Jag förklarade just för dottern hur oljan pumpas upp, transporteras till och från raffinaderier och hela processen ut till konsument.

Då tittar hon bara uppgivet och frågar varför man inte har elbil eftersom alla har el hemma.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 12 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Jag förklarade just för dottern hur oljan pumpas upp, transporteras till och från raffinaderier och hela processen ut till konsument.

Då tittar hon bara uppgivet och frågar varför man inte har elbil eftersom alla har el hemma.
Samma här med mina barn, 6 & 11 år gamla...
 
  • Gilla
  • Haha
sandos och 6 till
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Cykeln är överlägset bäst. Oavsett väder så kan man cykla på en snöröjd och nysaltad cykelväg vart man vill. Om det blir för jävligt så kan man bära cykeln förbi alla fastkörda Teslor och Ram pickisar. Det finns ingen begränsning av räckvidden heller.
Min cykel har en räckvidd på ca två mil, sen behöver jag ladda/tanka i minst ett par timmar. Efter två mil till behövs en laddpaus på minst en natt, helst ett par dygn, och tankning av extra kolhydrater. Nånstans vid -10 grader eller horisontell nederbörd börjar cykeln dessutom lida av förarbrist.

På plussidan finns att man kan ta sig fram på ställen där motorfordon inte är välkomna och att man slipper gå på spinning.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 12 till
  • Laddar…
F
Ts är uppenbart troll men kan vara intressant läsning för andra gällande miljöpåverkan.

https://cornucopia.se/2018/12/livscykelanalys-84-lagre-co2/

https://cornucopia.se/2020/09/farsk-studie-upprepar-elbilar-slapper/

Absolut är minrealutvinningen problematiskt, ungefär som allt annat vi köper från andra sidan jordklotet, t ex kläderna du som läser detta har på dig just nu eller kaffet du drack imorse.

Batterierna återvinns redan, de är på tok för värdefulla för att gräva ner i en grop. Antingen plockar man ut mineralerna eller så använder man dem till annat, t ex stärka upp elnätet som husbatteri.


Haft elbil i några år och skulle inte vilja gå tillbaka.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Alfredo Alfredo skrev:
Man får väl kosta på tillräckligt långa kedjor. Klart inköp gnäller men det gör de alltid...
Jävla inköp... I år har jag iallafall tagit höjd i budgeten. Alla jurister kommer att få tillräckligt långa kedjor för att nå såväl kopiator som matsal. Men de får ta trapporna, det blir jävligt trassligt med hissarna.
 
  • Haha
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Elbilen släpper inte ut giftiga avgaser som är direkt skadliga för oss människor som bor i städerna..

Att köpa en elbil om man bor ute i bushen i och tro att den är super bra för miljön är en annan sak..
 
  • Älska
SuperMarius83
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Kör min diesel på HVO100. Bättre för miljön kan det nog inte bli än så. Speciellt om man producerar den från tallolja.

Elbilar är ju kolbilar. Den el som man laddar i Sverige skulle vi annars ha exporterat till länder med smutsig el. Nu måste de istället elda på med motsvarande mängd kol.

Undantaget min elmoped då förstås, som jag laddar med egna solpaneler :)
Det är tyvärr sant även för HVOn. Vi kan producera en begränsad mängd och HVO du använder innebär att någon annan får köra på diesel istället.
 
  • Gilla
Andreas_jti och 1 till
  • Laddar…
Jag körde 100 mil igår med släp lastat till ca 1000kg totaltlvikt, drog med en tvåhjulsdriven golf diesel. Såg en modern suv i diket. Visst det är halt men då får man anpassa sig.
Resan tog ca 13timmar med stopp inräknat. Bilen drog 0.89l milen dvs 89liter gick åt och det blev då en dieselkostnad på 1560kr stannade 4 gånger, varje gång en bensträckare och släppte ut hunn, 3 av gångerna tankade jag. Stannade som längst 10 min. Dvs max 40 min stopptid men det blev nog närmare 30 min.
Takade redan vid halv tank iafall jag skulle bli stående eller inte hitta en tankstation.
Mat hade jag förberett innan och åt i bilen. Temperaturen var -10 på morgonen när jag började och -28 När jag var framme på kvällen.

Hur lång tid skulle det ta med en elbil som har drag och får dra minst 1000kg? Två? tre? Fyra dagar? Istället för vad jag kunde köra på en dag med en dieselbil.

Vad skulle det kosta i "el"? Och eftersom att resan skulle ta längre tid än vad man orkar köra på en dag så får man räkna med kostnader för hotell, mat för flera dagar och förlorad inkomst. Då är plötsligt 1560kr i bränsle billigt i jämförelse.

El är ingen energikälla bara ett sätt att flytta energi från en energikälla till där man vill andvända energin.

