Hej!

Här ska ni få nåt att bita i och jag skulle vara oändligt tacksam för alla tips och förslag på vad som kan bara fel hos oss.

Fjärrvärme, värmen fungerar men vi har inget varmvatten. Varmvattnet försvinner typ alltid i samband med kallare väder för att sedan "mystiskt" fixa sig självt efter ett par dagar med eller utan fortsatt kyligt väder.

För att röra till det ytterligare så fungerar varmvattnet i kranarna i såväl kök som badrum, men inte i någon av våra duschar (källare och markplan).

Allt på fjärrvärmecentralen verkar rätt inställt enligt servicekillen min man pratat med i telefon.

Så, tankar, tips, råd?
 
Hur och vart går varmvattenrören?
Fungerar kallvattnet där det inte kommer vqrmvatten?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur och vart går varmvattenrören?
Fungerar kallvattnet där det inte kommer vqrmvatten?
Okey jag känner mig trög direkt, men fjärrvärmecentralen är i källaren och rören går ju upp i taket, mer vet jag inte? 🙈 Ja kallvatten kommer, både om man ställer blandarna på kallt och varmt.
 
  • Älska
Ulltand
  • Laddar…
Centralen är modell äldre. Ser ut som bilderna jag bifogar. Innan stod dock mätaren på 50, nu är den nere på 40 helt plötsligt..
 
  • Värmesystem inuti skåp med rör, pump, mätare och elektronisk enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem på vägg ovanför dörr, kopplingar och ventiler, installationsarbete pågår, opåklätt och ofärdigt inomhusarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför är ventilen med de blå vingarna som syns bakom/under Danfosen stängd. Det går ett rör ner till en som en klocka och den håller VV på rätt nivå när vattnet flödar genom växlaren.
 
J jonaserik skrev:
Varför är ventilen med de blå vingarna som syns bakom/under Danfosen stängd. Det går ett rör ner till en som en klocka och den håller VV på rätt nivå när vattnet flödar genom växlaren.
Oh det vågar jag inte svara på, ska den vara öppen alltså? Kan det vara problemet? Vet inte om det var en av sakerna servicekillen bad min man testa att ändra på. Förstod att dom mixtrade lite över telefon men vet inte med exakt vad och han är inte hemma nu. Ska höra med honom.
 
Den blå ventilen kan eventuellt vara påfyllningsventilen för radiatorkretsen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Den blå ventilen kan eventuellt vara påfyllningsventilen för radiatorkretsen.
Kan så vara men syns dåligt vart röret från den går. Zomade in lite större nu och bakom är det ett rör till på anslutningen på växlaren.
 
Vet inte om det syns bättre på film?
 
Hos oss blev det varmare i duschen om man spolade i kranen i badrummet samtidigt.
Blev även varmare i duschen uppe när Man drog åt dushblandaren i källaren riktigt hårt med handkraft.
Misstänker att blandaren i duschen nere i källaren läker lite kallvatten så det blir kallare i duschen uppe.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Den blå ventilen kan eventuellt vara påfyllningsventilen för radiatorkretsen.
Min man kom hem nu och bekräftar att så är fallet
 
M Majik skrev:
Vet inte om det syns bättre på film?
Ja, blå ventilen är för påfyllning av värmesystemet.
 
S Sson85 skrev:
Hos oss blev det varmare i duschen om man spolade i kranen i badrummet samtidigt.
Blev även varmare i duschen uppe när Man drog åt dushblandaren i källaren riktigt hårt med handkraft.
Misstänker att blandaren i duschen nere i källaren läker lite kallvatten så det blir kallare i duschen uppe.
Inget läckage av duschen i källaren och ingen skillnad vid spolande i kranen tyvärr.
 
M Majik skrev:
men vi har inget varmvatten. Varmvattnet försvinner typ alltid i samband med kallare väder för att sedan "mystiskt" fixa sig självt efter ett par dagar med eller utan fortsatt kyligt väder.

För att röra till det ytterligare så fungerar varmvattnet i kranarna i såväl kök som badrum, men inte i någon av våra duschar (källare och markplan).
När varmvattnet försvinner, blir det mindre vattenflöde (som blir kallt) eller blir det bara kallvatten?
 
Demmpa Demmpa skrev:
När varmvattnet försvinner, blir det mindre vattenflöde (som blir kallt) eller blir det bara kallvatten?
Vår uppfattning är att flödet är detsamma. Dock märkte vi idag att det ena munstycket till duschen uppe (som har en mjuk slang) typ "hostade" lite, inget som märkets på flödet men slangen liksom ryckte till emellanåt.. svårt att beskriva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.