C
U ullak40 skrev:
De sa att varje bolag sätter sitt eget pris, vi har inget med det att göra och kan inte påverka det heller.
Indirekt menar de med andra ord att Bahnhofs höjning inte har något att göra med höjda avgifter i stadsnätet.
Vilket är den orsak Bahnhof motiverat prishöjningarna med i andra nät.

Skulle vara intressant att "mjölka" Piteå energi på exakt hur mycket Bahnhof får betala för att få leverera i deras nät. Lär ju vara större sannolikhet att få svar på en sån fråga från en kommunalt bolag, till skillnad mot ett kommersiellt.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Byt till Bahnhof Villafiber istället för att ha det i Telias dyra öppna nät? Ingen av de som knackat dörr har kunnat matcha ens vid 1000/1000.
Jag betalar 379kr/mån för 10.000/10.000 utan bindningstid och då har jag fått en router för ändamålet också.

Såklart utnyttjar jag inte 10.000 till mycket då det mesta går via en switch i huset som endast klarar 1000. Skulle jag sänka till 1000/1000 idag så blir det något högre pris eftersom de höjt priserna för nya kunder sedan dess.

Sedan jag skaffade Bahnhof villafiber för 4-5 år sedan har de höjt en gång med 30 kr.
 
  • Gilla
  • Wow
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Johanbogg Johanbogg skrev:
Det är väl inget konstigt svar?

Piteå Stadsnät äger nätet, leverantörerna säljer internettjänster på det nätet.
Piteå Stadsnät tar ut egenkostnader från leverantörerna från att täcka sina avgifter, säg 200kr/mån per 100/100-kund som leverantören säljer till, att leverantören sen väljer att ta 399kr/mån för den tjänsten är ju inget Piteå Stadsnät kan eller får säga något om.

Ingenstans i den kedjan, eller i inlägget du citerar pekar något på att stadsnätet drivs med vinstintresse.
Och jo, såklart drivs även kommunala bolag med delvis vinstintresse, vinsten går tillbaka till kommunen och skattekistan dock.
Nu framgår det inte hur det ser ut för just stadsnätet och gissar att det ingår i detta bolag.
Vinstnivå med hälsosamma privata bolag

Företagsdiagram för Aktiebolaget PiteEnergi visar omsättning, resultat, vinstmarginal och kassalikviditet över två år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J JDoppingen skrev:
Byt till Bahnhof Villafiber istället för att ha det i Telias dyra öppna nät? Ingen av de som knackat dörr har kunnat matcha ens vid 1000/1000.
Jag betalar 379kr/mån för 10.000/10.000 utan bindningstid och då har jag fått en router för ändamålet också.

Såklart utnyttjar jag inte 10.000 till mycket då det mesta går via en switch i huset som endast klarar 1000. Skulle jag sänka till 1000/1000 idag så blir det något högre pris eftersom de höjt priserna för nya kunder sedan dess.

Sedan jag skaffade Bahnhof villafiber för 4-5 år sedan har de höjt en gång med 30 kr.
Bahnhof kunde inte erbjuda villafiber hos mig. Vet inte vad som sätter denna begränsning?

379kr för 10.000/10.000 låter ju helt sjukt! 😂
 
C crazytok skrev:
Bahnhof kunde inte erbjuda villafiber hos mig. Vet inte vad som sätter denna begränsning?

379kr för 10.000/10.000 låter ju helt sjukt! 😂
Nej jag får vara nöjd tillsvidare 😃 även om det inte utnyttjas. Jag tror man kan få liknande idag om man binder 12 mån. Det är ju via samma kabel som Telias öppna fiber så jag förstår inte heller varför det inte går att få överallt. Nätet är fortfarande Skanova (Telia).
 
U ullak40 skrev:
Finns inget bolag som har så mycket strul som Telenor
På vilket sätt? Tekniskt sett fungerar deras internetleverans i princip helt störningsfritt för mig. Några enstaka kortare "fulavbrott" per år vid typ 03:00 på morgonen, som ingen normal människa ens skulle märka. Även TV-tjänsten är mycket pålitlig om än inte helt hundraprocentig.
 