Jag köpte bilen för 40000kr och har inga andra fasta kostnader än skatt och försäkring. Reparationer och service gör jag helt själv.

Kan någon av er som är för elbilar hitta en bra elbil till mig som inte kostar mer än bilen jag har nu, har drag, funkar att köra 120 mil på en laddning när bilen har stått två veckor i -30 (jag kommer 120 mil med min golf på en tankning när jag inte kör med släp och bränslet i tanken går inte åt när den står. Har bra värme och ac. Där skatt och försäkring tillsammans kostar 5000kr om året. Det ska även gå att ladda bilen fullt på max 10 minuter. Det tar knappt en minut att tanka diesel. Det ska även finnas möjlighet att ta med ett restervbatteri/ reservdunk på motsvarande 10 liter som kan kopplas in på 1 minut så man kommer 25 mil extra. Som kan laddas på en minut och kosta max 200kr i inköp.
Denna lista n kan göras 70 sidor längre men om någon har en elbil till salu som uppfyller det jag har skrivit ovan så hör gärna av dig så kan jag börja fundera på det.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
SuperMarius83 och 10 till
  • Laddar…
Varför har fossilbilister så stort behov av att argumentera om något de inte förstår? Jag har kört elbil i flera år och känner inte igen problemen som ständigt radas upp. Har precis kört 25 mil i minus 12 grader och det fungerade utmärkt och med bra marginal. Blev stående i en kö i c:a 30 minuter och då drog batteriet mindre än en procent för att hålla ok värme i kupén. Hur mycket drar en förbränningsmotor på tomgång under den tiden?
Skönt iallafall att det kom en länk till lite fakta från Aftonbladet😂😂😂
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Anna_H och 15 till
  • Laddar…
F
G Greger_08 skrev:
Elbilen släpper inte ut giftiga avgaser som är direkt skadliga för oss människor som bor i städerna..

Att köpa en elbil om man bor ute i bushen i och tro att den är super bra för miljön är en annan sak..
Åh andra sidan får man en gigantisk powerbank som är jättebra att ha när det blir strömavbrott.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Jag förklarade just för dottern hur oljan pumpas upp, transporteras till och från raffinaderier och hela processen ut till konsument.

Då tittar hon bara uppgivet och frågar varför man inte har elbil eftersom alla har el hemma.
Då var det kanske dags att förklara hur tyskarna gräver gigantiska hål i marken för att elda upp "jorden" från dessa för att tillverka el, och hur denna sedan med 10%-iga förluster skickas i elnätet till hushållen.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
guggen och 7 till
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Jag körde 100 mil igår med släp lastat till ca 1000kg totaltlvikt, drog med en tvåhjulsdriven golf diesel. Såg en modern suv i diket. Visst det är halt men då får man anpassa sig.
Resan tog ca 13timmar med stopp inräknat. Bilen drog 0.89l milen dvs 89liter gick åt och det blev då en dieselkostnad på 1560kr stannade 4 gånger, varje gång en bensträckare och släppte ut hunn, 3 av gångerna tankade jag. Stannade som längst 10 min. Dvs max 40 min stopptid men det blev nog närmare 30 min.
Takade redan vid halv tank iafall jag skulle bli stående eller inte hitta en tankstation.
Mat hade jag förberett innan och åt i bilen. Temperaturen var -10 på morgonen när jag började och -28 När jag var framme på kvällen.

Hur lång tid skulle det ta med en elbil som har drag och får dra minst 1000kg? Två? tre? Fyra dagar? Istället för vad jag kunde köra på en dag med en dieselbil.

Vad skulle det kosta i "el"? Och eftersom att resan skulle ta längre tid än vad man orkar köra på en dag så får man räkna med kostnader för hotell, mat för flera dagar och förlorad inkomst. Då är plötsligt 1560kr i bränsle billigt i jämförelse.

El är ingen energikälla bara ett sätt att flytta energi från en energikälla till där man vill andvända energin.

Jag köpte bilen för 40000kr och har inga andra fasta kostnader än skatt och försäkring. Reparationer och service gör jag helt själv.

Kan någon av er som är för elbilar hitta en bra elbil till mig som inte kostar mer än bilen jag har nu, har drag, funkar att köra 120 mil på en laddning när bilen har stått två veckor i -30 (jag kommer 120 mil med min golf på en tankning när jag inte kör med släp och bränslet i tanken går inte åt när den står. Har bra värme och ac. Där skatt och försäkring tillsammans kostar 5000kr om året. Det ska även gå att ladda bilen fullt på max 10 minuter. Det tar knappt en minut att tanka diesel. Det ska även finnas möjlighet att ta med ett restervbatteri/ reservdunk på motsvarande 10 liter som kan kopplas in på 1 minut så man kommer 25 mil extra. Som kan laddas på en minut och kosta max 200kr i inköp.
Denna lista n kan göras 70 sidor längre men om någon har en elbil till salu som uppfyller det jag har skrivit ovan så hör gärna av dig så kan jag börja fundera på det.
Varför frågar du när du redan vet svaret? Du förlöjligar bara dig själv. Vem har sagt att du MÅSTE köpa en elbil?
 
