HOBBY ARCHITECT
A asarhadonadam skrev:
Synpunkter kring planlösningen för detta vinkelhus.
Bra planlösning, men personligen har jag svårt för när en del av hus går över en altan eller så. Men det beror ju på hur det ser ut i 3D också. Men förstår inte hur du ska få in ett extra sovrum där uppe. Ska du bygga det?

Du tor inte allrummet på nerevåningen och allrumet på övervårningen kan störa varandra om man inte kan stänga till emellan? Man skulle iofs kunna sätta upp ett par glasdörrar in till det stora allrumet där nere. Men förstår att det alltid känns häligt med öppna planlösningar, men jag undrar om tv-ljud kan störa t.ex.
 
HOBBY ARCHITECT
A asarhadonadam skrev:
Synpunkter kring planlösningen för detta vinkelhus.
Det är en husritning med markerade sovrum och ett rött kryss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så kanske?
Har du fyra barn?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
Så kanske?
Har du fyra barn?
Hej

1. Sovrummen med sängar vägg i vägg.......
2. Öppet ner i, eller vad är det för något?
3. Badkaret vid fönstret.
4. Ingång under trappen, ser konstigt och ovälkommet ut.
5. Grovingång rakt in i köket, vanligt men skitdåligt.
6. Diskmaskin intill vägg.
7. Kyl/frys för långt ifrån bänk.
8. Ingen mysig hörna på altanen trots 2 hörn.
9. Otroligt långt till master bedroom.
10. Ännu längre till kläderna.
11. Toaletten vid huvudkudden i master bedroom.
12. Krångeltrångt att gå från kök till vardagsrum.
13. Krångelträngre att gå till sovrum 2.
14. Handfat mot huvudände på master bedroom säng.

Jag kan hålla på hur länge som helst, det här var riktigt dåligt.

/Workingclasshero
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej

1. Sovrummen med sängar vägg i vägg.......
2. Öppet ner i, eller vad är det för något?
3. Badkaret vid fönstret.
4. Ingång under trappen, ser konstigt och ovälkommet ut.
5. Grovingång rakt in i köket, vanligt men skitdåligt.
6. Diskmaskin intill vägg.
7. Kyl/frys för långt ifrån bänk.
8. Ingen mysig hörna på altanen trots 2 hörn.
9. Otroligt långt till master bedroom.
10. Ännu längre till kläderna.
11. Toaletten vid huvudkudden i master bedroom.
12. Krångeltrångt att gå från kök till vardagsrum.
13. Krångelträngre att gå till sovrum 2.
14. Handfat mot huvudände på master bedroom säng.

Jag kan hålla på hur länge som helst, det här var riktigt dåligt.

/Workingclasshero
Nu kanske du svarade fel skribent.
 
K Kane skrev:
Nu kanske du svarade fel skribent.
Jag försökte att inte svara skribenten, men det blev fel ändå, sorry.
/W
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Bra planlösning, men personligen har jag svårt för när en del av hus går över en altan eller så. Men det beror ju på hur det ser ut i 3D också. Men förstår inte hur du ska få in ett extra sovrum där uppe. Ska du bygga det?

Du tor inte allrummet på nerevåningen och allrumet på övervårningen kan störa varandra om man inte kan stänga till emellan? Man skulle iofs kunna sätta upp ett par glasdörrar in till det stora allrumet där nere. Men förstår att det alltid känns häligt med öppna planlösningar, men jag undrar om tv-ljud kan störa t.ex.
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
Så kanske?
Har du fyra barn?
Var inte meningen att den texten skulle åka med där :).
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej

1. Sovrummen med sängar vägg i vägg.......
2. Öppet ner i, eller vad är det för något?
3. Badkaret vid fönstret.
4. Ingång under trappen, ser konstigt och ovälkommet ut.
5. Grovingång rakt in i köket, vanligt men skitdåligt.
6. Diskmaskin intill vägg.
7. Kyl/frys för långt ifrån bänk.
8. Ingen mysig hörna på altanen trots 2 hörn.
9. Otroligt långt till master bedroom.
10. Ännu längre till kläderna.
11. Toaletten vid huvudkudden i master bedroom.
12. Krångeltrångt att gå från kök till vardagsrum.
13. Krångelträngre att gå till sovrum 2.
14. Handfat mot huvudände på master bedroom säng.

Jag kan hålla på hur länge som helst, det här var riktigt dåligt.

/Workingclasshero
Tack för synpunkterna. Många av ovanstående punkter går att åtgärda anser jag med mindre justeringar.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A asarhadonadam skrev:
Tack för synpunkterna. Många av ovanstående punkter går att åtgärda anser jag med mindre justeringar.
Hej
Det är något med välkomnandet in i huset, man ser trappen underifrån, den går åt fel håll så den förstärker det dåliga flödet i huset.
Men återkom gärna med lite ändringar, så kanske det jag inte gillar nu ändras till det bättre pga andra förändringar.
Usch, jag har funderat på att lägga ut ideer om ombyggnation av mitt eget kök, jag skulle säkert få jättemånga åsikter som jag motvilligt skulle ta till mig :)

/W
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Det är något med välkomnandet in i huset, man ser trappen underifrån, den går åt fel håll så den förstärker det dåliga flödet i huset.
Men återkom gärna med lite ändringar, så kanske det jag inte gillar nu ändras till det bättre pga andra förändringar.
Usch, jag har funderat på att lägga ut ideer om ombyggnation av mitt eget kök, jag skulle säkert få jättemånga åsikter som jag motvilligt skulle ta till mig :)

/W
Jag tänker mig att den trappan ska "byggas" in för att skapa förrådsutrymme under trappen. Jag är ingen arkitekt men att komma in i hallen/entrén hänga av sig för att sen gå vidare igenom "korridoren" sen upp på den övre planen tycker jag är rätt smidigt ändå. Samtidigt så har man från vardagsrummet kortare sträcka att ta sig upp utan att behöva gå fram mot entrén för att komma upp.

