Tokslut Tokslut skrev:
Förstå om man hamnar i kö med 10-30% kvar i batteriet och du ska försöka hålla dig varm i timmar/dagar, det fungerar inte.
Inte för att jag har någon elbil, men att ha nästan tom tank och försöka hålla sig varm i dagar fungerar inte något vidare det heller.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Sen är det väl så att nu har vi några dagar där allt från internetvärldsmästare, journalister och även politiker ska ut och samla billiga poäng på det som hänt. Sen är det glömt lagom tills nästa vecka och det är framförallt glömt tills nästa budget sätts.
Nej en sådan här allvarlig händelse glöms inte bort och berörda myndigheter får nog finna sig i att bli granskade. Sen kan det mycket väl vara ett problem för Region Syd. Nåt liknande har vi väl aldrig sett i Sverige?
 
  • Gilla
Sunmethane
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Inte för att jag har någon elbil, men att ha nästan tom tank och försöka hålla sig varm i dagar fungerar inte något vidare det heller.
Stämmer, men en bil med förbränningsmotor tar inte längre att tanka per liter oavsett fyllnadsgraden i tanken. Det gör däremot Batteribilar. De går fortast de första 25% (0-25% av batteriet och saktar sedan in och när batteriet är runt 80% fullt saktar laddhastiheten ner ordenligt. Tom så att vissa elbilsmärken säger att vardagsladdning INTE skall göras över 80%.

Edit: jag brukar tanka när nålen hamnar under halvtank nu vintertid just för att slippa vara tvungen att behöva stänga av bilen om man hamnar i långvarig kö
 
  • Gilla
Sunmethane och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det faller på sin egen orimlighet. T.ex. vinterkläder, filtar, en säck grus, en snöskyffel och en reservdunk under bagagegolvet i en 9-5:a, för att nämna några av de mer skrymmande prylarna? Det skulle jag vilja se...

Lagkrav på varningstriangel och varselväst, ja.
Som sagt, de flesta har nog ett hyfsat urval av prylarna på listan.
Är det verkligen lagkrav på varselväst?
Jag har en i bilen men att det var lag hade jag ingen aning om.
 
O
P paralun skrev:
Nej en sådan här allvarlig händelse glöms inte bort och berörda myndigheter får nog finna sig i att bli granskade. Sen kan det mycket väl vara ett problem för Region Syd. Nåt liknande har vi väl aldrig sett i Sverige?
Pandemin glömdes av innan den ens var slut.

Jag har varit i branchen i snart 9 år och det här är varken första eller sista gången något sånt här har inträffat. Varje gång glöms det bort lika fort, speciellt när det kommer till att få extra resurser.
 
  • Gilla
  • Ledsen
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Men liknande proppar som den på E22 löste upp sig själv. Det jag menar är att stopp är relativt vanligt. Det var liknande stopp både på E65:an och E6an mig veterligen samtidigt. Det ovanliga som jag inte tror att någon såg skulle komma var att det skulle bli totalstopp så länge.

Sen är det väl så att nu har vi några dagar där allt från internetvärldsmästare, journalister och även politiker ska ut och samla billiga poäng på det som hänt. Sen är det glömt lagom tills nästa vecka och det är framförallt glömt tills nästa budget sätts.
Absolut - att "man" trodde att stoppet skulle lösa upp sig själv kl 10.38 efter första larmet, 12.47 när man stängde vägen eller t o m senare på eftermiddagen kan jag som amatör ha förståelse för - men att även på kvällen när ännu fler bilar kört fast tro att det ändå skulle "lösa upp sig själv" känns väl inte rimligt?

Antingen har Trafikverket enligt mig dåligt koll på läget eller också ljuger Aftonbladet om tidpunkten när Trafikverket trodde att det skulle lösa upp sig själv.

/Krille
 
O Ossian K Olsson skrev:
Det var 145 stycken olyckor under onsdagen. Skulle Trafikverket stänga av alla de vägarna där det var olyckor då?

På E22:an var det inte ens en olycka utan lastbilar som körde fast i backar.

Som sagt! Byt ut chefen då! Släng in en ny. Regeringen som har ansvaret att ge Trafikverket medel till åtgärderna går ju uppenbarligen fri från ansvar och inte en enda har nämt underhållsentreprenörens ansvar.

Men! Nu kan ni väl luta er tillbaka och lösa elkrisen i Finland ikväll ist?
Jag tycker inställningen är oroväckande. Om det är sant att du arbetar på Trafikverket. Ni har gjort allt rätt och folk som tycker annorlunda är internetkrigare eller vad du sa.

Får se om ni ger samma svar i riksdagens trafikutskott eller om det blir mer ödmjukt då.

Oavsett så måste ju detta vara ett tillfälle för självkritik och att lära sig. Du verkar mest kasta upp händerna i luften och bli arg på de som inte är nöjda.
 
  • Gilla
Artemisia och 8 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det var väl inte vinterväglag då?
Lagen gäller ju bara om det är vinterväglag..
Det brukar vara upp till polisman(eller kvinna) på platsen att avgöra detta och vad jag minns så var det regnigt och kallt men om det var tillräckligt kallt för att vara enligt lag minns jag inte, jag hade vinterdäck på bilen och sommardäck på släpet.
 
C cpalm skrev:
Det faller på sin egen orimlighet. T.ex. vinterkläder, filtar, en säck grus, en snöskyffel och en reservdunk under bagagegolvet i en 9-5:a, för att nämna några av de mer skrymmande prylarna? Det skulle jag vilja se...

Lagkrav på varningstriangel och varselväst, ja.
Som sagt, de flesta har nog ett hyfsat urval av prylarna på listan.
Saab hade en reservdunk i plåt på 7L som originaltillbehör som passade i reservhjulet.
Jag har 2st....
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Det brukar vara upp till polisman(eller kvinna) på platsen att avgöra detta och vad jag minns så var det regnigt och kallt men om det var tillräckligt kallt för att vara enligt lag minns jag inte, jag hade vinterdäck på bilen och sommardäck på släpet.
Regnigt och kallt är inte vinterväglag.

Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.
 
D Dilato skrev:
Regnigt och kallt är inte vinterväglag.

Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.
Det ska även räknas om temperaturen är under någon gräns om jag inte minns helt fel.
 
M maxmsm skrev:
Är det verkligen lagkrav på varselväst?
Nej, enda kravet är varningstriangel.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Stämmer, men en bil med förbränningsmotor tar inte längre att tanka per liter oavsett fyllnadsgraden i tanken. Det gör däremot Batteribilar. De går fortast de första 25% (0-25% av batteriet och saktar sedan in och när batteriet är runt 80% fullt saktar laddhastiheten ner ordenligt. Tom så att vissa elbilsmärken säger att vardagsladdning INTE skall göras över 80%.

Edit: jag brukar tanka när nålen hamnar under halvtank nu vintertid just för att slippa vara tvungen att behöva stänga av bilen om man hamnar i långvarig kö
Nu vet jag inte vad laddningshastigheten har med det här att göra. Eller menar du att fler åker runt med låg laddning än låg bränslenivå på grund av det?
 
S Strontus skrev:
Nu vet jag inte vad laddningshastigheten har med det här att göra. Eller menar du att fler åker runt med låg laddning än låg bränslenivå på grund av det?
Precis, folk står inte och tittar på sin bil ladda i onödan = de åker till laddaren när batteriet är så tomt som möjligt och laddningen kommer gå så snabbt som möjligt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.