Düsseldorff
P PappasHammare skrev:
Undrar hur det lät för 100+ år sedan när bilen kom?
Hästen kör aldrig fast
Hästen behöver inte svåråtkomlig bensin.
Man man ha fler hästar och dra tyngre. Bilen klarar knappt 2 personer..

Det var säkert en hel del som sa så.
Vi kan säkert även ta diskussionen mellan:
Fast vs mobiltelefon
ved vs el
Mobilt vs fiber

Samhället ändrar sig
"Fosil"personer kommer få ändra sig.

Att allt inte finns nu är väl självklart så här ibörjan.
Btw hur många vill gå tillbaka till en icke smart telefon? Inte ha mycket där?
Tja någon finns väl men de kommer bli "överkörda".
Jag kommer ihåg när kameran kom in i telefonen.. Men varför skulle man ha det? Tyckte det var onödigt då.. idag? Helt suveränt.
Får man ändra sig? Visst!
Så TS får gärna göra en "pudel" en dag i framtiden..... Jag kommer inte göra narr av hen.
Otroligt historielöst. Skäms.

Edit: Men jag delar ju slutsatsen att fossilanhängare kommer tvingas ändra sig, vare sig de vill eller inte. Precis som alla köttberg av motsträviga töntar har tvingats ändra sig tidigare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
fullständigt meningslösa eftersom det alltid landar i en kukmätartävling
Men det är väl fredag....? 🙈
 
  • Haha
  • Gilla
Jenpet och 3 till
  • Laddar…
Att vi i längden måste fasa ut fossila bränslen borde vara helt uppenbart. Men timingen dvs klimatnyttan att göra det i fordonsindustrin innan vi har ett överskott på ren el är inte helt bra.

Alternativa bränslen som HVO, Metanol och Etanol kanske hade varit smartare på kort sikt.

Energi i sig behöver inte vara en bristvara. Med tillräckligt mycket kärnkraft, vindkraft och solkraft kunde vi ha ren el till alla bilar.
 
  • Gilla
Onsalakorven och 4 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Att vi i längden måste fasa ut fossila bränslen borde vara helt uppenbart. Men timingen dvs klimatnyttan att göra det i fordonsindustrin innan vi har ett överskott på ren el är inte helt bra.

Alternativa bränslen som HVO, Metanol och Etanol kanske hade varit smartare på kort sikt.

Energi i sig behöver inte vara en bristvara. Med tillräckligt mycket kärnkraft, vindkraft och solkraft kunde vi ha ren el till alla bilar.
Tveksamt med de alternativa bränslena. Vart skall de odlas? Vad skall offras för att odla grödorna? Skall vi då inte värma husen med pellets? Många frågor blir det.

Att driva fram en elekonomi med transportsektorn är istället rätt smart, så länge den lönar sig blir den ett självspelande piano. Den utvecklas i den takt som det lönar sig.
 
  • Gilla
Andreas_jti
  • Laddar…
Düsseldorff
pacman42 pacman42 skrev:
Tveksamt med de alternativa bränslena. Vart skall de odlas? Vad skall offras för att odla grödorna? Skall vi då inte värma husen med pellets? Många frågor blir det.

Att driva fram en elekonomi med transportsektorn är istället rätt smart, så länge den lönar sig blir den ett självspelande piano. Den utvecklas i den takt som det lönar sig.
Nej, vi ska inte värma hus med pellets. Har du bott under en sten eller?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Vi kan säkert även ta diskussionen mellan: Fast vs mobiltelefon
Det fanns väl ingen som var negativ till mobiltelefoner när de kom. Att slippa sladd var ju helt självklart en objektiv förbättring. Sen att inte alla hade råd och därför var avundsjuka är en annan sak.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tveksamt med de alternativa bränslena. Vart skall de odlas? Vad skall offras för att odla grödorna? Skall vi då inte värma husen med pellets? Många frågor blir det.

Att driva fram en elekonomi med transportsektorn är istället rätt smart, så länge den lönar sig blir den ett självspelande piano. Den utvecklas i den takt som det lönar sig.
Vi är ju ett land fullt av skog och det är den som är "grödorna" Vi skall inte köpa etanol från sockerodlingar i sydamerika.

Just hus skall man i första hand nog inte värma med pellets då man får så mycket gratis energi från en värmepump. Pelletsen skal man elda i i ett kraftvärmeverk för att få ut maximal nytta, både att göra el och fjärrvärme.

Nej jag tror inte det är rätt väg som vi valt att först elektrifiera bilindustrin och räkna med att marknaden sedan skall börja producera ren el. Elen blir nu en bristvara och används inte där den ger bäst utdelning dvs i värmepumpar eller för att ersätta polsk kolkraft.

Elbilarna blir defacto kolbilar och det kommer ta många år innan det vänder. Vi har nog inte den tiden tyvärr.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Va fasen TS är du miljöpartist med tanke på hur mycket du tänker på miljön?

Även om jag inte gillar min elbil så är den bättre på alla vis för mig nu när det är kallt som fan.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P
G OMathson skrev:
Du vet att elbilen kom före ICE bilen va?
[länk]
Oja.
Och Da Vinci kom väl med sin "helikopter" före "flygplanet"....
Vissa saker tar tid att få till.
Sen finns alltid dessa finansfolk som vill bestämma över ingenjörerna. Pengarna går före funktion.
Vet du att platta skärmar fanns redan på 80 talet men CRT tillverkarna hade byggt nya fabriker. Med lite konspirationsteorier kan man dra många intressanta teorier.....
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Inte just nu, importerar ca 1400MW.
Som land ja. Jag har bilen parkerad i SE2 med överskott.

Södra Sverige är ju parasiter på elen nu och inte kan försörja sig själv

Hela Svealand går på elektrisk soc
 
G
P Pligg85 skrev:
Som land ja. Jag har bilen parkerad i SE2 med överskott.

Södra Sverige är ju parasiter på elen nu och inte kan försörja sig själv

Hela Svealand går på elektrisk soc
Jo, så blir det när man lägger ner 6 reaktorer...
Vi får väl se hur det går när resterade lagts ner.
 
  • Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Som land ja. Jag har bilen parkerad i SE2 med överskott.

Södra Sverige är ju parasiter på elen nu och inte kan försörja sig själv

Hela Svealand går på elektrisk soc
S.V och c kan ju betala dig mellanskillnaden då. Det är inte oss söderboendes fel att vi hade regeringar som vill oss illa ;)
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
S.V och c kan ju betala dig mellanskillnaden då. Det är inte oss söderboendes fel att vi hade regeringar som vill oss illa ;)
Röstat M i alla val så tyvärr kan jag inte ta åt mig av något här.
 
P Pligg85 skrev:
Röstat M i alla val så tyvärr kan jag inte ta åt mig av något här.
Jag var inte ens röstberättigad när beslutet togs så det är lågt av dig att kalla söder för parasiter, det får du ta med alla som röstade på de tre partierna.

Vi kan fortsätta om vad dina polare hittat på men vi ska hålla oss från politik =)
 
R Rkarlsson skrev:
Jag var inte ens röstberättigad när beslutet togs så det är lågt av dig att kalla söder för parasiter, det får du ta med alla som röstade på de tre partierna.

Vi kan fortsätta om vad dina polare hittat på men vi ska hålla oss från politik =)
Parasit är de som lever på andra, dvs de som förbrukar kWh idag i SE2 och SE1 oavsett ålder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.