C crazytok skrev:
Bahnhof kunde inte erbjuda villafiber hos mig. Vet inte vad som sätter denna begränsning?

379kr för 10.000/10.000 låter ju helt sjukt! 😂
Det beror på att de inte har någon utrustning i den lokala station där fibernätet i ditt område samlas ihop och kopplas till något stamnät.
 
Även jag har Bahnhof Villafiber för 379:- per månad, men jag har "bara" 1000/1000. Jag tror prisökningarna har varit samma som för JDoppingen, dvs en enda höjning på 30:-, och jag har haft abonnemanget många år. Nyteckningspriset verkar vara högre.
 
B b_hasse skrev:
Även jag har Bahnhof Villafiber för 379:- per månad, men jag har "bara" 1000/1000. Jag tror prisökningarna har varit samma som för JDoppingen, dvs en enda höjning på 30:-, och jag har haft abonnemanget många år. Nyteckningspriset verkar vara högre.
Usch vad dåligt…. 🙄
 
U ullak40 skrev:
Utan bindningstid kan de ju höja priset hur mycket som helst, så det skulle jag då inte ta.
För mig höjde de priset under avtalsperioden för några år sedan.
Då blev jag förbannad och menade att avtalet inte gäller längre eftersom de hade brutit mot det så jag sa abonnemanget direkt.
 
G Greger_08 skrev:
Konstigt svar från ett kommunalt bolag dom ska ju inte ha vinstsyften..
Kommunala bolag får gå med vinst, dock inte alla delar. Återvinning mot privatpersoner och VA "får inte gå med vinst" kan man säga men resten finns det inga lagar som sätter stopp för det. Fiber, återvinning mot företag och fjärrvärme/kyla får gå med vinst.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
C
Purre Purre skrev:
men resten finns det inga lagar som sätter stopp för det.
Tvärtom är väl grundregeln i Kommunallagen att verksamheten inte får drivas med vinstsyfte?
https://lagen.nu/2017:725#K2P7S1
Textutdrag ur svensk lagtext om kommunal näringsverksamhet enligt lag (2019:835).

Sen finns det ett gäng undantag.
 
C cpalm skrev:
Tvärtom är väl grundregeln i Kommunallagen att verksamheten inte får drivas med vinstsyfte?
[länk]
[bild]

Sen finns det ett gäng undantag.
och det kommer man runt genom att göra ett kommunalt AB så var det löst. Men fortfarande återvinning mot privatpersoner och VA är inget man får tjäna pengar på. VA får ta ut överskott under fem år för investeringar bland annat, blir det inget av det sen så ska pengarna betalas tillbaka osv.
Jobbar själv kommunalt men inom ett AB. Våran del gick med över 100 miljoner i vinst förra året som exempel.
 
C cpalm skrev:
verksamheten inte får drivas med vinstsyfte?
Samtidigt brukar vinstsyfte var ett av kriterierna för näringsverksamhet. 🤔
 
C
Purre Purre skrev:
och det kommer man runt genom att göra ett kommunalt AB så var det löst.
Nej det gör man inte. Däremot finns, som sagt, undantag för sjuktransporter, kollektivtrafik, lokaler, samhällsorientering, tjänsteexport och kommunala bostadsaktiebolag som tvärtom ska bedrivas affärsmässigt.
Alfredo Alfredo skrev:
Samtidigt brukar vinstsyfte var ett av kriterierna för näringsverksamhet. 🤔
Det finns ett krav på vinstsyfte i aktiebolagslagen, vilket är en väl omdiskuterad konflikt där man å ena sidan menar att det därmed inte är tillåtet att bedriva kommunal verksamhet i aktiebolag (utöver ovan nämnda undantag) och å andra sidan menar att kommunallagens "vinstförbud" trumfar aktiebolagslagen. Lite långsökt, men det är ju en realitet.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.