N Niq skrev:
Jämfört med Mikko så verkar vi ju ha mycket varmare.
Som tur är, men jag har heller inte björkskog som räcker till de fastigheter jag brukar förse med ved så jag eldar oftast fastrutten gran, torrgran, barrmassaved eller sågbakar.
 
F fribygg skrev:
Som tur är, men jag har heller inte björkskog som räcker till de fastigheter jag brukar förse med ved så jag eldar oftast fastrutten gran, torrgran, barrmassaved eller sågbakar.
Nä inte jag heller.Har ingen skog alls bara en liten 2 ha avverkad plätt som jag plockar sly ifrån. Så jag eldar det jag får tag på. Men jag har ju inte ved som huvudsaklig uppvärmning. Vedspis är dock det som används till matlagning när det inte är riktigt varmt ute
 
Nissens Nissens skrev:
Jo, men varför strula med att klyva veden i smällkalla vintern om den skall användas om några år?
Inget jag heller gör normalt men har man tid över och vill röra lite på sig så varför inte? Det man klyver idag slipper man klyva imorgon. 😀
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Inget jag heller gör normalt men har man tid över och vill röra lite på sig så varför inte? Det man klyver idag slipper man klyva imorgon. 😀
Jo, men när tar du ner träden i skogen då? Till våren?
 
Nissens Nissens skrev:
Jo, men när tar du ner träden i skogen då? Till våren?
Eldar bara i bastun och för mys så det handlar mer om att ta hand om, och göra ved av, träd som ”dyker upp”, än att ta ner träd för att göra ved.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jo, men när tar du ner träden i skogen då? Till våren?
November till februari för min del, i mars är jag inte säker på att jag kan köra ut virket utan att orsaka körskador och sådana försöker jag undvika till varje pris.

Nu har jag inte möjlighet att välja då blötsnö och vind har tagit av och ikull träd jag skulle velat ha kvar, naturen är oberäknelig men jag brukar ligga några år före med vedhuggningen så det spelar inte så stor roll att jag nu får försöka slingra mig igenom halvvuxna bestånd för att städa upp snöbrotten som främst verkar drabbat tall och lärk, många björkar står böjda men de kanske rätar på sej när våren kommer.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
November till februari för min del, i mars är jag inte säker på att jag kan köra ut virket utan att orsaka körskador och sådana försöker jag undvika till varje pris.

Nu har jag inte möjlighet att välja då blötsnö och vind har tagit av och ikull träd jag skulle velat ha kvar, naturen är oberäknelig men jag brukar ligga några år före med vedhuggningen så det spelar inte så stor roll att jag nu får försöka slingra mig igenom halvvuxna bestånd för att städa upp snöbrotten som främst verkar drabbat tall och lärk, många björkar står böjda men de kanske rätar på sej när våren kommer.
Aha, gott att ha sådan framförhållning!
Ja, jag har mycket tall. Det gäller att inte glesa ut dem för tidigt, snö o älgar kan drabba oberäkneligt.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Ah, finns fler som inte har haft tid och jobba med veden. Skönt att inte känna sig ensam.
Det är mera att jag har väntat på rejäl kyla för att dom ska bli lättare att klyva. Och dessutom finns dom vid fritidshuset och där är jag ca 2 ggr imånaden
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Inget får mig att stå ute och klyva mitt i vintern. Det är då det är läge att ta ner trän i skogen.
Har du ingen snö mitt i vintern? Jag står hellre å klyver vedbacken och klyver ved än att plumsa ut i skogen och hugga i meter djup snö. Allt beror ju på vart i Sverige man bor.
 
Nissens
M Mikko58 skrev:
Har du ingen snö mitt i vintern? Jag står hellre å klyver vedbacken och klyver ved än att plumsa ut i skogen och hugga i meter djup snö. Allt beror ju på vart i Sverige man bor.
Jo, men min ved är klyvd sedan länge… lägger tillgänglig tid i skogen vintertid… Kapning o klyvning blir under våren. 😊
 
M Mikko58 skrev:
Har du ingen snö mitt i vintern? Jag står hellre å klyver vedbacken och klyver ved än att plumsa ut i skogen och hugga i meter djup snö. Allt beror ju på vart i Sverige man bor.
Är det lagom med snö är det lättare att släpa stockarna
 
Och så beror det på var man bor och var skogen finns.
Man gör ju självklart utifrån de förutsättningar man har och som passar mig.👍
Bor man på skogsfastigheten.
Vart i landet.
Storlek på skog och bestånd.
Maskiner.
Vart i livet, fullt upp med jobb, familj/barn, etc.
I livet med tid och möjlighet att välja.
Mängden ved som måste fram varje år.
Ved enbart som komplement, men inte ett måste.
Och så vidare!

Säger som uppfinnaren i Sundbyberg "tänkte inte på det".😉
 
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Är det lagom med snö är det lättare att släpa stockarna
Ja håller helt med dig. Här där jag bor är det perfekt att hugga och köra fram november december. Har en fyrhjuling med kranman vagn med hyraulkran så inga körskador och vägen inne i skogen blir jämn och fin när man trampar ihop den med fyrhjuling och vagn.
 
galento
Ja det är nog olika förutsättningar för de flesta , huvudsaken man är nöjd själv 👍
Krantraktorn väger en hel del men vi har inga körskador i skogen , man kan ju välja tillfälle.
Sen kan man ju åka runt med traktorn och trycka ihop snön i körvägarna som man har nytta av längre fram.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Jag föredrar att hugga så mycket jag hinner efter att det börjar frysa men innan det blir mycket snö. Sedan kör jag ut när det är mer snö som skyddar granrötterna mot piggkejorna. Sedan skall virket sågas och stabbas så det blir tyvärr nästan sommar innan veden är kluven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.