Köket och placeringen av vitvaror går att flytta på då detta är mer eller mindre en skiss som jag jobbar vidare på :).

Placering av säng etc är inte heller ristat i sten utan mycket av detta är material att jobba vidare på. Jag tänker mig att man flyttar sängen mot den västra gaveln i master bedroom och byter ut dörren in till klädkammaren till en skjut dörr istället alternativ inte sätta någon dörr alls där.
 
  • Gilla
Vispen74 och 1 till
  • Laddar…
Tittar parallelt på andra planlösningar som jag är intresserad utav. Detta är från Myresjöhus och huset Satlstänk.
 
  • Planritning av en lägenhet med kök, vardagsrum, fem sovrum, balkonger och flera badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av enplanshus med fyra sovrum, allrum och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
HOBBY ARCHITECT
A asarhadonadam skrev:
Tittar parallelt på andra planlösningar som jag är intresserad utav. Detta är från Myresjöhus och huset Satlstänk.
Berätta gärna vad du vill att huset ska ha så kanske jag också kan bidra med förslag jag sett.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Berätta gärna vad du vill att huset ska ha så kanske jag också kan bidra med förslag jag sett.
Det jag vill ha är likt det som Saltstänk redovisar. Master bedroom till föräldrar med egen WC/D och klk, en hall där våra barn inte behöver trängas för att hänga upp sina ytterkläder, WC på nedre plan för gäster kök och matsal ska vara avskild från vardagsrummet som i det här fallet är lite för litet enligt min smak. Övervåningen har vi tänkt att det i framtiden blir barnens "del" av huset där var och en får ett sovrum var dvs. 3 sovrum och 1 gästrum med WC/D samt ett allrum men full höjd. Idag är detta ett hus på 1,5plan.
 
HOBBY ARCHITECT
A asarhadonadam skrev:
Det jag vill ha är likt det som Saltstänk redovisar. Master bedroom till föräldrar med egen WC/D och klk, en hall där våra barn inte behöver trängas för att hänga upp sina ytterkläder, WC på nedre plan för gäster kök och matsal ska vara avskild från vardagsrummet som i det här fallet är lite för litet enligt min smak. Övervåningen har vi tänkt att det i framtiden blir barnens "del" av huset där var och en får ett sovrum var dvs. 3 sovrum och 1 gästrum med WC/D samt ett allrum men full höjd. Idag är detta ett hus på 1,5plan.
Har du tomt? Ska det vara 1,5 plan, 2-plan, sutteräng eller enplan? Varför vill du att det ska gå att stänga mellan kök och vardagsrum?
 
HOBBY ARCHITECT
A asarhadonadam skrev:
Det jag vill ha är likt det som Saltstänk redovisar. Master bedroom till föräldrar med egen WC/D och klk, en hall där våra barn inte behöver trängas för att hänga upp sina ytterkläder, WC på nedre plan för gäster kök och matsal ska vara avskild från vardagsrummet som i det här fallet är lite för litet enligt min smak. Övervåningen har vi tänkt att det i framtiden blir barnens "del" av huset där var och en får ett sovrum var dvs. 3 sovrum och 1 gästrum med WC/D samt ett allrum men full höjd. Idag är detta ett hus på 1,5plan.
Vad tycks om detta?
Planritning över en lägenhet med tre sovrum, två badrum, allrum och balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett enplanshus med vardagsrum, kök, arbetsrum, entré, tvättstuga och veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.eksjohus.se/husmodeller/kaptensgarden
Fast med ett annat kök, typ såhär eller att man sätter upp en vägg mot vardagsrummet.
Arkitektonisk planritning av ett hus med etiketterade rum inklusive kök, vardagsrum och arbetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
HOBBY ARCHITECT
Andra förslag:
(Fast man kanske måste göra vissa justeringar.)

1. Ritning av en lägenhet, flera rum, kök, vardagsrum, badrum, möblerat, modern planlösning, 210.8 kvm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Planritning av en bostad med etiketterade rum, möblering och måttangivelser. Neutral färgskala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3.
Arkitektritningar av ett enfamiljshus inklusive planlösningar och exteriör vy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4. Planritning av en lägenhet med flera sovrum, kök, vardagsrum, badrum och tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


5. Arkitektonisk ritning av en lägenhet, innehåller planlösning med rum, mått och möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6. Ritning av enplansvilla, fyra sovrum, dubbelgarage, terrass, vardagsrum, kök, flera badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


7. Arkitektonisk ritning av husplan, inklusive rum, mått och möbleringsdetaljer, i svartvitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


8. Arkitektonisk ritning av en villa med två våningar, flera rum, garage, och detaljerade måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

9. Arkitektonisk ritning av en våningsplan med beskrivna rum som kök, sovrum och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tvåplanshus:

10. Arkitektritning för en bostad visande rum fördelning och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning; lägenhetsplan med balkong, flera sovrum, badrum, vardagsrum och klädkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


11. Modernt hus vid skymning med tänd belysning och ritningar av husets två våningsplan nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.