Inom kort kommer jag sälja huset, och planerar att skjuta på vinstskatten genom att köpa dyrare fastighet inom ett år.
Men jag undrar hur jag ska göra med mitt huslån som löper på 10 år och går mål först 2018?
Om jag löser in det, lär jag få betala ränteskillnaden för 4-5 år gissar jag, och att flytta över lånet till annan fastighet kräver att jag har den fastigheten redan när jag ska sälja huset...väl?

Hur kan jag göra det här på bästa sätt, om det finns någon bättre utväg än att bli av med en massa pengar i samband med försäljningen?

Ja jag är tacksam för input i det här från expertpanelen - god fortsättning på 2014.

(bör väl snart ändra användarnamnet till "Karlskronakille" dessutom..)
 
R
Bostads lån löses upp vid försäljning du kan inte flytta med dig det…
 
Dags att ställa om klockan tror jag…
 
  • Gilla
  • Haha
HEM2121 och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
Kalmarkille och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Bostads lån löses upp vid försäljning du kan inte flytta med dig det…
https://www.handelsbanken.se/sv/privat/bolan/flytta-bolan:
"Du kan flytta bolån med bunden ränta även om du skulle ha bindningstid kvar. Däremot kan du behöva betala en kostnad till banken som kallas för ränteskillnadsersättning. Det är en ersättning som täcker bankens räntekostnader som uppstår när du löser ditt lån i förtid."
 
T TypRätt skrev:
Dags att ställa om klockan tror jag…
2018 *vrrrrrr* -> 2028. Sådärja.
 
  • Haha
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
O Ordförande skrev:
Jag skulle gissa att du inte behöver betala något alls i ränteskillnadsersättning, men det beror på vilken ränta du bundit till. Finns gott om information på Konsumenternas:
[länk]

[länk]
- Tackar för info, men varför skulle inte banken kräva ränteskillnadsersättning när de har rätt till det, undrar jag ju förstås?
 
R
K Kalmarkille skrev:
[länk]:
"Du kan flytta bolån med bunden ränta även om du skulle ha bindningstid kvar. Däremot kan du behöva betala en kostnad till banken som kallas för ränteskillnadsersättning. Det är en ersättning som täcker bankens räntekostnader som uppstår när du löser ditt lån i förtid."
Ja man kan flytta bolån vid byte av bank..
Men det står ingett om flytt av bolån till en ny bostad eller har jag missat något?
Det går kanske flytta om man äger fastigheterna samtidigt…
 
Redigerat:
K
Jag har alltid flyttat med bundna bolån men då krävs det att du äger båda fastigheterna minst 1-2 timmar. Detta brukar man planera genom att få tillträde till den nya fastigheten innan frånträde från den gamla. Jag har alltid haft 1 vecka med dubbla för att kunna flytta i lugn och ro.

Notera att det är ingen skyldighet av banken att gå med på detta (att flytta lån), men vore märkligt om de sa nej.

Om ovan inte är möjligt för dig lär du trots detta inte behöva betala något, om du nu inte bundit till en hög ränta vs dagens ränta.
 
  • Gilla
Kalmarkille
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja man kan flytta bolån vid byte av bank..
Men det står ingett om flytt av bolån till en ny bostad eller har jag missat något?
Det står såhär, där det kallas för säkerhetsbyte:
"Säkerhetsbyte kan du göra oavsett om du köper din nya bostad innan du sålt din gamla, eller tvärtom. För att göra ett säkerhetsbyte behöver du behålla bolånet inom samma bank."

Tolkar det som att man kan föra över sitt befintliga bolån in i nästa bostad om man håller sig till samma bank.
 
K Kirre2021 skrev:
Jag har alltid flyttat med bundna bolån men då krävs det att du äger båda fastigheterna minst 1-2 timmar. Detta brukar man planera genom att få tillträde till den nya fastigheten innan frånträde från den gamla. Jag har alltid haft 1 vecka med dubbla för att kunna flytta i lugn och ro.

Notera att det är ingen skyldighet av banken att gå med på detta (att flytta lån), men vore märkligt om de sa nej.

Om ovan inte är möjligt för dig lär du trots detta inte behöva betala något, om du nu inte bundit till en hög ränta vs dagens ränta.
- Tackar för info, tyvärr har jag inte hittat den "nya" bostaden än.
 
R
K Kalmarkille skrev:
Det står såhär, där det kallas för säkerhetsbyte:
"Säkerhetsbyte kan du göra oavsett om du köper din nya bostad innan du sålt din gamla, eller tvärtom. För att göra ett säkerhetsbyte behöver du behålla bolånet inom samma bank."

Tolkar det som att man kan föra över sitt befintliga bolån in i nästa bostad om man håller sig till samma bank.
Ja om du redan köpt ett..
 
K Kalmarkille skrev:
- Tackar för info, men varför skulle inte banken kräva ränteskillnadsersättning när de har rätt till det, undrar jag ju förstås?
Du betalar väl tillbaka ett lån som är bunden runt 1,5% och de lånar ut idag till 4,5% så de tjänar på att släppa ditt lån. Egentligen borde du få ersättning.
 
  • Gilla
Kalmarkille
  • Laddar…
Som sagt, kolla på "konsumenternas" sida ovan för att beräkna om du behöver betala ränteskillnadsersättning om du löser lånet. Har du lägre ränta än dagens är chansen stor att den kommer vara 0 eller låg.

Men hör också med din bank om du kan byta säkerhet för lånet. Men kräver vanligtvis att du tillträder en ny fastighet senast i samband med frånträde från den gamla.
 
  • Gilla
Kalmarkille
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Du betalar väl tillbaka ett lån som är bunden runt 1,5% och de lånar ut idag till 4,5% så de tjänar på att släppa ditt lån. Egentligen borde du få ersättning.
Det borde väl vara så? OM det skulle uppstå någon mindre kostnad är "väl" den också avdragsgill då dagens ränta är så mycket högre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.