
R Rkarlsson skrev:
Då bör du jobba och inte tramsa här.

Jag vet inte vad du misstänker överhuvudtaget. Du försöker få det som att alla bryr sig var elen kommer ifrån. Men den gick du bet på här.
Jobba gör jag till skillnad från dig tydligen.
Jag har jour, alltså tillgänglig på telefon och snabb utryckning.

Njut av din långburk!
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Krilleman
F fsn skrev:
Du, verkar det som….
😆
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jobba gör jag till skillnad från dig tydligen.
Jag har jour, alltså tillgänglig på telefon och snabb utryckning.

Njut av din långburk!
Nej nu jobbar jag inte det är helg.
Och alkohol dricker jag ej heller.
Du har dock tappat det totalt.
 
Düsseldorff
Men herregud, varför uppför ni er som dagisbarn som inte fått mellis på länge? Höj nivån för helvete!
 
  • Gilla
OskarJ och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.