  • Gilla
Anna_H och 10 till
  • Laddar…
F
D Du och 19till skrev:
Jag körde 100 mil igår med släp lastat till ca 1000kg totaltlvikt, drog med en tvåhjulsdriven golf diesel. Såg en modern suv i diket. Visst det är halt men då får man anpassa sig.
Resan tog ca 13timmar med stopp inräknat. Bilen drog 0.89l milen dvs 89liter gick åt och det blev då en dieselkostnad på 1560kr stannade 4 gånger, varje gång en bensträckare och släppte ut hunn, 3 av gångerna tankade jag. Stannade som längst 10 min. Dvs max 40 min stopptid men det blev nog närmare 30 min.
Takade redan vid halv tank iafall jag skulle bli stående eller inte hitta en tankstation.
Mat hade jag förberett innan och åt i bilen. Temperaturen var -10 på morgonen när jag började och -28 När jag var framme på kvällen.

Hur lång tid skulle det ta med en elbil som har drag och får dra minst 1000kg? Två? tre? Fyra dagar? Istället för vad jag kunde köra på en dag med en dieselbil.

Vad skulle det kosta i "el"? Och eftersom att resan skulle ta längre tid än vad man orkar köra på en dag så får man räkna med kostnader för hotell, mat för flera dagar och förlorad inkomst. Då är plötsligt 1560kr i bränsle billigt i jämförelse.

El är ingen energikälla bara ett sätt att flytta energi från en energikälla till där man vill andvända energin.

Jag köpte bilen för 40000kr och har inga andra fasta kostnader än skatt och försäkring. Reparationer och service gör jag helt själv.

Kan någon av er som är för elbilar hitta en bra elbil till mig som inte kostar mer än bilen jag har nu, har drag, funkar att köra 120 mil på en laddning när bilen har stått två veckor i -30 (jag kommer 120 mil med min golf på en tankning när jag inte kör med släp och bränslet i tanken går inte åt när den står. Har bra värme och ac. Där skatt och försäkring tillsammans kostar 5000kr om året. Det ska även gå att ladda bilen fullt på max 10 minuter. Det tar knappt en minut att tanka diesel. Det ska även finnas möjlighet att ta med ett restervbatteri/ reservdunk på motsvarande 10 liter som kan kopplas in på 1 minut så man kommer 25 mil extra. Som kan laddas på en minut och kosta max 200kr i inköp.
Denna lista n kan göras 70 sidor längre men om någon har en elbil till salu som uppfyller det jag har skrivit ovan så hör gärna av dig så kan jag börja fundera på det.
Det är ok, alla behöver inte gå till el. Men mellan tummen och pekfingret skulle 90% av befolkningen klara sig fint med elbil. Resten får köra på något miljöbränsle.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
R
H Hasse C skrev:
Varför har fossilbilister så stort behov av att argumentera om något de inte förstår? Jag har kört elbil i flera år och känner inte igen problemen som ständigt radas upp. Har precis kört 25 mil i minus 12 grader och det fungerade utmärkt och med bra marginal. Blev stående i en kö i c:a 30 minuter och då drog batteriet mindre än en procent för att hålla ok värme i kupén. Hur mycket drar en förbränningsmotor på tomgång under den tiden?
Skönt iallafall att det kom en länk till lite fakta från Aftonbladet😂😂😂
I genomsnitt ca 0.5-07L/tim..

https://www.nyteknik.se/fordon/expert-darfor-ar-elbilen-sarbar-i-snokaoset/4225648
 
H Hasse C skrev:
Varför har fossilbilister så stort behov av att argumentera om något de inte förstår? Jag har kört elbil i flera år och känner inte igen problemen som ständigt radas upp. Har precis kört 25 mil i minus 12 grader och det fungerade utmärkt och med bra marginal. Blev stående i en kö i c:a 30 minuter och då drog batteriet mindre än en procent för att hålla ok värme i kupén. Hur mycket drar en förbränningsmotor på tomgång under den tiden?
Skönt iallafall att det kom en länk till lite fakta från Aftonbladet😂😂😂
Lika udda beteende som när elbilsanvändare kallar en person för elbilshatare, elbilsmotståndare, klimatförnekare m.m bara för att den personen kritiserar färgen på en elbil (yes, jag överdriver en aning…)
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.